    From: bartekltg <b...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Kablologia macana
    Date: Fri, 25 Jul 2014 21:46:52 +0200

    On 25.07.2014 20:20, Lisciasty wrote:
    > Jest temat zasilania dużego odbiornika z transformatora, w celach
    > testowych (kilka godzin). 8 kabli 240mm2 na fazę, teoretycznie max.
    > temp. pracy długotrwałej to 90 st. C. Podczas testów badanie za
    > pomocą kamery termowizyjnej pokazuje miejscami 110 st. C, pirometr
    > pokazuje o jakieś 15-20 stopni mniej. Z tym, że metodą Macajewa można
    > ten kabel dość swobodnie łapać, jaką on może mieć temperaturę
    > naprawdę? Jaką temperaturę dotykowo można znieść bez znaczniejszego
    > bólu?

    Przypomniało mi to opis pewnego reaktora jądrowego.

    'What's that man standing next to him for?'
    'That's Mr Turnipseed, my assistant. He's the backup fail-safe device.'
    'What does he do, then?'
    'His job is to shout "For gods' sakes cut the rope now!" sir.'
    The wizard nodded at one another. By the standards of Ankh-Morpork,
    where the common thumb was used as a temperature measuring device, this
    was health and safety at work taken to extremes.

    > Podejrzewam, że kamera
    > i pirometr przekłamują, albo operator jest gamoniem i jeszcze nie
    > ogarnia sprzętu. Klasycznego termometru akurat nie było pod ręką,
    > może w przyszłości się uda zmierzyć...

    Jak powiedział BertekK, widmo i moc promieniowania
    zalezy od "koloru". Jak termometr będzie za daleko, możesz
    spróbować poczernić przewód sadzą i spróbować pirometrem raz jeszcze.

    A z czego izolacja i jak to coś zachowuje się z podczerwienią?
    Może macasz powierzchnię izolacji, a pod spodem miedź gorętsza;)

    pzdr
    bartekltg