    From: Andrzej Zyśk <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Jakie ciśnienie?
    Date: Tue, 05 Jan 2010 23:25:18 +0100

    "Dariusz K. Ładziak" napisał(a):

    > Ciśnienie to nie zależy od stopnia zużycia a jedynie od temperatury - bo
    > nie żadne "powietrze" tam masz a skroplony gaz - w jednych na chama
    > jakiś propan albo butan (idzie odróżnić po wyraźnym ostrzeżeniu że to
    > środek palny), w innych (tych niepalnych) jakiś związek
    > chlorowcoorganiczny niskowrzący. Nieżle się ućpać tym z kolei idzie.
    > Póki choć kropla cieczy jest w pojemniku to początkowe ciśnienie jest
    > funkcją remperatury otoczenia, dalej zaś zależy od intensywności poboru
    > gazu (co jest związane ze zużywaniem ciepła zgromadzonego w cieczy na
> [...]

    Używam tego w pracy codziennie, często i od dłuższego czasu, z tego co
    pamiętam to na opakowaniu jeśli jest coś napisane o składzie to że jest tam
    mieszanka propan-butan. Potwierdzam oczywiście zależność ciśnienia od
    temperatury i odczuwalny spadek temperatury przy intensywnym używaniu.
    Jednak z doświadczenia wiem że dla puszki o temperaturze pokojowej
    intensywność dmuchania jest niemalże wprost proporcjonalna do pozostałej
    masy "gazu". Jak dla mnie wyjaśnienie jest proste: w danej temperaturze
    propan ma większą prężność par niż butan i szybciej go ubywa, stąd jak
    pozostanie w puszce poniżej połowy zawartości to nadaje się ona już tylko do
    zdmuchiwania delikatnych kurzy.

    pozdrawiam
    Andrzej Zyśk