    From: "HF5BS" <h...@j...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Mały kondensator tantalowy
    Date: Fri, 2 Sep 2016 15:16:52 +0200
    <npp5t1$1sf$1@dont-email.me> <npsi23$p9s$1@node2.news.atman.pl>
    <7...@p...pl.invalid>
    <nq06vt$9qi$1@node2.news.atman.pl>
    <5...@p...pl.invalid>
    <nq1fal$g1d$1@node2.news.atman.pl> <nq1l90$3hl$1@news.chmurka.net>
    <nq1pfv$pug$1@node2.news.atman.pl> <nq1qe5$592$1@news.chmurka.net>
    <nq3kik$h4t$1@node2.news.atman.pl> <nq3s5u$ofl$1@node2.news.atman.pl>
    <nq3smi$p0l$1@node2.news.atman.pl> <nq406c$sav$1@node2.news.atman.pl>
    <nq76tn$t43$1@node2.news.atman.pl> <nq8ree$pi0$1@news.chmurka.net>
    <nq9fe9$1oj$1@node2.news.atman.pl> <nq9h5m$1s1$1@news.chmurka.net>
    <nq9n08$99n$1@node2.news.atman.pl> <nqbrph$4v1$1@dont-email.me>
    <nqbs6q$691$1@dont-email.me>

    Użytkownik "Mario" <M...@...pl> napisał w wiadomości
    news:nqbs6q$691$1@dont-email.me...
    > Czyli trzeba mieć zapas różnych kondensatorów na różne napięcia. Listek
    > 100 sztuk kondensatorów 0603 kosztuje zazwyczaj od 2 do 20 zł. Te drogie
    > (20gr/szt czy droższe) są sprzedawane czasami po 10 szt. Jak trafisz na
    > układ pracujący pod wyższym napięciem to dajesz kondensator na wyższe
    > napięcie.

    No, dla mnie to jasna sprawa, że nie zapakuję kondzioła na U=300V do obwodu
    o U=5V, bo zje mnie chyba choćby upływność, czy inne kłopoty. Zwykle staram
    się dobierać, choć nie zawsze jest to takie proste, napięcie znamionowe
    kondensatora (zwykłego), na 150-200% roboczego, podobnie, nie zapakuję
    tranzystora o napięciu 60V do obwodu o napięciu 50, bo zapas IMHO będzie
    zbyt mały. Ale też nie przesadzić, żeby nie władować sie w jakieś
    zakrzywienie charakterystyki. Nie każdy tranzystor, jak KD502/503/2N3055,
    jest odporny na wtórne przebicie, chociażby... itd.
    Kiedyś pisałem, że w jakims układzie, miałem malutką zenerkę 9v1, co zjarała
    się była )od czego, nie wiem, nie było sladu ingerencji z zewnątrz, a układ
    po wymianie ruszył natychmiast, szczęśliwie, nic poza tym nie padło), aż
    nieco się nadwęgliła płytka drukowana, oczyściłem dokładnie. Zasunąłem
    kobyłę o prądzie 1A i oczywiście, pomierzyłem, czy napięcie jest OK, na
    szczęście było idealne i pięknie trzymało, byłem uprzedzony przez Was, że
    mogę się władować w zakrzywienie charakterystyki, ale miałem szczęście (i
    nie bardzo miałem wybór). Na szczęście, udało mi się naprawić, to był taki
    duży boombox Philipsa, AW7530, tylko jeszcze gumki do magnetofonu nabyć
    muszę i będzie zrobione. Przy okazji palce rozruszam, mniej wtedy bolą po
    bezruchu.

    --
    Gdy więc wszystkie sposoby ratunku upadły,
    Wśród SERDECZNYCH PRZYJACIÓŁ, psy zająca zjadły. - I.Krasicki "Przyjaciele"