  • 11. Data: 2010-04-19 22:30:43
    Temat: Re: Mały akumulator do pracy buforowej
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Adam,

    Tuesday, April 20, 2010, 12:18:35 AM, you wrote:

    > Czyli jednak normalny żelowy 6V. Wielki i ciężki (w porównaniu do paczki
    > 4xAA Eneloop). Zalet nie widzę.

    Ja widzę - tańszy od NiMH, łatwo zrealizaować zasilanie buforowe,
    lepiej znosi niskie temperatury, w razie czego nie będzie żal
    wyrzucić.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 12. Data: 2010-04-19 22:36:52
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Adam Dybkowski pisze:
    > Szukam pomysłu na podtrzymanie zasilania małego urządzenia (któremu
    > rzadko kiedy będzie zanikać główne zewnętrzne źródło zasilania).
    > Idealnym byłby akumulator żelowy, ale potrzebuję czegoś o wiele
    > mniejszego. Wystarczą mi ze 2Ah @ 6V, może być nawet 3V6. Wymagana
    > wydajność prądowa średnio 500mA ale w pikach może być i 2A (zasilanie
    > modułu GSM).
    >
    > No i tu klops, bo zwykłe NiMHy ani LiIony nie nadają się raczej do pracy
    > buforowej. Jakieś pomysły?

    Ja bym tam też dał Li-Ion :)... Wiadomo, w laptopach padały, gdy się ja
    ładowało co chwilę, bez rozładowywania, ale przed tym się można
    zabezpieczyć ;)...
    Przede wszystkim spełnia on Twoje oczekiwania co do wielkości i masy...
    a do zasilania modułów GSM raczej się nadaje (choć nie wiem, czy i jakie
    "sztuczki" są stosowane w telefonach w obwodach zasilania...).

    Konop

  • 13. Data: 2010-04-19 22:42:19
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    > Ja widzę - tańszy od NiMH, łatwo zrealizaować zasilanie buforowe,
    > lepiej znosi niskie temperatury, w razie czego nie będzie żal
    > wyrzucić.

    Widzę, że chyba jednak muszę doprecyzować zadanie. :) Urządzenie ma być
    wielkości paczki papierosów, na pokładzie moduły GSM i GPS a to wszystko
    zasilane z instalacji samochodowej. Oczywiście masę takich gotowych
    rozwiązań już istnieje - jakie tam się stosuje rozwiązania podtrzymania
    zasilania? Nie chcę poprzez użycie akumulatora żelowego otrzymać
    wielkiego i ciężkiego klocka. 1-2Ah @ 3V6 wystarczą mi w zupełności.
    Może po prostu zastosować jedno ogniwo 18650 protected?

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 14. Data: 2010-04-19 22:46:23
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-04-20 00:36, Konop pisze:

> [...]
    > a do zasilania modułów GSM raczej się nadaje (choć nie wiem, czy i jakie
    > "sztuczki" są stosowane w telefonach w obwodach zasilania...).

    Specjalnych sztuczek nie ma - pooglądaj sobie schemat chociażby
    pierwszej z brzegu Nokii (z instrukcji serwisowej). Najważniejsze to
    zapewnić małą rezystancję na drodze od akumulatora do wzmacniacza
    radiowego - piki przy nadawaniu w EDGE mogą dochodzić do 2A i w tym
    czasie napięcie nie może za bardzo spaść.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 15. Data: 2010-04-19 22:51:36
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    > LTC4054 ma wbudowaną histerezę 150mV, czyli włącza ponownie ładowanie
    > po spadku do 4.05V. Akumulatory w laptopach też sobie radzą.

    OK, a gdzie to maleństwo kupić w PL?

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 16. Data: 2010-04-20 06:14:58
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Adam Dybkowski pisze:

    > No i tu klops, bo zwykłe NiMHy ani LiIony nie nadają się raczej do pracy
    > buforowej. Jakieś pomysły?

    Li-ion jak najbardziej nadaje się do pracy buforowej. Coś w rozmiarze
    18650 powinno być ok.

  • 17. Data: 2010-04-20 07:06:57
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Adam,

    Tuesday, April 20, 2010, 12:51:36 AM, you wrote:

    > OK, a gdzie to maleństwo kupić w PL?

    Kiedyś w Semiconductors były. A ile sztuk potrzebujesz? Jak więcej, to
    w Farnellu mają...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 18. Data: 2010-04-21 20:01:24
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-04-20 08:14, Zbych pisze:

    > Li-ion jak najbardziej nadaje się do pracy buforowej. Coś w rozmiarze
    > 18650 powinno być ok.

    No to jestem w domu. :) A jak to ładować przy pracy buforowej?

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 19. Data: 2010-04-21 20:03:31
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    > Kiedyś w Semiconductors były. A ile sztuk potrzebujesz? Jak więcej, to
    > w Farnellu mają...

    W Semiconductors teraz nie widzę. A potrzebuję na start ze 2 sztuki tak
    że z Farnella za daleko by ściągać. Może zrobię ładowarkę na jakimś
    maluchu ATtiny - u Atmela jest nawet nota aplikacyjna. Jeżeli zastosuję
    18650 protected to nie ma strachu, że się przeładuje albo za mocno
    rozładuje.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 20. Data: 2010-04-21 20:18:11
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Adam Dybkowski przemówił ludzkim głosem:

    > No to jestem w domu. :) A jak to ładować przy pracy buforowej?

    Dokladnie ci nie powiem, bo ja mam podłączony taki akumultor prosto do
    modemu gsm i to on zajmuje się ładowaniem. Nie wiem jaki masz modem, ale
    może ten twój też ma wbudowany obwód ładowania?

    W najprostszym przypadku można by zrobić to samo co w żelówkach -
    obniżyć trochę końcowe napiecie ładowania (4,05V ?) i zrobić prymitywną
    ładowarkę CC/CV.