  • Data: 2015-02-21 03:21:03
    Temat: Re: Jak zabezpieczyć wodę przed zamarzaniem
    Od: bartekltg <b...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 20.02.2015 21:52, J.F. wrote:
> [...]
    9.html

    > Jest jeszcze jedna sprawa - jesli tego etanolu jest mniej,
    > to owszem, woda zamarznie, ale w postaci malych krysztalkow i tylko
    > czesciowo. Reszta plynu bedzie miala podniesiona zawartosc alkoholu i
    > nie zamarznie.
    > A to co zamarznie bedzie mialo konsystencje sniegu a nie lodu, wiec:
    > - nie rozsadzi rury,
    > - bedzie jakas porowatosc i przepustowosc, wiec woda sie przecisnie, a
    > po podgrzaniu stopi.
    > Oczywiscie bryly sniegu beda krazyc, wiec uwaga na pompy ...

    Może być jeszcze gorzej. lód ("śnieg") się osadzi, reszta ma więcej
    etanolu, ale jakiś delikatny przepływ jest i zaraz odpłynie.
    To co napłynęło znów ma odpowiedni skład do odłożenia pewnej
    porcji lodu.

    > gliceryna ?

    http://www.engineeringtoolbox.com/glycerine-boiling-
    freezing-points-d_1590.html

    Jeśli coś nie ejst jakimś super aktywnym świństwem, to zmiana
    temperatury jest dość fizycznym efektem, wszystkie materiały
    bądą się podobnie zachowywać i mieć podobny skutek.
    Przynajmniej coś mi się tak kołacze z termodynamiki:/

    Ale może jest szansa w jakiejś ostrzejszej chemii.

    pzdr
    bartekltg