  • 1. Data: 2022-10-27 23:10:24
    Temat: Mechaniczny odpowiednik obwodów
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Taki filmik wpadł właśnie na YT.

    https://www.youtube.com/watch?v=QrkiJZKJfpY

    Myślę, że warto obejrzeć, niektóre rzeczy są dość zaskakujące.

    Dla nieoglądających:

    https://www.kickstarter.com/projects/upperstory/spin
    tronics-build-mechanical-circuits

  • 2. Data: 2022-10-28 08:41:58
    Temat: Re: Mechaniczny odpowiednik obwodów
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 27 Oct 2022 23:10:24 +0200, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Taki filmik wpadł właśnie na YT.
    > https://www.youtube.com/watch?v=QrkiJZKJfpY

    A jak oni wyobrażają sobie analog łączenia tych rezystorów równolegle?

    --
    Marek

  • 3. Data: 2022-10-28 09:05:33
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 28/10/2022 08:41, Marek wrote:
    > A jak oni wyobrażają sobie analog łączenia tych rezystorów równolegle?

    Na filmie jest wyjaśnione.

    https://youtu.be/QrkiJZKJfpY?t=315

  • 4. Data: 2022-10-28 13:54:18
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 28 Oct 2022 09:05:33 +0200, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Na filmie jest wyjaśnione.
    > https://youtu.be/QrkiJZKJfpY?t=315

    może się czepiam ale to realizują przez dodatkowo koło zębate a to
    dodatkowy opór a powinien być mniejszy opór...

    --
    Marek

  • 5. Data: 2022-10-28 14:16:06
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 28/10/2022 13:54, Marek wrote:
    > może się czepiam ale to realizują przez dodatkowo koło zębate a to
    > dodatkowy opór a powinien być mniejszy opór...

    To nie ma słuzyć do pomiarów, a jedynie do ćwiczenia intuicji i
    gimnastyki umysłowej. Rzeczywiste obwody elektryczne też nie są idealne.

    Koła zębate nie są "oporem". Oporem jest układ generujący tarcie w
    specjalnym bloku "opornik".

    Układ różnicowy, z trzeba kołami zębatymi, jest analogiem węzła z 3
    wyprowadzeniami i spełnia analog prawa Kirchoffa.

  • 6. Data: 2022-10-28 15:08:01
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 28 Oct 2022 14:16:06 +0200, heby wrote:

> [...]
    > gimnastyki umysłowej. Rzeczywiste obwody elektryczne też nie są idealne.
    >
    > Koła zębate nie są "oporem". Oporem jest układ generujący tarcie w

    opor powinien zapewniac proporcjonalnosc napiecia i pradu,
    wiec albo jakis tlumik olejowy, albo cos typu tarcza w telefonie -
    obroty przez sile odsrodkową zmieniaja tarcie.

    > Układ różnicowy, z trzeba kołami zębatymi, jest analogiem węzła z 3
    > wyprowadzeniami i spełnia analog prawa Kirchoffa.

    A jeszcze ... w analogii mechanicznej liniowej byl problem z masą -
    to jest indukcyjnosc, ale tylko z jednym zaciskiem - drugi do masy.

    Az jakis Anglik wymyslil "inerter".
    A tu chyba jest ten sam problem.

    J.

  • 7. Data: 2022-10-28 15:17:17
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 28/10/2022 15:08, J.F wrote:
    > opor powinien zapewniac proporcjonalnosc napiecia i pradu,
    > wiec albo jakis tlumik olejowy, albo cos typu tarcza w telefonie -
    > obroty przez sile odsrodkową zmieniaja tarcie.

    Nie wiem jak jest to wykonane, na filmie nie pokazano. Jakieś tarcie.
    Nie musi być super liniowo, to tylko zabawka.

  • 8. Data: 2022-10-28 15:43:57
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    heby <h...@p...onet.pl> napisał(a):
    > Nie wiem jak jest to wykonane, na filmie nie pokazano. Jakieś tarcie. Nie
    > musi być super liniowo, to tylko zabawka.

    I w sumie wychodzi na to, że te wszystkie modele więcej zaciemniają niż
    wyjaśniają.
    Górecki ma o tym kilka odcinków
    https://www.youtube.com/c/PiotrG%C3%B3recki-Zrozumie
    %C4%87Elektronik%C4%99

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 9. Data: 2022-10-28 16:09:36
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 28/10/2022 15:43, Grzegorz Niemirowski wrote:
    > I w sumie wychodzi na to, że te wszystkie modele więcej zaciemniają niż
    > wyjaśniają.

    Wiesz, nie rozumiem tych skrajności:
    1) model rezystora musi być dokładny, najlepiej kwantowy, z elementami
    teorii strun.
    2) model powinien składać się z gotowych układów z miejscem na 6F22 i 1
    przyciskiem.

    To tylko zabawka. Jak widac, głównie dla dorosłych. Ma dostarczać
    rozrywki i zaskakujących obserwacji - i dostarcza. Takie puzzle "jak
    zrobić mechaniczny multiwibrator" i sprawdza się pod kątem kreatywności
    lepiej niż te wszystkie zestawy na klipsy z kurtki, z hipermarketu.

  • 10. Data: 2022-10-29 05:44:25
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > I w sumie wychodzi na to, że te wszystkie modele więcej zaciemniają niż
    > wyjaśniają.

    też ma podobne wrażenie. Coś niby wiem o podstawach elektroniki a jak na
    to patrzą to wcale nie mam prostych skojarzeń. Wręcz przeciwnie.

    Mnie zawsze odpowiadała analogia hydrauliczna. Oczywiście teoretyczna,
    ale to chyba jest dużo bardziej intuicyjne i mimo, że nikt tych płynów
    fizycznie nie pompuje to prościej i szybciej pozwala zrozumieć podstawy.

    Albo ja jakiś dziwny jestem..