  • 41. Data: 2024-04-16 11:12:45
    Temat: Re: LEDówki i korki?
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Od czasów LED i wcześniej świetlówek kompaktowych używam do wyróżnienia
    > wolframowych od całej reszty.

    Ja unikam nazywania LEDówek żarówkami i na zwykłe żarówki wystarcza mi
    słowo żarówka :)
    P.G.

  • 42. Data: 2024-04-16 11:22:10
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Najdłużej świaci taka jedna
    > u amerykańskich strażaków, od 1901 roku. Z tym że ona nie jest
    > wolframowa, tylko węglowa.

    Nie słyszałem.
    Dotychczas mają wiedzą w tym temacie było:
    https://pomorskie.naszemiasto.pl/elektrownia-w-soszy
    cy-najstarsze-zarowki-swiata/ar/c11-189343

    P.G.

  • 43. Data: 2024-04-16 11:28:16
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 16.04.2024 o 11:12, Piotr Gałka pisze:

    > Ja unikam nazywania LEDówek żarówkami i na zwykłe żarówki wystarcza mi
    > słowo żarówka :)
    ...i słusznie. Co prawda to już dawno odpuściłem sobie tłumaczenie
    innym, na czym polega różnica. I tak nie kumają co to jest zjawisko
    elektroluminescencji i czym się różni od światła z żarnika w sensie
    fizyki a nie barwy ;)

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 44. Data: 2024-04-16 17:43:34
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 16.04.2024 o 11:12, Piotr Gałka pisze:
    > Ja unikam nazywania LEDówek żarówkami i na zwykłe żarówki wystarcza mi
    > słowo żarówka ?

    A rower mówisz tylko na bicykl marki rover ;)

    --
    SW3

  • 45. Data: 2024-04-16 22:55:44
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 16.04.2024 o 17:43, SW3 pisze:

    > A rower mówisz tylko na bicykl marki rover ;)

    W Polsce rower znaczy co innego. Adekwatniejsze byłoby, że 'rowery ze
    wspomaganiem elektrycznym' nie są rowerami. Albo że 'telefon komórkowy'
    nie jest telefonem. Bo, że 'krzesło elektryczne' nie jest 'krzesłem'
    jest akurat przesądzone, definicje mówią o meblu kontra urządzeniu do
    zabijania więc żadne nie zawiera się w drugim.

  • 46. Data: 2024-04-17 19:59:27
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-04-16 o 17:43, SW3 pisze:

    > A rower mówisz tylko na bicykl marki rover ;)

    Skąd nagle temat marki?
    Gdybym pisał że na żarówki mówię Osram to miało by to jakiś związek.
    P.G.

  • 47. Data: 2024-04-17 20:09:24
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > Skąd nagle temat marki?
    > Gdybym pisał że na żarówki mówię Osram to miało by to jakiś związek.

    No dobra, na czerwone majtki bez żadnych oporów mówimy "bielizna".
    A tak przy okazji, mój pradziadek na żarówki mówił "osramówka".

    --
    Jarek

  • 48. Data: 2024-04-17 20:18:46
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-04-16 o 22:55, io pisze:

    > W Polsce rower znaczy co innego. Adekwatniejsze byłoby, że 'rowery ze
    > wspomaganiem elektrycznym' nie są rowerami.

    Według mnie zmiana źródła energii napędzającej coś nie musi skutkować
    zmianą głównego słowa.
    Rower napędzany takim czy innym źródłem energii nadal może być rowerem
    tak jak Celma, choć już nie była wiertarką ręczną to nadal była
    wiertarką, a czajnik elektryczny, choć już nie był na gaz to nadal
    służył ostatecznie do zrobienia czaju.
    Ale akurat słowo żarówka pochodzi od sposobu działania. Stąd świetlówki
    są świetlówkami a nie żarówkami a LEDówki mogły by być ewentualnie
    świetlówkami bo też świecą, ale na określenie żarówka sobie nie zasługują.

    Niedawno jakiś gość na forum KiCada usiłował się dowiedzieć o grubość
    ścieżek w związku z jakimś grzaniem rury (tube heating).
    Się go dopytałem, że chodzi o rozprowadzanie ciepła za pomocą rury
    cieplnej (parowanie i skraplanie wewnątrz daje znacznie lepsze
    przenoszenie ciepła niż tej samej grubości pręt miedziany).

    Się okazuje, że rura to lampa, a grzanie to żarzenie :)
    P.H.

  • 49. Data: 2024-04-17 20:37:38
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > No dobra, na czerwone majtki bez żadnych oporów mówimy "bielizna".

    Polski to zawsze był dla mnie trudniejszy przedmiot. Wydaje mi się, że
    słowa pochodzące od zasady działania się trudniej uogólniają niż inne.

    Bielizna pochodzi od koloru, ale się uogólniła na przeznaczenie.
    Rower może pochodzi od nazwy własnej i też się uogólnił.
    Pampersy pochodzące od nazwy własnej też się uogólniły i była z tego
    jakaś idiotyczna afera, że teraz muszą się nazywać pieluchy.
    Dobrze, że nadal możemy kupować rowery.
    P.G.

  • 50. Data: 2024-04-17 22:23:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > Polski to zawsze był dla mnie trudniejszy przedmiot. Wydaje mi się, że
    > słowa pochodzące od zasady działania się trudniej uogólniają niż inne.

    Elektrownia atomowa zużywa paliwo, choć go nie pali. W ogniwach paliwowych
    paliwo też się nie spala. A chemik to w ogóle potrafi utleniać bez tlenu.
    W języku (nie tylko polskim) każdy przypadek jest inny, nie ma co kierować
    się regułami. Najwyżej możnia się ich doszukiwać a posteriori.

    > Bielizna pochodzi od koloru, ale się uogólniła na przeznaczenie.

    Żelazka dzisiaj przeważnie z aluminium. Ale są też inne, parowe, którymi
    da się *prasować* koszulę nie dotykając jej. Choć "prasowanie" to ni
    mniej nie więcej tylko "wywieranie nacisku".

    --
    Jarek