  • Data: 2019-09-06 16:06:24
    Temat: Re: Jak to robią w NASA
    Od: Mateusz Viste <m...@w...tell> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 06 Sep 2019 06:42:36 -0700, Maciej Sobczak wrote:

    > To akurat nie ma znaczenia. Kompilator może sobie mieć bugi, bo i tak
    > weryfikuje się kod wykonywalny. Dlatego też jest mitem, że w branży
    > krytycznej potrzebne są jakieś "certyfikowane" kompilatory. Otóż nie są
    > (niespodzianka!).

    Oj ale to chyba nieco naiwne - że niby przetestowanie wynikowego kodu
    zagwarantuje brak bugów. Nie zagwarantuje, bo nie ma opcji by dało się
    przetestować wynikowy program w 100% (wliczając w to np. ładowanie
    relokowalnego kodu pod najróżniejsze adresy, coby wykryć jakiś egzotyczny
    bug kompilatora). To nie znaczy oczywiście, że nie należy do tego dążyć,
    jeśli ekonomia projektu na to pozwala.

    > To kolejny mit. Wszyscy programiści kosztują z grubsza tyle samo, bo ich
    > koszt i tak już dawno nie zależy od ich kompetencji.

    Ja tam jednak obserwuję duże różnice w zależności od języka. Im więcej
    towaru na rynku, tym bardziej jego wartość spada.

    > Nie używa się bibliotek. Szkoda na to nerwów, znacznie szybciej jest
    > napisać i zweryfikować coś od zera samemu.

    Wliczając w to libc? Co do zasady, że lepiej samemu wyrzeźbić aby
    wpasowało się idealnie w dany projekt to się zgodzę, ale to tylko
    generalna zasada, i jak zawsze istnieje milion wyjątków. "nie używa się"
    uważam za nieco zbyt kategoryczny obraz...

    > Szczerze - *wszystko* jest do bani. Ale podobnie jest we wszystkich
    > innych dziedzinach życia (muzyka, film, jedzenie, itd.), więc chyba tak
    > po prostu mamy jako cywilizacja.

    I to faktycznie ma sens :)
    "kiedyś było lepiej"

    Mateusz