    Subject: Re: Kabel swiatłowodowy - ile kosztuje?
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>
    Date: Wed, 28 Sep 2016 22:54:57 +0200

    Uzytkownik pisze:

    > Sam przewód światłowodowy to niewiele, ale sama tego nie zrobisz. Aby
    > połączyć światłowód trzeba mieś specjalną obcinarkę-spawarkę, która
    > sporo kosztuje oraz wprawę w wykonywaniu takich połączeń. Z problemem
    > musisz się udać do swojego operatora (Orange) i tam się dokładnie dowiesz.

    Kabel światłowodowy - od dwóch (totalnie wnętrzowy) do pięciu (pancerny
    w glebę) złotych, Cena zależy bardziej od średnicy i odporności jak od
    ilości włókien(szklane włókna kosztują grosze, najdroższa jest obudowa
    tego wszystkiego).

    Spawanie - jak mamy do zrobienia tysiąc spawów w dwóch miejscach, to po
    piętnaście złotych za spaw każdy spawacz z pocałowaniem ręki to zrobi.
    Jak mamy do zrobienia cztery spawy - to po starej znajomości za pięć
    stów przyjedzie, dla nowych klientów raczej za sześć - osiem stów... Na
    miejscu oczywiście, jak dalej - kilometrówkę policzy, hotel...

    Spawarka to tanizna, za piętnaście tysięcy całkiem wypasiony zestaw
    idzie kupić. Tyle że spawarka nie daje nijakiej pewności, czy robotę
    wykonano właściwie. Żeby mieć tę pewność - trzeba mieć reflektometr. A
    to już wydatek od dwudziestu (badziewie) do czterdziestu tysięcy -
    dołóżmy do tego samochód do wożenia tych gratów - niżej stu tysięcy ze
    sprzętem trudno zejść, a gdzie szkolenia i późniejsza renta wiedzy?
    Wynajmuję spawaczy, bo za mało takich robót mam, nijak nie opłaci mi się
    samemu robić. Lepiej dać komuś zarobić, jak głupio forsę topić.

    Tak więc dla Baśki - dwa złote za metr, następne dwa złote za metr za
    fatygę przeciągnięcia, trzy stówy (minimum) dla ekipy ciągnącej za
    fatygę pojawienia się na miejscu (co najmniej dwóch ludzi, dniówka
    zejdzie - dwie godziny faktycznej roboty, ale dojazd, powrót,
    rozstawienie się z robotą, posprzątanie - drugiej roboty tego dnia nie
    da się obskoczyć), pięć do ośmiu stów za fatygę pojawienia się do tych
    marnych czterech spawów dla spawacza...

    --
    Darek

    ---