  • Data: 2018-03-12 10:41:02
    Temat: Re: LED nixie
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 12.03.2018 Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl> napisał/a:

    > Podepnę się z pytaniem bardziej ogólnej natury: jak w ogóle wykrywało
    > się że jest awaria w komputerze lampowym? O ile się orientuję to nie
    > było ekranów żaby wyświetlić błąd. Ale nawet gdybyśmy mieli ekran to i
    > tak nie wyświetlimy błędu bo system operacyjny jest toporny albo wcale
    > go nie ma (parafrazując klasyka epoki od cienkiej blachy na konserwy).
    > Ktoś może przy okazji naświetlić to zagadnienie?
    > Druga sprawa to jak wyłuskać popsuta lampę jak już jest podejrzenie że
    > coś się krzaczy?

    Komputery obudowane były całą masą kontrolek pokazujących co się dzieje
    w jego poszczególnych fragmentach, prezentując stan istotnych sygnałów.
    Na podstawie tego podejrzenie kierowało się do konkretnego bloku, a tam
    zapewne objawowo. W każdym razie spory zespół techników do obsługi był
    potrzebny. Coś mi się jeszcze w pamięci kołacze o ztestawach programów
    testowych które miały sparawdzać poszczególne bloki - np. sumator,
    akumulator, jednostkę skoków, pamięć itp. Ale o tym tylko czytałem,
    trochę za młody jestem żeby lampowe komputery na własne oczy widzieć.

    Ekranów nie było, ale układy we-wy były, bez tego komputer nie miałby
    sensu. Nie wiem jak w najstrarszych, ale we wczesnych urządzeniach
    "ekranem" był dalekopis.

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl