    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Lepszy kabelek USB - różnica dramatyczna!
    Newsgroups: pl.misc.elektronika,pl.misc.telefonia
    <p9d4c7$32c$1@node1.news.atman.pl> <p9nmhd$bdn$1@node1.news.atman.pl>
    <5ac3b156$0$31368$65785112@news.neostrada.pl>
    <pa147q$fu9$1@node1.news.atman.pl>
    <5ac47ad0$0$986$65785112@news.neostrada.pl>
    <pa9a30$hkc$1@node2.news.atman.pl>
    <d...@4...net>
    <pae08c$p7c$1@node2.news.atman.pl>
    <5p2ixwvekpn1$.1bxo0gv7jkdqt$.dlg@40tude.net>
    <paeitj$a3e$1@node2.news.atman.pl>
    Date: Mon, 9 Apr 2018 09:25:32 +0200

    Dnia Mon, 9 Apr 2018 04:25:36 +0200, HF5BS napisał(a):

    > Nawet nie "ma być", tylko "jest//a raczej był"... Usiłuję dociec, na ile
    > słabsze działanie anteny wywołane było jej skleceniem naprędce, a na ile
    > wynikało z właściwości materiału anteny - stalowego, nienkiego pręta. Nie
    > ukrywam, gdyby różnica nie była istotna (a była dość znaczna), to używałbym
    > tego zamiast odmiany z prętem miedzianym.

    No coz, w Gąbinie sie stal sprawdzała.
    Ale przy tym przekroju - moze nie miala wyjscia.

    > Nikluje się też wtyczki, więc musi to mieć jakieś znaczenie, choć kiepsko
    > się lutują, ale czasem da radę.

    IMHO - dla rdzy. Ale przy okazji - kto wie.

    > Talerze do radiolinii też raczej nie miedziane, przede wszystkim
    > były by cholernie ciężkie,. miedź to OIDP, coś kole 8.5 g/cm3, a jak talerz
    > ma 5 metrów (są i większe), to silniejszy wiatr nie wiem, czzy nie namieszał
    > by w konstrukcji budynku...

    Wystarczy pomiedziowac, a stal ... podobnie ciezka.

    >jakby ci taki wiatr 200 kph dmuchnął.

    Ale to od srednicy zalezy. Paradoksalnie - im ciezsza tym lepsza,
    wlasnym ciezarem stabilizuje.

    Chodzi mi po glowie, ze falowody sie miedziuje czy srebrzy.
    A dalej mi chodzi po glowie, ze prad w.cz. w przewodzie w obecnosci
    ferromagnetyka wolniej sie rozchodzi, ciekawe czy ma to wplyw na
    antene. A moze przy w.cz. stal juz nie jest ferromagnetykiem.

    > Absolutnie nie. Już tłumaczę.
    > Wprawdzie glin ma wyższe ciepło właściwe, niż żelazo, także lepiej
    > przewodzi... policzyłem wstępnie, ile trzeba ciepła, aby dwa kilowe bloki,
    > jeden aluminiowy, drugi żelazny, rozgrzać z temperatury pokojowej, do
    > temperatury topnienia. Wyszło dość podobnie, jak Fe/Al 68/57 (za dokładnie
    > zaciemni, taka jest mniej-więcej proporcja). Mając dwa pręty, o podobnej
    > przewodności, to aluminiowy będzie o polu przekroju ok. 4-krotnie mniejszym.
    > Mniejsza więc będzie masa. zatem i c.w. potrzebne do roztopienia pręta.
    > Zatem i mniej energii.

    Ja zakladalem, ze srednica ta sama. Mniejszy opor - mniej energii.
    Ale moze to zle, ze mniej, bo wiecej trafi do ziemii i narobi szkod w
    okolicy ?

    No i ... aluminium rozgrzane do czerwonosci to chyba nie jest
    bezpieczny material ?

    > Więc jak przypiździ, to jest sporo większe ryzyko, że
    > drut aluminiowy roztapiając się, z dodatkiem sił magnetycznych
    > towarzyszących przepływowi tak dużego prądu, rozpryśnie się w otoczeniu,
    > mogąc być na tyle jeszcze gorącym, że coś przypali, albo kogoś zrani,

    Stal tez potrafi. Ale szansa chyba mniejsza.

    > oparzy, a nawet zabije. Do tego mały moduł sprężystości i raczej nie za
    > dobra wytrzymałość mechaniczna, kruchość... a i koszt przewodu... Poza tym,
    > obawiam się, że pole magnetyczne, wywołane przepływem prądu, przy grubszym
    > drucie (aby byl mechanicznie mocniejszy),

    Ten prad chyba od chmury zalezy i podobny bedzie.

    J.