  • 51. Data: 2019-07-17 19:25:06
    Temat: Re: Microsoft Excel ;-)
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PeJot napisał:

    > W dzisiejszych czasach, w których króluje bylejakość często nie idzie
    > o zysk, ale o to by przetrwać na rynku.

    Nie mając zysku i dokładając do interesu nie da się przetrwać na rynku
    (to wiadomo nawet bez obliczania w Excelu).

    --
    Jarek

  • 52. Data: 2019-07-17 20:34:00
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/07/2019 09:05, Dawid Rutkowski wrote:
    > Swoją drogą ciekawe, jaką reprezentację liczb miał VisiCalc...

    To bez znaczenia, reprezentacja liczb to tylko mały pikuś w porównaniu z
    resztą debilizmów koncepcji arkuszy w finansach.

  • 53. Data: 2019-07-18 07:58:46
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Jakich?
    Poza oczywiście tym, że sama koncepcja arkusza kalkulacyjnego polega na tym, by
    umożliwić "programowanie komputerów" laikom, co jest błędem założycielskim.
    Podobną sytuację widziałem, jak klient/zleceniodawca pokazywał mi skądinąd bardzo
    fajną płytkę z renesasem super h8, tym największym wypasem, z obsługą parallel LCD i
    SDRAM liczonego w MB - i do kompletu był soft: eCos z interpreterem TCL jako
    aplikacją.
    Ten, który mu to sprzedał, twierdził, że "docelowy software będzie mógł napisać nawet
    grafik" - oczywiście nie ma co dodawać, jak to się skończyło - ale płytkę+LCD mam ;>

  • 54. Data: 2019-07-18 19:53:16
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/07/2019 07:58, Dawid Rutkowski wrote:
    > Jakich?

    1) Moim zdaniem najważniejszy: brak pojęcia "wszystko". Zamiast tego w
    typowym arkuszu znajdziesz range od:do. Czyli zamiast posługiwać się
    pojęciem "zsumuj wszystkie miesiące" posługujesz się pojęciem "zsumuj
    miesiące od do". Już drugi arkusz z doradztwa finansowego który dostałem
    do ręki miał ten bug. Co ciekawe na niekorzyść instytucji. A co
    najciekawsze, kiedy mój kolega brał kredyt rok później dostał arkusz
    zupełnie inaczej wyglądający ale z tym samym bugiem, w tym samym
    miejscu, w tej samej firmie. No, ale kolorki były inne ... a buga
    zgłosiłem i jak widać wyszło jak zwykle czyli kontrole wersji uzyskuje
    się poprzez jej nieuzyskiwanie bo się nie da

    2) Wklejenie czegoś komórkę niżej oznacza problem z punktu 1). Efektem
    czego wiargodność wyniku wymaga precyzji nieosiągalnej dla białka po 8h
    gapienia się w tabelki. Wisiała kiedyś lista studentów ze stypendiami na
    pewnej prywatnej uczelni. Przesunięta o jeden wiersz. I niestety wypłaty
    na konto tez były przesunięte ...

    3) Pisanie formuł to tak naprawdę cieżkie programowanie czegoś z okolic
    lambd. Sekretarki tego nie potrafią. Efekt: po mniej więcej pół roku
    obiegu pewnego arkusza część formuł została przerobiona na stałe.
    Dowiedziałem się od pewnej księgowej "że tak jest łatwiej coś zmienić
    tylko trzeba pamiętać żeby ..."

    4) Ukrywanie algorytmiki. W zasadzie nie da się rozsądnie wygenerować
    ścieżki obliczeniowej w dużym arkuszu. Szukanie buga jest mordęgą
    ponieważ arkusz zasłania tak naprawdę algorytmikę i utrudnia do niej
    dostęp recukujac formuły do liczb i uniemożliwiając wygodnie śledzenie
    flow obliczeniowego.

    5) Brak prawdziwego współdzielenia danych. Arkusze to najzwyczajniej
    miliardy copy-paste z innych arkuszy o niejasnym stanie spójności danych
    akumulując błędy. Pamiętam panikę w pewnej instytucji kiedy jeden z
    oddziałów zmienił nazwę i było "a ze sto chyba" arkuszy do przerobienia.

    6) Udawanie że trudne rzeczy można łatwo osiągnąć. Na przykład taki
    solver. Rachu ciachu i liczy magicznie gdzie się opłaca kupić taniej
    kaszę. Tylko że praktycznie nikt z księgowych nie wie jak działa. Efektm
    czego działa przypadkowo. Swego czasu widziałem sporą hurtownię
    organizującą zakupy pod kątem logistyki wlasnie na arkuszu z solverem.
    Wychodziły bzdury do czasu aż ktoś na kalkulatorze nie pokazał że nie
    znajduje najlepszej oferty tylko jakąś przypadkową. Ponad pół roku nie
    zauważyli. Komputery się nie mylą.

    7) Brak typowości. Arkusz łyknie tak samo łatwo puste pole jak "0" choć
    powinno to spowodować błąd przy arytmetyce. Typy pól to tylko taka
    wizualizacja. Wiele starych arkuszy potrafi dodać 29 sierpnia do "dupa"
    i podzielić przez 13.5. I dostać wynik. I co ważne to jest potrzebne,
    jak się dowiedziałem od pewnego sentymetalnie nastawionego nauczyciela
    wspominającego bodaj Lotusa z okolic MS-DOSa.

    8) Brak oddzielenia algorytmu od danych. Wszystko na kupie łacznie z
    wizualizacją kolorowych kresek. Ludzie od antywzorców projektowych
    dostają biegunki na samą myśl.

    9) Tendencja do akumulacji błędów. Ponieważ nowy arkusz powstaje prawie
    na pewno ze starego arkusza to i błędy się akumulują. To raczej
    charakterystyczne problemy zarządzania danymi przez pliki a nie
    dedykowane narzędzie jak db

    10) Udawanie profesjonalnej bazy danych w sytuacji gdy to jest tylko
    gówniane narzedzie do rysowania wykresów na laborki. Miałem okazję
    ogladać duży arkusz gdzie ktoś zadał sobie trud zorganizowania go jak
    bazę danych z indeksami itp. I nie wiadomo po co. Najzwyczajniej. Nie
    wiadomo.

    11) Kiepskie przystosowanie do obliczeń finansowych, enkodowanie binarne
    floating pointów tutaj nie pomaga, nowe koncpecje nie potrafią się
    przebić bo nikt z zainteresowanych nie pojmuje w ogóle o co chodzi.

    12) Mit że księgowa dostaje arkusz excela i tylko wklepuje dane. Nie, w
    wyniku zwykłych błedów białkowych arkusz taki ulega degradacji i ciężko
    to stwierdzić gapiąc się tylko na wyniki że gdzieś ktoś skasował formułe
    lub zrobił inne kuku. Wszystkie do tej pory arkusze jakie miałem w
    rękach miały albo niezabezpieczone algorytmy przed ingerencją albo
    zabezpieczone tylko niewielką część jak się komuś przypomniało że
    trzeba. Na kretaywność księgowych ogólnie zabezpieczenia nie ma. Arkusz
    przypomina odbezpieczony granat zlepiony gumą do zucia.

    Oczywiscie można zabezpieczyć arkusze w lepszy lub gorszy sposób. Ale
    takie przykłady pokazują że *ABSOLUTNIE* nikt tego nie robi, nawet jesli
    to miało by kosztować miliardy dolców strat to dalej cieżko sobie
    wyobrazić śrubki bez młotków do wkręcania:

    https://www.forbes.com/sites/timworstall/2013/02/13/
    microsofts-excel-might-be-the-most-dangerous-softwar
    e-on-the-planet/#4108466a633d

    Istnieje powszechny mit że komputery liczą dobrze i można im zaufać.
    Nikt nie widzi ton białka które te komputery używają jako input do
    danych i algorytmów. I to białka często skrajnie tępego technicznie w
    przypadku excela dostającego do ręki cholernie niebezpieczne narzędzie
    decydujące o miliardach dolców.

  • 55. Data: 2019-07-19 08:16:37
    Od: mk <lp.pw@myzskm>

    W dniu 16.07.2019 o 12:07, yabba pisze:

    > Dział księgowości w firmie jest odpowiedzialny tylko za
    > rejestrowanie zdarzeń gospodarczych (zakupy, sprzedaż, amortyzacja
    > środków trwałych, wytwarzanie towarów handlowych i usług, koszty
    > wynagrodzeń) zgodnie z obowiązującymi przepisami podatkowymi w celu
    > przygotowania sprawozdania finansowego i obliczanie należnego podatku
    > dla Urzędu Skarbowego.

    Tylko? A przytulanie inżynierów? ;-)

    pzdr
    mk

  • 56. Data: 2019-07-19 11:33:36
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Fajnie piszesz, jest co poczytać - ale to wszystko sprowadza się do tego, że m$
    zdołał przekonać nawet wielkie korporacje (bo że aż miliardy - trudno uwierzyć, ale
    przeczytam ten artykuł) do tego, że sprzeda im oprogramowanie, dzięki któremu będą
    mogli zaoszczędzić na programistach - czyli że dobry program w excelu - zwany dla
    niepoznaki "arkuszem" - napisze nawet księgowy.
    A prawda jest taka, że i księgowego należy NAUCZYĆ dobrego używania programu - i
    wtedy da się zaoszczędzić, ale na liczbie księgowych.
    Kto jednak bogatemu zabroni być głupim?

    To tak, jak fragment tego mitycznego wywiadu ze Strustrupem na temat tego, dlaczego
    powstało C++ - że dawno temu bodajże IBM się wkurzył, że programistom trzeba tyle
    płacić i zaczęli uczyć programowania ludzi z działu wprowadzania danych. W ten sposób
    pogorszono i ogólną jakość programistów - i wyczyszczono dział wprowadzania danych z
    ludzi, którzy to w miarę dobrze robili.

  • 57. Data: 2019-07-19 11:34:16
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu piątek, 19 lipca 2019 08:16:37 UTC+2 użytkownik mk napisał:

    > Tylko? A przytulanie inżynierów? ;-)

    O, masz jakieś ładne księgowe w firmie? ;>

  • 58. Data: 2019-07-20 21:38:59
    Od: mk <lp.pw@myzskm>

    > O, masz jakieś ładne księgowe w firmie? ;>

    A masz jakichś przystojnych elektroników inżynierów? :-P

    pzdr
    mk

  • 59. Data: 2019-07-20 21:53:16
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    heby wrote:

    > A po co używać w księgowości obliczeń floating point o precyzji zależnej
    > od potęgi 2 :D ?

    Kto używa, ten używa. Nasi klienci dostają wyniki przeliczone na
    34-cyfrowym decimalu.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 60. Data: 2019-07-20 22:01:33
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    heby wrote:

    > Jakies nascie lat temu zasugerowano standardem aby wprowadzić kodowanie
    > dziesiętne do floating pointów, niewiele by pomogło, ale zawsze coś. I
    > co? I nic, jakiś mainframe używa i tyle.

    Mylisz się, są wdrożenia komercyjne w produktach przewidzianych do
    poważnych obliczeń finansowych. Zauważalną część swojej kariery
    poświęciłem na znalezienie sposobów, jak to robić wydajnie, bo okienka
    na obliczenia są jakie są, a wolumen danych jest potężny.

    A mainframe nie "używa", tylko dostarcza wsparcia na poziomie
    sprzętowym, które inni muszą symulować w oprogramowaniu.

    > Excel jest super jak trzeba narysować wykres na laborkę. A tu prosze,
    > imbecyle podejmują cezycje biznesowe warte miliardy zielonych oczywiście
    > z wiadomym skutkiem. Młotkiem faktycznie da się czasem wykręcić śrubkę.

    Tak to już działa, że następca imbecyla kupi już właściwy program. :-)

    Pozdrawiam, Piotr