    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Kątomierz - jak to działą
    Date: Tue, 27 Jan 2015 12:27:37 +0100
    <54c5e533$0$2141$65785112@news.neostrada.pl> <ma5fr3$lja$2@dont-email.me>
    <54c66f45$0$2643$65785112@news.neostrada.pl>
    <ma64tl$run$1@mx1.internetia.pl>
    <54c694ab$0$21540$65785112@news.neostrada.pl>
    <ma698p$agr$1@mx1.internetia.pl>
    <54c6acac$0$2140$65785112@news.neostrada.pl>
    <ma6glu$435$1@mx1.internetia.pl>
    <54c73e7e$0$2148$65785112@news.neostrada.pl>
    <ma7ibb$qap$1@srv.chmurka.net>
    <54c751e3$0$2157$65785112@news.neostrada.pl>

    Użytkownik "Ghost" <g...@e...com> napisał w wiadomości
    news:54c751e3$0$2157$65785112@news.neostrada.pl...

    > Formalnie to jest wzór na wielkość siły wywołującej określone
    > przyspieszenie, gdy ciało spoczywa, przyspieszenie jest zerowe.

    W tym wzorze g to przyspieszenie ziemskie i nie zeruje się nawet jak ciało
    jest w spoczynku.

    > No bardzo dobrze zrozumiałeś, gdy spoczywa nie przyspiesza -
    > rencemnieopadajom.

    Jeśli ciało spoczywa to znaczy, że wypadkowa sił działających na to ciało
    jest 0. Gdyby akcelerometr umieszczony w jakimś ciele mierzył działającą na
    nie siłę (jak twierdzisz) to powinien pokazać 0, a pokaże g.

    > Na takiej, że mierzy siłę, kłopot w tym, że masz problem z jej
    > identyfikacją.

    Koniecznie chcesz wnikać w wewnętrzne działanie akcelerometru gdzie aby
    zmierzyć przyspieszenie mierzy się siłę, a aby zmierzyć siłę mierzy się
    chyba odchylenie, a aby zmierzyć odchylenie mierzy się chyba zmiany
    pojemności w mostku, a aby zmierzyć zmianę pojemności mierzy się chyba albo
    stałą czasową, albo f rezonansu. Wszędzie piszę chyba, bo nie wiem dokładnie
    jak po kolei przekształcane jest przyspieszenie aby ostatecznie uzyskać
    wynik w postaci liczbowej (w m/s2 a nie w Newtonach).

    Jeśli jakiś przyrząd mierzy jakąś wielkość fizyczną to da się jego skalę
    opisać jednostkami tej wielkości. To jest oczywista oczywistość bo inaczej
    nie można by mówić, że mierzy on tę wielkość..
    Skala miernika prądu jest w Amperach.
    Skala miernika napięcia jest w Voltach.
    Skala miernika rezystancji jest w Omach.
    itd...

    Skala miernika siły musi być w Newtonach (w układzie SI) aby można było
    powiedzieć, że mierzy on siłę.
    Skoro akcelerometr mierzy siłę to zaproponuj jakieś rozsądne, praktycznie
    użyteczne, wyskalowanie akcelerometru w Newtonach.
    Czytałem kiedyś dawno opis jakichś MEMSów, ale jakoś nie kojarzę aby dawały
    wynik w Newtonach.

    Woltomierz najczęściej najpierw zamienia napięcie na prąd płynący w dużym
    oporniku.
    Czyli (zgodnie z Twoim tokiem rozumowania) woltomierz (wbrew swojej nazwie)
    mierzy tak na prawdę prąd a nie napięcie.
    Zgodzisz się z tym?
    P.G.