  • Data: 2020-06-03 13:15:53
    Temat: Re: LEDki oświetleniowe...
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Wtedy nie było wydajnych LEDek? ;)

    Nie było.
    Nie pamiętam nawet aby były zwykłe czerwone, albo nie wiedziałem, że są.

    > Moc zależy i od natężenia, i od napięcia, nie
    > od samego natężenia -- tylko to kwestionowałem.

    Szacowanie. Mówi Ci to coś.
    Przy szacowaniu mogę sobie założyć, że czy napięcie jest 12V czy 11V to
    jest ono mniej więcej takie samo. Dlatego pąd 2x w dół (przy mniej
    więcej stałym napięciu) to w przybliżeniu moc 2x w dół.
    Przecież nie napisałem, że moc równa się 25W tylko, że _około_.
    Weź zadaj sobie trochę trudu i odszukaj tamtą wypowiedź, bo utkwiło Ci w
    głowie coś innego i krytykujesz to co Ci w głowie utkwiło tak jakby to
    była moja wypowiedź.

    > Nie ma tu nic do zakładania -- nogę na nogę... ;)

    Na potrzeby swojej wypowiedzi mogę przyjąć dowolne założenia pod
    warunkiem, że jasno je przedstawię.

    > Trzeba mieć konkretne charakterystyki...

    Jak się chce liczyć jak Ty z 14 miejscami po przecinku to faktycznie.
    Ale nauka jeszcze nie doszła do tak dokładnego zdejmowania
    charakterystyk. Masz szansę się wykazać.

    > Niewiele też daje.

    Zależy komu.

    O!. Nie musisz wyszukiwać. Uchowało się.

    > Chyba słabszym.

    W sensie liczbowym słabszym w sensie logiki lepszym.

    > 7x7 da w sumie uśredniony spadek napięcia i uśredniony rozkład
    > natężenia, ale to złe rozwiązanie, bo trzeba 50 diod...

    Za długo się rozpisałem i zapomniałem tu o drugiej kwestii do
    wyjaśnienia - napisałem dlatego osobno.

    Spadek napięcia na konstrukcji 7x7 będzie prawie 7 razy większy niż na
    pojedynczej diodzie.

    Uwaga!
    Użyłem słowa _prawie_.
    Próbuję zapobiec temu, że wynajdziesz równanie prądu diody i zaczniesz
    wyliczać, że nie dokładnie 7x.
    Różnica będzie już na pierwszym (a może drugim) miejscu po przecinku,
    ale to nie ma nic do rzeczy.

    A tak w ogóle jak pisałem o użyciu diody 1A i spadku około 0.7V to
    zakładałem jej pracę znacznie poniżej prądu 1A.
    Celem (choć nie lubisz przyjmować jakichś założeń to w tamtej mojej
    wypowiedzi, przyjąłem takie założenie) o którym pisałem było zrobienie
    możliwie wieczystego oświetlenia. Zakładając modyfikacje mające na celu
    pracę LEDów wyraźnie poniżej ich limitów nie można jednocześnie obciążać
    maksymalnie innych elementów bo przeczy się swojemu własnemu założeniu.

    > Obojętne, czy za diodami dasz mostki, czy nie...
    >
    >   -|>--.--taśma-.
    >   -|>--:--taśma-:-- <--- z mostkiem
    >   -|>--'--taśma-'      (elektrycy to określają: ,,na krótko'')
    >

    >   -|>-----taśma-.
    >   -|>-----taśma-:-- <--- bez mostka
    >   -|>-----taśma-'

    NIE OBOJĘTNE!!!!
    Szczególnie jeśli nadal rozmawiamy o przyjętym (tym razem przez Ciebie)
    założeniu, że mamy 7A i przepuszczamy je przez 7 diod 1 Amperowych.

    > Przepuszczą różne prądy, ale napięcie na taśmach będzie równe?
    > To chyba lepiej.

    Minimalne różnice napięć na taśmach na nic nie wpływają.
    Minimalna różnica prądu w diodach może się stopniowo powiększać
    prowadząc potencjalnie do katastrofy.

    Przy równoległym łączeniu diod mocno obciążonych powinno się dodać do
    każdej rezystor w celu wyrównania prądów w diodach. Tę funkcję (z
    nawiązką) spełnią tu rezystory, które są w taśmach LED.

    > Szeregowe łączenie 7 diod zniweluje wiadomy efekt -- jedna
    > w szeregu da większy spadek napięcia, inna mniejszy...

    Zapomnij o 7 diodach w szereg. Obniżysz napięcie o:
    - jeśli każda 0,7V to razem 4.9V,
    - ale wtedy LEDy faktycznie zgasną - prąd będzie minimalny więc,
    - spadek na diodach może np. 0.6V - czyli na wszystkich 4.2V

    > Ale to nie ma sensu, bo trzeba 50 diod. Nadto -- zdusi
    > jasność, wydłuży czas życia LEDek, ale energii nie oszczędzi.

    Zdusi jasność nadzwyczaj skutecznie. Przypuszczam, że dostrzeżenie, że
    się jednak świecą może wymagać ciemni.

    > Lepiej dać LEDki miast zwykłych diod... Przynajmniej dałyby lumeny...

    Nie wiem ile dokładnie wynosi spadek napięcia na jasno świecącej białej
    diodzie, ale możemy roboczo przyjąć założenie (jak nie tolerujesz
    założeń to nie czytaj), że jest to na przykład 3,3V.
    W taśmach są zestawy po 3 takie diody - czyli razem 9,9V. Pozostałe
    _około_ 2V (według Ciebie 2,10000000000000V) wytracane jest na
    rezystorach (do każdego zestawu 3 diod osobny rezystor), które
    jednocześnie działają jako rezystory wyrównujące prąd w poszczególnych
    sekcjach LEDów.
    Jak dodasz jedną to się zrobi 4x3.3=13.2V i przy zasilaniu 12V klapa.

    > Zmieniamy napięcie -- zmiana natężenia jest efektem zmiany
    > napięcia.

    I odwrotnie.

    > Nie da się! -- dzięki, że dochodzimy do porozumienia!

    Zwróć uwagę, że zaznaczyłem 'w tym przypadku'.
    Elektronika zna pojęcie ujemnej rezystancji. Skoro są dodatnie i ujemne
    to da się uzyskać zerową i wtedy można zmieniać prąd bez zmiany napięcia.

    W magnetofonach była realizowana stabilizacja prędkości przesuwu taśmy
    poprzez zasilenie silnika z zasilacza o ujemnej rezystancji wyjściowej.

    > Znam dwa pomiary prądu:
    > - spadek napięcia na małym oporze
    > - efekt Halla

    W przetwornicach większej mocy (gdy szkoda tego spadku napięcia na
    rezystorze) stosuje się transformatory prądowe do pomiaru prądu.

    > Nie wystarczy, gdy sterujemy napięciem jasność,
    > która nie jest proporcjonalna do napięcia...

    Nie zrozumiałeś tego co napisałem.
    Robimy przetwornicę, która ustala prąd (czyli jasność) proporcjonalnie
    do zadanego jej sygnału. Ona się martwi tym jak ma zmienić napięcie aby
    prąd był taki jak jej zadajemy. Od tego momentu już nas nie interesuje
    to napięcie. Dla nas ważne jest że przetwornica już się tym zajmie aby
    prąd był taki jak chcemy.
    A ten sygnał informujący przetwornicę jaki ma być prąd w LEDach to może
    być albo prąd albo napięcie - zależy od naszego projektu.
    No i jeśli chcemy aby sygnał zadający miał charakterystykę logarytmiczną
    w funkcji obracanego przez nas pokrętła to stosujemy potencjometr
    logarytmiczny.
    Ten sygnał zadający może też wytwarzać mikrokontroler na jakimś swoim
    wyjściu. Regulacja dwoma guzikami - góra/dół też może być realizowana
    logarytmicznie bo mikrokontroler wie jaki ma poziom na wyjściu i
    pojedyncze naciśnięcie guzika może w zależności od tego zmieniać to
    ustawienie o mniejszą lub większą wartość.

    > Koszty...

    W obecnych czasach mikroprocesory stosuje się do wszystkiego.

    Mikroprocesor:
    https://www.tme.eu/pl/details/attiny4-tshr/rodzina-a
    vr-8-bit/microchip-atmel/

    Potencjometr:
    https://www.tme.eu/pl/details/r16148-1a-1-a10k/poten
    cjometry-jednoobrotowe-weglowe/sr-passives/

    > LEDki nie nudzą się świeceniem?
    > Jasność jest skorelowana sztywno z prądem?
    > To dobra wieść!!!

    > Jasność LEDek nie zależy od ich temperatury?
    > (przy tym samym prądzie)
    > Temperatura rośnie, prąd nie -- co z jasnością?...
    > Wydajność (ile lumenów z wata) nie zależy od temperatury?
    > Jeśli nawet nie zależy -- nie zmienia się charakterystyka
    > barwowa wraz z temperaturą? Liczba lumenów może być stała,
    > ale wrażenie może być zmienne, bo LEDka będzie przesuwała
    > swe świecenie...
    >
    > Tylko pytam... Wcale nie chcę tych zmian!

    Jeśli interesuje Cię któreś miejsce po przecinku to oczywiście wszystko
    zależy od wszystkiego. Nawet już trzecia (a może druga) znacząca cyfra
    może wykazywać taką zależność - ale jak się to ma do charakterystyki
    logarytmicznej naszej wrażliwości na jasność.
    Ja założyłem (!!), że rozmawiamy w kontekście który opisałem na początku
    - czyli dążymy do zrobienia trwałego oświetlenia. Dobre odprowadzanie
    ciepła od taśmy, taśmy celowo 2x słabiej obciążone. Przy takich
    warunkach wszelkie te zależności będą się mniej ujawniały.

    Półprzewodnik pracujący w pobliżu swojej granicznej temperatury podlega
    degradacji. Obniżenie mocy 2x spowoduje, że LED którego struktura miała
    np. 100 st (20+80) będzie miał 60 (20+40) i w tych warunkach czas jego
    pracy będzie dzisiątki razy dłuższy.

    Producenci taśm starają się jak najwięcej Lumenów wydusić z taśmy (bo
    ludzie według tego oceniają taśmę) więc ustawiają punkt pracy LEDów w
    okolicach maksimum ich możliwości. No i po kilku latach LEDy się wypalają.

    > Chyba po 300... ;)

    Ciekawe, że tym razem nie napisałeś że po 287,035678 latach :)
    P.G.