    From: "HF5BS" <h...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika,pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Lepszy kabelek USB - różnica dramatyczna!
    Date: Mon, 9 Apr 2018 10:29:04 +0200
    <p9d4c7$32c$1@node1.news.atman.pl> <p9nmhd$bdn$1@node1.news.atman.pl>
    <5ac3b156$0$31368$65785112@news.neostrada.pl>
    <pa147q$fu9$1@node1.news.atman.pl>
    <5ac47ad0$0$986$65785112@news.neostrada.pl>
    <pa9a30$hkc$1@node2.news.atman.pl>
    <d...@4...net>
    <pae08c$p7c$1@node2.news.atman.pl>
    <5p2ixwvekpn1$.1bxo0gv7jkdqt$.dlg@40tude.net>
    <paeitj$a3e$1@node2.news.atman.pl>
    <ac3icpv9ro69$.1tg81e9tr2oem.dlg@40tude.net>

    news:ac3icpv9ro69$.1tg81e9tr2oem.dlg@40tude.net...

    > No coz, w Gąbinie sie stal sprawdzała.
    > Ale przy tym przekroju - moze nie miala wyjscia.

    (talerz)

    > Ale to od srednicy zalezy. Paradoksalnie - im ciezsza tym lepsza,
    > wlasnym ciezarem stabilizuje.

    Dynamicznie pewnie tak, rezonans nechaniczny pewnie niżej stoi, ale
    statycznie, to jednak kotwa musi być chyba mocniejsza.

    > Chodzi mi po glowie, ze falowody sie miedziuje czy srebrzy.

    Miałem i srebrzone, i niesrebrzone, najczęściej z mosiądzu, jednak twardszy
    od miedzi.

    > A dalej mi chodzi po glowie, ze prad w.cz. w przewodzie w obecnosci
    > ferromagnetyka wolniej sie rozchodzi, ciekawe czy ma to wplyw na
    > antene. A moze przy w.cz. stal juz nie jest ferromagnetykiem.

    Stąd moje dociekanie, co konkretnie powoduje, że pręt stalowy daje sporo
    gorszy rezultat, niż podobny miedziany, różnica w jakości jest za duża, by
    wyniknęło to być może ze współczynnika skrócenia..

    (średnica zwodu)

    > Ja zakladalem, ze srednica ta sama. Mniejszy opor - mniej energii.

    ... wytraconej na zwodzie...

    > Ale moze to zle, ze mniej, bo wiecej trafi do ziemii i narobi szkod w
    > okolicy ?

    pff... Trudno jednoznacznie orzec... ale przy tych prądach, to pan Kirchhoff
    zapewne z cicha robi podśmiechujki, jak to jego prawa rządzą...
    Liczyłem kiedyś, przyz prądach wyładowań piorunowych, na zbrojeniach
    konstrukcji budynku, wychodziły mi całkiem poważne wartości, nawet do napięć
    śmiertelnie niebezpiecznych.

    > No i ... aluminium rozgrzane do czerwonosci to chyba nie jest
    > bezpieczny material ?

    Zdecydowanie, jak każdy roztopiony metal. A jak jeszcze uwzględnimy, że prąd
    płynie, to łatwo sobie wyobrazić, co robi przewodnik w polu magnetycznym -
    porusza się. Wiec roztopiony metal porusza się. Widać to zresztą na
    zdjęciach z obiektów trafionych piorunek, np. tu:
    https://www.youtube.com/watch?v=RvG3ieOh8cI - może jedna kilkutysięczna
    sekundy... Ale energii tyle, że pręt długo się świecił.
    https://www.youtube.com/watch?v=td0WEtf1pQk - ładnie lecą gwizdki z wieży
    https://www.youtube.com/watch?v=xbFWMxeIlhY - można powiedzieć, rozwinięcie
    drugiego filmu
    https://www.youtube.com/watch?v=TjXW9qqSvRA - jak widać, potrafi przywalić w
    NAJNIŻSZY punkt w otoczeniu... A iskry jakie sypie...

    > Stal tez potrafi. Ale szansa chyba mniejsza.

    Zdecydowanie. Poza tym, zauważyłem jeszcze jedno - jak przyłoi, to zwód,
    lokalnie rozgrzany, łatwiej się przerwie w miejscu uderzenia, pozbawiając,
    bądź przynajmnbiej pogarszając ochronę reszty obszaru. Łatwiej o to IMHO w
    aluminium.

    > Ten prad chyba od chmury zalezy i podobny bedzie.

    Pewnie tak... jak wspomniałem, muszę to jakoś policzyć, a na razie jakoś
    średnio mnie do tego ciągnie, weny nie mam po prostu.
    Pomyśleć, że to dokładnie to samo zjawisko, gdzie leciutko nas kłują igiełki
    przy zdejmowaniu swetra, czy czesaniu się grzebieniem z tworzywa...

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...