  • 1. Data: 2009-12-28 13:42:17
    Temat: Konduktometr
    Od: dekoder <w...@w...pl>

    Witam, urządzenie jak wiadomo służy do pomiaru przewodności cieczy.
    Czy koledzy znają może jakiś inny niezawodny - prosty sposób pomiaru
    przewodności w zakresie od 0 ~ 1999 uS bądż jak ktoś woli 0 ~ 19,99 mS.
    Kompensacja temperatury nie ma istotnego znaczenia bo jest stała w
    zakresie 22-23*C.
    Konkretnie pomiar ma być dokonywany w wodzie akwariowej oczywiście
    cyklicznie - powiedzmy 1/48h wystarczy.

    dekoder

  • 2. Data: 2009-12-28 16:33:30
    Temat: Re: Konduktometr
    Od: shg <s...@g...com>

    On 28 Gru, 14:42, dekoder <w...@w...pl> wrote:
> [...]
    > zakresie 22-23*C.
    > Konkretnie pomiar ma być dokonywany w wodzie akwariowej oczywiście

    Ten jest chyba najprostszy i stosunkowo niezawodny. Jeżeli pomiar nie
    ma być wykonywany w sposób ciągły to można nieco uprościć układ
    pomiarowy. Normalnie pomiar wykonywany jest przy przepływie prądu
    przemiennego, żeby zapobiec elektrolizie. Jeżeli pomiar wykonywany był
    by przez jakiś mikrokontroler z przetwornikiem A/C, to można mierzyć
    przy prądzie stałym, włączanym rzadko na bardzo krótką chwilę.

  • 3. Data: 2009-12-28 16:34:56
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    dekoder schrieb:
> [...]
    > zakresie 22-23*C.
    > Konkretnie pomiar ma być dokonywany w wodzie akwariowej oczywiście

    Nie znam się na akwariach, ale nie widzę tu zbyt poważnych problemów.
    Największym problemem są tu elektrody, które w profesionalnych
    konduktometrach są zrobione na ogół z platyny. Myślę, że w celach
    domowych druty srebrzone powinny wystarczyć. Dalszą część mam już gotową
    ;-). Znaczy pomiar impedancji ( a nie rezystancji) korzystając z
    mikrokontrolera MSP430F2013. Generuje on przebieg prostokątny 22.5Hz i
    mierzy impedancję elektrod (u mnie elektrody Ag-AgCl). Ja mam tylko
    wskaźnik na 11 diodach plus wyjście analogowe do reszty, ale można toto
    zamienić na display I2C lub podobne cuś. Cały miernik składa się z tego
    procka, dwóch oporników i jednego kondensatora. Display to 74154 + diody
    z opornikiem szeregowym. Wyjście analogowe to opornik i kondensator. Do
    złożenia w parę godzin.

    Waldek

  • 4. Data: 2009-12-28 16:59:58
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    shg schrieb:

> [...]
    > by przez jakiś mikrokontroler z przetwornikiem A/C, to można mierzyć
    > przy prądzie stałym, włączanym rzadko na bardzo krótką chwilę.

    można i przy zmiennym. Implementacja prostownika synchronicznego na
    mikrokontrolerze jest trywialna.

    Waldek

  • 5. Data: 2009-12-28 17:49:12
    Od: dekoder <w...@w...pl>

    Waldemar Krzok pisze:
    > można i przy zmiennym. Implementacja prostownika synchronicznego na
    > mikrokontrolerze jest trywialna.

    Nie trzeba się znać na akwariach ... w wodzie "słodkiej" przewodność
    elektryczna jest zależnością wszystkich soli rozpuszczonych w wodzie
    węglanów, chlorków, siarczanów, fosforanów, długo mógł bym wymieniać bo
    woda jest jednym z najlepszych rozpuszczalników i znajduje się tam
    prawie cała tablica Mendelejewa.
    Woda nieustannie odparowuje i jest uzupełniana (osmoza) więc gdyby jej
    nie podmieniać a tylko dolewać to będzie się zagęszczać i ... podwyższać
    przewodność. Pewien górny poziom jest sygnałem do podmiany określonej
    ilośći wody na osmotyczną. cała filozofia.
    Urządzenie chcę włączyć co jakiś czas - zmierzyć przewodność i
    zdecydować o podmianie.
    oczywiście może to być wskaźnik diodowy, czy lcd bez znaczenia.
    dekoder

  • 6. Data: 2009-12-28 18:25:37
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 28 Dec 2009 17:34:56 +0100, Waldemar Krzok wrote:
> [...]
    >mikrokontrolera MSP430F2013. Generuje on przebieg prostokątny 22.5Hz i
    >mierzy impedancję elektrod (u mnie elektrody Ag-AgCl).

    No wlasnie - jak z przewodnoscia AgCl ? Bo chyba go nie zabraknie, i
    swiatloczule bydle .. nie lepiej z miedzi ?

    P.S. pomiar impedancji ? Ale nam chyba chodzi o rezystancje wlasnie ?

    J.

  • 7. Data: 2009-12-28 19:06:08
    Od: "d530" <d...@p...com>

    > No wlasnie - jak z przewodnoscia AgCl ? Bo chyba go nie zabraknie, i
    > swiatloczule bydle .. nie lepiej z miedzi ?

    Miedź bym wykluczył, z tanich materiałów tylko stal nierdzewna.

  • 8. Data: 2009-12-28 19:56:43
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    J. F. wrote:

    > No wlasnie - jak z przewodnoscia AgCl ? Bo chyba go nie zabraknie, i
    > swiatloczule bydle .. nie lepiej z miedzi ?

    AgCl przyklejone do ciała mają impedancję kilkaset omów.

    > P.S. pomiar impedancji ? Ale nam chyba chodzi o rezystancje wlasnie ?

    Użycie prądu przemiennego zmniejsza zużycie elektrod i czyni pomiar
    stabilniejszym. Miedź się raczej nie nadaje, wytrujesz rybki. Ale srebrzony
    drut miedziany fi 1-2mm wykręcony w kształt U (coby miedź nie pływała w
    wodzie) i jest git. Oczywiście trzeba toto skalibrować znanym roztworem.

    Waldek

  • 9. Data: 2009-12-28 23:39:17
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 28 Dec 2009 20:56:43 +0100, Waldemar Krzok wrote:

    >AgCl przyklejone do ciała mają impedancję kilkaset omów.

    To chyba sporo ?

    >Użycie prądu przemiennego zmniejsza zużycie elektrod i czyni pomiar
    >stabilniejszym.

    A owszem - ale chcemy skladowa rzeczywista zmierzyc.

    >Miedź się raczej nie nadaje, wytrujesz rybki.

    Do rzadkiego badania pradem zmiennym sie chyba nadaje ?

    A srebro .. wydaje mi sie ze w chlorkowym roztworze to nie jest dobry
    pomysl.

    J.

  • 10. Data: 2009-12-29 10:16:13
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    J.F. schrieb:

    > To chyba sporo ?
    Elektrody mają powierzchnię mniej więcej pół grosza. Impedancję mierzę
    wraz z obiektem, czyli tym kawałkiem skóry między elektrodami. Same
    elektrody połączone razem na pastę przewodzącą mają 1-2 omy.

    > A owszem - ale chcemy skladowa rzeczywista zmierzyc.

    > Do rzadkiego badania pradem zmiennym sie chyba nadaje ?

    > A srebro .. wydaje mi sie ze w chlorkowym roztworze to nie jest dobry
    > pomysl.
    Chlorek miedzi też nie należy do najzdrowszych soli.
    zależy jaka woda. Jak słodka, to mały problem. Jak akwarium morskie, to
    nie dawałbym srebrnych elektrod tylko takie ze stali kwasoodpornej.
    Najlepsze byłyby platynowe, ale one mają inne wady (np. cena ;-)). Mam
    co prawda drut na elektrody implantowane, 3m drutu PtIr, ale niestety
    dość mała średnica: 5mil w izolacji teflonowej. Impedancja czegoś
    takiego jest dość duża (rzędu 10-100 Mohm). Połączenie z resztą układu
    dość upierdliwe: cienka rurka (ja brałem wytrawione igły do zastrzyków),
    do środka drut ze strawioną izolacją i pierdut młotkiem. Stopu platyny z
    irydem nie polutujesz.
    W sumie jak widać największym problemem są elektrody, reszta to pikuś.

    Waldek