    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Jak uruchomić kilka świetlówek?
    Date: Mon, 21 Aug 2017 20:59:30 +0200

    W dniu 2017-08-21 o 06:19, Tornad pisze:

    > Troche znam Twój bol. W Hameryce oprócz kilku fachow byłem nadwornym
    > konserwatorem i serwisantem kilku urzadzen w gabinecie radiologicznym
    > zajmujacycm się prześwietlaniem kobiecych przedsiewziec pod katem obecności
    > raka piersi (...)

    Opowieść ujmująca. Pomyśl o napisaniu książki :-D Zachęciłeś mnie do
    dorabiania sobie w gabinetach RTG, no może w tych bez starszej pani
    doktor :-D

    Swoją drogą właśnie w podobnym kierunku zmierzałbym gdyby nie fakt, że w
    małej objętości muszę zmieścić kilka świetlówek, elektronikę timera i to
    co ma sterować świetlówkami. Do tego dochodzi jeszcze brak czasu na
    eksperymentowanie, bo naświetlarka jest mi potrzebna dość często póki co.

    Ale jest też pozytywna wiadomość, może też się komuś przyda. Otóż
    nabyłem do moich potrzeb 3 podwójne elektroniczne stateczniki (w sumie 6
    świetlówek obsłużą), co ważne, typu warm start i jestem tym rozwiązaniem
    zachwycony. Świetlówki startują z 2-3 sekundowym opóźnieniem (bo musi
    być najpierw "warm" a potem start) ale zaraz po tym zaczynają świecić
    stabilnym światłem. Nie zauważyłem różnicy (na oko) w jasności świecenia
    zaraz po starcie vs minutę później. Może gdy będzie zimno na zewnątrz
    taka różnica powstanie, tego nie wiem. Startery nie występują w
    obwodzie. Nie ma więc efektu migotania przy rozruchu. Jednakowy czas
    zapłonu ważny jest przy krótkotrwałych naświetleniach rzędu np. 10-20s
    (bo tyle mi wyszło w testach, że wystarczy dla światłoczułych PCB mimo
    iż sam ciągnę aż do 60s aby niedoświetleń zakamarków uniknąć). Ciepły
    start podobno jest kluczowy dla trwałości świetlówek. Dlatego też w
    przypadku domowej konstrukcji naświetlarek osobiście bardzo polecam
    takie rozwiązanie.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek