  • 1. Data: 2016-08-26 11:21:21
    Temat: Mały kondensator tantalowy
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Szukam możliwie najmniejszego kondensatora, który współpracowałby z
    wbudowanym stabilizatorem w mikrokontrolerze albo jakimś sterowniku
    interfejsu (pin vcore w PIC32, vcap w ENC28J60 itp.). Do tej pory
    korzystałem z tantali w rozmiarze A i B, jednak chętnie użyłbym czegoś
    mniejszego (nawet porównywalnego rozmiarowo do 0603).
    Jak rozumiem standardowy monolit o pojemności około 10uF nie nada się do
    takich zastosowań?

    Jaki najmniejszy kondensator będzie odpowiedni? Czego szukać w sklepach?

  • 2. Data: 2016-08-26 11:43:12
    Temat: Re: Mały kondensator tantalowy
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 26.08.2016 um 11:21 schrieb Atlantis:
> [...]
    > takich zastosowań?
    >
    > Jaki najmniejszy kondensator będzie odpowiedni? Czego szukać w sklepach?

    Ceramiczny jest do tego celu ok. Nie wiem, czy naprawdę chcesz
    najmniejszy, bo 01005 kiepsko się lutuje, ale jak 0201 podejdzie, to
    masz tutaj:

    http://www.newark.com/murata/zrb18ar61e106me01l/cap-
    mlcc-x5r-10uf-25v-0201/dp/42Y1217

    Nawiasem mówiąc, są już mniejsze od 01005

    Waldek

  • 3. Data: 2016-08-26 12:06:31
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-08-26 o 11:43, Waldemar pisze:

    > Ceramiczny jest do tego celu ok. Nie wiem, czy naprawdę chcesz
    > najmniejszy, bo 01005 kiepsko się lutuje, ale jak 0201 podejdzie, to
    > masz tutaj:

    Czyli standardowy MLCC w rozmiarze 0603 albo 0402 będzie się do tego
    nadawał? Wartość ESR nie będzie za wysoka?

  • 4. Data: 2016-08-26 12:08:34
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Waldemar,

    Friday, August 26, 2016, 11:43:12 AM, you wrote:

> [...]
    > http://www.newark.com/murata/zrb18ar61e106me01l/cap-
    mlcc-x5r-10uf-25v-0201/dp/42Y1217
    > Nawiasem mówiąc, są już mniejsze od 01005

    A to sa jeszcze kondensatory czy już prawie waraktory? ;)

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2016-08-26 12:33:00
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 26.08.2016 o 12:06, Atlantis pisze:

    > Czyli standardowy MLCC w rozmiarze 0603 albo 0402 będzie się do tego
    > nadawał? Wartość ESR nie będzie za wysoka?

    Weź pod uwagę, że przy napięciach zbliżonych do napięcia znamionowego,
    pojemność może spaść nawet do wartości rzędu 30% pojemności nominalnej.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 6. Data: 2016-08-26 13:31:13
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2016-08-26 o 12:06, Atlantis pisze:

    > Czyli standardowy MLCC w rozmiarze 0603 albo 0402 będzie się do tego
    > nadawał? Wartość ESR nie będzie za wysoka?

    Ja tam nie wiem czego używasz, ale po pierwsze są stabilizatory
    zbudowane właśnie pod kątem użycia kondensatorów ceramicznych, a po
    drugie - MLCC mają dość niską ESR, a już w porównaniu do tantali o
    podobnej pojemności to chyba rewelacyjną.
    Nie wiem czego chce PIC32, ale normalne procki spokojnie działają z MLCC.

    Pozdrawiam

    DD

  • 7. Data: 2016-08-26 14:04:06
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 26.08.2016 um 12:08 schrieb RoMan Mandziejewicz:

    mlcc-x5r-10uf-25v-0201/dp/42Y1217

    > A to sa jeszcze kondensatory czy już prawie waraktory? ;)

    Jak na waraktory mają zdrową pojemność ;-)

    A tutaj 0201metric (0.25x0.125mm). Listowy głupek pewnie by się spytał,
    czy da się lutować transformatorówką ;-)

    http://www.murata.com/about/newsroom/news/product/ca
    pacitor/2012/0905

    Waldek

  • 8. Data: 2016-08-26 14:27:30
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mario,

    Friday, August 26, 2016, 12:33:00 PM, you wrote:

    > Weź pod uwagę, że przy napięciach zbliżonych do napięcia znamionowego,
    > pojemność może spaść nawet do wartości rzędu 30% pojemności nominalnej.

    Lepiej wziąć X7R i jedna 0603

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2016-08-26 14:31:43
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Waldemar,

    Friday, August 26, 2016, 2:04:06 PM, you wrote:

    [...]

    >>> http://www.newark.com/murata/zrb18ar61e106me01l/cap-
    mlcc-x5r-10uf-25v-0201/dp/42Y1217
    > Jak na waraktory mają zdrową pojemność ;-)

    Ale strasznie zmienną. Można się pokusić o jakiś generator m.cz.
    przestrajany napięciowo ;)

    > A tutaj 0201metric (0.25x0.125mm). Listowy głupek pewnie by się spytał,
    > czy da się lutować transformatorówką ;-)
    > http://www.murata.com/about/newsroom/news/product/ca
    pacitor/2012/0905

    Szaleństwo :(

    Transformatorówką zdarzyło mi się 0603 lutować...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 10. Data: 2016-08-26 14:41:36
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 26.08.2016 um 12:33 schrieb Mario:

    > Weź pod uwagę, że przy napięciach zbliżonych do napięcia znamionowego,
    > pojemność może spaść nawet do wartości rzędu 30% pojemności nominalnej.
    Ten kondensator, który podałem, ma Vmax 25V przy wymiarach 0201.

    Waldek