    From: "HF5BS" <h...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Jak znaleźć upływ prądu w ścianie?
    Date: Sun, 9 Sep 2018 00:27:55 +0200
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1...@t...no1>
    <pm88sd$fci$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <5b87a98e$0$621$65785112@news.neostrada.pl>
    <5b8b934b$0$672$65785112@news.neostrada.pl>
    <pmgcio$epj$1@node1.news.atman.pl>
    <5b8c118f$0$615$65785112@news.neostrada.pl>
    <pmhnbp$oi6$1@node1.news.atman.pl>
    <5b8ccfcb$0$599$65785112@news.neostrada.pl>
    <pmlosd$nfg$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <pmsavn$65t$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>

    news:slrnpp4kkg.205.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

    > Przynajmniej w papierach tak stoi. Dzisiaj rozliczenia robi się na
    > podstawie
    > logów zdarzeń i nie ma z tym problemu, kiedyś dostępny był tylko licznik
    > "impulsów taryfikacyjnych".

    Ano, nie inaczej.

    > Wiemy coś więcej na ten temat, czy to tylko domysły? Bo w zalżności od

    Pracowałem na centralach, łącznie 7 lat, 6 l. ACMM i 1 rok AUS (9xx(x)).
    Wiedziałbym o takich niuansach raczej.

    > realizacji technicznej mogło być różnie. Polaryzacja mogła blokować
    > "cyknięcie" licznika, więc gdyby ktoś co trzy minuty odkładał na kilka
    > sekund słuchawkę, mógł w ten sposób blokować licznik. Ale mogło być też

    Teoretycznie tak... ale nie blokował. CHyba, ze tam, gdzie urządzenia nie
    trzymały zaleceń z rozporządzenia.

    > inaczej -- licznik wyzwala zmiana polaryzacji *oraz* zegar (impulsator).
    > Więc jeśli ktoś do mnie zadzwonił, a ja co chwilę naciskałem na widełki,
    > mogłem to tak "nabijać" licznik.

    Nie mogłeś. Do zadziałania licznika tworzy się inny obwód, niż do
    zadziałania innych elementów. Bateria centrali ma uziemiony plus, bateria
    licznika, ma uziemiony minus. Prędzej by przystopowało taryfikację, niż ją
    dodatkowo nabijało. Natomiast bywały sytuacje, że aby komuś dostarczyć
    telefon, trzeba było protezować licznik, bo dana centrala go nie miała
    (miała tylko liczniki do statystyk), ani nie miała obwodów, odpowiedzialnych
    za impuls na licznik. Np. realizowało się to tak, że tworzony był dla
    abonenta obwód, gdzie każde podniesienie słuchawki, dawało impuls na
    licznik, natomiast cała rozmowa kosztowała 1JT, połączeń MM nie było, tylko
    w ramach własnej SN. Miałem kilka takich numerów na centrali wewnętrznej
    mojej firmy (GUTM/CRiT), szczegółów nie pomnę.

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.