    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Fri, 6 Sep 2019 12:03:02 -0700 (PDT)
    <a...@g...com>
    <qkoqr3$1eec$1@gioia.aioe.org>
    <a...@g...com>
    <8...@n...net>
    <1...@g...com>
    <qksqus$1h0q$1@gioia.aioe.org>
    <3...@g...com>
    <5d7219bc$0$6446$426a74cc@news.free.fr>
    <0...@g...com>
    <8...@g...com>
    <5d7267e0$0$15200$426a34cc@news.free.fr>
    Subject: Re: Jak to robią w NASA
    From: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Oj ale to chyba nieco naiwne - że niby przetestowanie wynikowego kodu
    > zagwarantuje brak bugów.

    Nie zagwarantuje, tylko potwierdzi. Bo niby jak inaczej?

    > Nie zagwarantuje, bo nie ma opcji by dało się
    > przetestować wynikowy program w 100%

    Witamy w branży systemów krytycznych. To nie jest opcja, tylko poziom oczekiwany.
    I dlaczego miałoby się nie dać?

    > (wliczając w to np. ładowanie
    > relokowalnego kodu

    Nie ma relokowalnego kodu. Właśnie dlatego.

    > To nie znaczy oczywiście, że nie należy do tego dążyć,
    > jeśli ekonomia projektu na to pozwala.

    Ekonomia jest taka, że ma być 100%.

    > Ja tam jednak obserwuję duże różnice w zależności od języka. Im więcej
    > towaru na rynku, tym bardziej jego wartość spada.

    Ale to nie zależy od niszowości języka, tylko od podaży i popytu. Jeżeli język X jest
    niszowy, to i tak jedyny programista w Polsce będzie tanim hobbystą, jeśli będzie dla
    niego 0 projektów. Niszowość mu nie pomoże.
    Problemem na rynku pracy jest brak programistów w ogóle a nie to, czy coś jest
    niszowe, czy nie.

    > Wliczając w to libc?

    Tak. W sumie i tak nie ma tam nic ciekawego z punktu widzenia jakiegokolwiek systemu
    krytycznego.

    > "nie używa się"
    > uważam za nieco zbyt kategoryczny obraz...

    Nie używa się, bo obcy (!) kod jest bardziej kosztowny w weryfikacji, niż własny.
    Obowiązek zapewnienia 100% pokrycia istnieje dla *całego* kodu a nie tylko dla
    jakiegoś drobnego kawałka, który napisałeś sam, a pokrywanie kodu jakiejś obcej
    biblioteki albo wykazywanie jej zgodności z wymaganiami projektu to jest coś, czego
    nikt nie chciałby robić.