  • 1. Data: 2010-01-05 13:32:01
    Temat: Jakie ciśnienie?
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Jakie jest ciśnienie w pełnej puszcze sprayu z powietrzem do przedmuchiwania?
    Sprawdzał ktoś ?
    Akurat pod ręką mam niemal pusty zbiornik więc nie zmierzę.

    Marek

  • 2. Data: 2010-01-05 13:54:01
    Temat: Re: Jakie ciśnienie?
    Od: "nenik" <n...@o...pl>

    > Jakie jest ciśnienie w pełnej puszcze sprayu z powietrzem do przedmuchiwania?
    > Sprawdzał ktoś ?
    > Akurat pod ręką mam niemal pusty zbiornik więc nie zmierzę.
    >

    > Marek

    strzelam , < 6 atmosfer

  • 3. Data: 2010-01-05 14:38:08
    Od: "Przemek" <p...@d...pl>

    marko1a wrote:
    > Jakie jest ciśnienie w pełnej puszcze sprayu z powietrzem do
    > przedmuchiwania? Sprawdzał ktoś ?
    > Akurat pod ręką mam niemal pusty zbiornik więc nie zmierzę.

    Zalezy od temperatury :) , tam jest chyba stosowany butan czy cos w tym
    stylu

  • 4. Data: 2010-01-05 16:37:21
    Od: shg <s...@g...com>

    On 5 Sty, 14:32, "marko1a" <m...@l...de> wrote:
    > Jakie jest ciśnienie w pełnej puszcze sprayu z powietrzem do przedmuchiwania?
    > Sprawdzał ktoś ?
    > Akurat pod ręką mam niemal pusty zbiornik więc nie zmierzę.
    >
    > Marek

    Przeczytaj co tam jest, wpisz w wyszukiwarkę nazwę tego gazu i
    "prężność par". Lepiej chyba po angielsku ("vapor pressure") i sobie
    znajdziesz wykres zależności ciśnienia od temperatury. Jeżeli są dwa
    gazy (np. butan + izobutan), to się trochę komplikuje, ale mieści się
    gdzieś pomiędzy prężnością par jednego i drugiego, w zależności od
    składu.

  • 5. Data: 2010-01-05 21:19:40
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik marko1a napisał:
    > Jakie jest ciśnienie w pełnej puszcze sprayu z powietrzem do przedmuchiwania?
    > Sprawdzał ktoś ?
    > Akurat pod ręką mam niemal pusty zbiornik więc nie zmierzę.

    Ciśnienie to nie zależy od stopnia zużycia a jedynie od temperatury - bo
    nie żadne "powietrze" tam masz a skroplony gaz - w jednych na chama
    jakiś propan albo butan (idzie odróżnić po wyraźnym ostrzeżeniu że to
    środek palny), w innych (tych niepalnych) jakiś związek
    chlorowcoorganiczny niskowrzący. Nieżle się ućpać tym z kolei idzie.
    Póki choć kropla cieczy jest w pojemniku to początkowe ciśnienie jest
    funkcją remperatury otoczenia, dalej zaś zależy od intensywności poboru
    gazu (co jest związane ze zużywaniem ciepła zgromadzonego w cieczy na
    jej przemianę fazową do stanu gazowego) i od dostarczanego jednocześnie
    ciepła. Praktyka wykazuje że ciepło dostarczane przez rękę trzymającą
    pojemnik nie wystarcza do zapewnienia w miarę stałej temperatury cieczy
    w pojemniku - i w miarę wypuszczania gazu ciecz staje się coraz
    chłodniejsza, ciśnienie par nad cieczą spada, w końcu pojemnika nie daje
    się w ręku utrzymać bo jest lodowaty i pokrywa się szronem...
    Dobrze jest przez kilka krótkich dmuchnięć - potem albo opisane kłopoty
    albo trzeba pojemnik odstawić i poczekać aż się nagrzeje. Przy większych
    porządkach w kilku komputerach na raz używałem czasem kilku pojemników
    na zmianę - z jednego dmuchałem, pozostałe na kaloryferze się grzały.

    --
    Darek

  • 6. Data: 2010-01-05 22:25:18
    Od: Andrzej Zyśk <a...@p...onet.pl>

    "Dariusz K. Ładziak" napisał(a):

> [...]
    > porządkach w kilku komputerach na raz używałem czasem kilku pojemników
    > na zmianę - z jednego dmuchałem, pozostałe na kaloryferze się grzały.

    Używam tego w pracy codziennie, często i od dłuższego czasu, z tego co
    pamiętam to na opakowaniu jeśli jest coś napisane o składzie to że jest tam
    mieszanka propan-butan. Potwierdzam oczywiście zależność ciśnienia od
    temperatury i odczuwalny spadek temperatury przy intensywnym używaniu.
    Jednak z doświadczenia wiem że dla puszki o temperaturze pokojowej
    intensywność dmuchania jest niemalże wprost proporcjonalna do pozostałej
    masy "gazu". Jak dla mnie wyjaśnienie jest proste: w danej temperaturze
    propan ma większą prężność par niż butan i szybciej go ubywa, stąd jak
    pozostanie w puszce poniżej połowy zawartości to nadaje się ona już tylko do
    zdmuchiwania delikatnych kurzy.

    pozdrawiam
    Andrzej Zyśk

  • 7. Data: 2010-01-06 10:07:12
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <l...@w...pdi.net> napisał w wiadomości

    >Ciśnienie to nie zależy od stopnia zużycia a jedynie od temperatury - bo nie
    >żadne "powietrze" tam masz a skroplony gaz

    Oczywiście wiem że to nie powietrze, użyłem jedynie nazwy handlowej.
    Akurat na tym opakowaniu co mam pisze tylko łatwopalne ale nic konkretnego o
    składzie więc podejrzewam że jakaś mieszanka butanu z czyms jeszcze
    Chodzi mi tylko o ciśnienie. Ktoś miał okazję zmierzyć w tem pokojowej?

    Marek

  • 8. Data: 2010-01-06 15:59:49
    Od: mk <m...@o...pl>

    W dniu 2010-01-06 11:07, marko1a pisze:
    > Chodzi mi tylko o ciśnienie. Ktoś miał okazję zmierzyć w tem pokojowej?

    Jeśli czynnikiem jest butan, to ciśnienie odczytasz z poniższego wykresu:
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Vapor_Pressure_Cha
    rt.png

    pzdr
    mk

  • 9. Data: 2010-01-06 16:53:49
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Andrzej Zyśk napisał:

> [...]
    > pozostanie w puszce poniżej połowy zawartości to nadaje się ona już tylko do

    W przypadku mieszanki propan-butan tak faktycznie jest - tyle że ja to
    znam jedynie z kartuszy do kuchenki turystycznej. Osobiście omijam
    przedmuchiwaczki z gazami palnymi szerokim łukiem, wybieram te z
    chlorowcoorganiką, Te nie mają zależności ciśnienie/zużycie (jednorodna
    substancja) i można zużyć je do końca.

    --
    Darek

  • 10. Data: 2010-01-07 08:55:16
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "mk" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Jeśli czynnikiem jest butan, to ciśnienie odczytasz z poniższego wykresu:
    > http://en.wikipedia.org/wiki/File:Vapor_Pressure_Cha
    rt.png

    Jeśli to sam butan to w temp pokojowej tylko 2atm ?

    Marek