    From: dekoder <w...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Konduktometr
    Date: Mon, 28 Dec 2009 18:49:12 +0100

    Waldemar Krzok pisze:
    > Nie znam się na akwariach, ale nie widzę tu zbyt poważnych problemów.
    > Największym problemem są tu elektrody, które w profesionalnych konduktometrach są
    zrobione na ogół z platyny.
    > Myślę, że w celach domowych druty srebrzone powinny wystarczyć. Dalszą część mam
    już gotową ;-)
    > Znaczy pomiar impedancji ( a nie rezystancji) korzystając z mikrokontrolera
    MSP430F2013.
    > Generuje on przebieg prostokątny 22.5Hz i mierzy impedancję elektrod (u mnie
    elektrody Ag-AgCl).
    > Ja mam tylko wskaźnik na 11 diodach plus wyjście analogowe do reszty, ale można
    toto zamienić na display I2C lub podobne cuś.
    > Cały miernik składa się z tego procka, dwóch oporników i jednego kondensatora.
    > Display to 74154 + diody z opornikiem szeregowym. Wyjście analogowe to opornik i
    kondensator. Do złożenia w parę godzin.

    shg pisze:
> [...]
    wykonywany w sposób ciągły to można nieco uprościć układ
    żeby zapobiec elektrolizie. Jeżeli pomiar wykonywany był
    stałym, włączanym rzadko na bardzo krótką chwilę.

    Waldemar Krzok pisze:
    > można i przy zmiennym. Implementacja prostownika synchronicznego na
    > mikrokontrolerze jest trywialna.

    Nie trzeba się znać na akwariach ... w wodzie "słodkiej" przewodność
    elektryczna jest zależnością wszystkich soli rozpuszczonych w wodzie
    węglanów, chlorków, siarczanów, fosforanów, długo mógł bym wymieniać bo
    woda jest jednym z najlepszych rozpuszczalników i znajduje się tam
    prawie cała tablica Mendelejewa.
    Woda nieustannie odparowuje i jest uzupełniana (osmoza) więc gdyby jej
    nie podmieniać a tylko dolewać to będzie się zagęszczać i ... podwyższać
    przewodność. Pewien górny poziom jest sygnałem do podmiany określonej
    ilośći wody na osmotyczną. cała filozofia.
    Urządzenie chcę włączyć co jakiś czas - zmierzyć przewodność i
    zdecydować o podmianie.
    oczywiście może to być wskaźnik diodowy, czy lcd bez znaczenia.
    dekoder