  • 1. Data: 2019-07-13 11:51:35
    Temat: Vin >= Vout w stepup
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Jakiego zachowania mam oczekiwać po przetwornicy, np takiej:

    https://www.olimex.com/Products/Breadboarding/BB-PWR
    -3608/resources/MT3608.pdf

    kiedy napięcie zasilania równa się lub przekracza założone napięcie
    wyjściowe? Jak rozumiem scalak powinien przestać sterowaćcewką i prad ma
    przez nią swobodnie przelatywać generując na wyjściu to co na wejściu
    minus spadek na diodzie?

    Pytam bo obawiam się czy przypadkiem scalak nie zgłupieje.

    Pytanie jest bardziej ogólne, jeszcze nie wiem jaką przetwornicę
    ppotrzebuje, tak tylko myśle co by było gdyby.

    Dla wyjaśnienia: mam panel słoneczny, daje napięcie od gdzieś 6 do 20V w
    zalezności od nasłoneczenienia. Urządzenie które podpinam ma być
    zasilane z 12V lub więcej. Stąd pomysł aby podbijać niższe a zostawić
    przelatujace wyższe. Panel jest dużo za duży i prąd nie jest problemem.
    Stepup/down też mam, ale na razie idę w kierunku uproszczenia bo nie
    zależy mi na stabilizacji a tylko na podbiciu niższego.

  • 2. Data: 2019-07-13 13:23:24
    Temat: Re: Vin >= Vout w stepup
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 13 Jul 2019 11:51:35 +0200, heby napisał(a):
> [...]
    > minus spadek na diodzie?
    > Pytam bo obawiam się czy przypadkiem scalak nie zgłupieje.

    Z opisu tak by wychodzilo, ale czy opis prawidlowy :-)

    J.

  • 3. Data: 2019-07-13 13:41:21
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/07/2019 13:23, J.F. wrote:
    > Z opisu tak by wychodzilo, ale czy opis prawidlowy :-)

    No więc właśnie. Obciążam przetwornice troszkę - działa. Obciążam dużo -
    w miarę zbliżania się Vin do Vout zaczynają się oscylacje (około 1.5V),
    lekkie podbijanie napięcia w górę o dziesiątki V, podkrecam jeszcze
    odrobinkę i dup. Zwarcie Vin.

    Jak nie pobieram prądu to działa tak jak sobie uroiłem.

  • 4. Data: 2019-07-13 14:03:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 13 Jul 2019 13:41:21 +0200, heby napisał(a):

> [...]
    > odrobinkę i dup. Zwarcie Vin.
    >
    > Jak nie pobieram prądu to działa tak jak sobie uroiłem.

    Ustaw ja na 13.5V i dorob wylaczanie przez EN gdy Vin przekroczy 12V
    :-)

    J.

  • 5. Data: 2019-07-13 14:18:48
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/07/2019 14:03, J.F. wrote:
    > Ustaw ja na 13.5V i dorob wylaczanie przez EN gdy Vin przekroczy 12V
    > :-)

    Raczej martwi mnie że to działanie typowe dla stepup :( Miałem
    identyczne przeboje z inną, nie pamiętam teraz scalaka, która robiła
    deadlocka na przeciążeniu grzejąc atmosferę swoim krzemem.

    Takie dziadostwo, Panie.

    W tej mojej obecniej nawet obniżanie napięcia nie pomaga, jak już się
    zablokuje na zwarciu to muszę jechać poniżej wolta na Vin żeby
    odpuściła. Co za czasy.

  • 6. Data: 2019-07-13 19:01:30
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-07-13 o 13:41, heby pisze:

> [...]
    > w miarę zbliżania się Vin do Vout zaczynają się oscylacje (około 1.5V),
    > lekkie podbijanie napięcia w górę o dziesiątki V, podkrecam jeszcze
    Czyli głupieje, włącza na stałe klucz mimo że tego nie powinien zrobić.

    > Jak nie pobieram prądu to działa tak jak sobie uroiłem.
    A to jest ciekawe, czyli wtedy i przy zbliżonych napięciach włącza klucz
    i nie
    potrafi go wyłączyć, wg mnie to dyskwalifikuje ten scalak.

    --
    Janusz

  • 7. Data: 2019-07-13 19:06:51
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-07-13 o 14:18, heby pisze:

> [...]
    >
    > W tej mojej obecniej nawet obniżanie napięcia nie pomaga, jak już się
    > zablokuje na zwarciu to muszę jechać poniżej wolta na Vin żeby
    Ale ona ma czujnik prądu, podpinałeś go? moze on wyłączy tranzystor.

    --
    Janusz

  • 8. Data: 2019-07-13 19:15:16
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 13.07.2019 11:51, heby wrote:
    > Cześć.
    >
    > Jakiego zachowania mam oczekiwać po przetwornicy

    A Vout > Vin w przetwornicy step down?
    Ostatnio uwaliłem jedną rzecz, bo mi zaiskrzyło na połączeniu 12V - Vin.
    To, co było zasilane z Vout (5V) poszło się...
    Przetwornica przeżyła.

    --
    Mirek.

  • 9. Data: 2019-07-13 20:55:00
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/07/2019 19:06, Janusz wrote:
    > Ale ona ma czujnik prądu, podpinałeś go? moze on wyłączy tranzystor.

    Fabryczna, chińska. Ma czujnik ustawiony na 2A. Wariuje jak zasilanie
    jest za wysokie.

  • 10. Data: 2019-07-14 13:32:20
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/07/2019 19:15, Mirek wrote:
    > On 13.07.2019 11:51, heby wrote:
    > A Vout > Vin w przetwornicy step down?
    > Ostatnio uwaliłem jedną rzecz, bo mi zaiskrzyło na połączeniu 12V - Vin.
    > To, co było zasilane z Vout (5V) poszło się...

    Dlatego w takich przetwornicach wstawiam zawsze zenerkę na wyjściu. Co
    ciekawe ciągle znajduje takie diody w dyskach twardych i co jeszcze
    bardziej ciekawe kilka dysków uratowałem demontując ją po wystrzeleniu.