    From: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Miernik DVB-T na stałe
    Date: Sat, 29 Sep 2018 15:51:42 +0200

    Dnia Sat, 29 Sep 2018 14:37:09 +0200, Sebastian Biały napisał(a):

    > Mam siatkową. Ze zdziwnienem stwierdzam że 2-3 stopnie różnicy to 2x

    Znaleźć char. kierunkową anteny "siatkowej" to istny cud, niemniej
    jednak ze wzmianek na stronach producentów można sądzić że kąt "połowy
    mocy" czyli 3-decybelowy to dla tych anten jakieś 45 st. Dla typowych
    dla tego zakresu Yagi to ok. 15 st. Więc coś jest nie w porządku z
    twoimi metodami pomiarowymi.

    >Zgadza się dlatego mam dużą siatkową.

    Nie zgadza się bo antena "siatkowa" ma bardzo mały zysk w porównaniu do
    anteny Yagi o podobnej cenie i stopniu komplikacji budowy. Oczywiście,
    "zysków" podawanych przez producentów rządu kilkudziesięciu dB nie
    bierzemy pod uwagę bo to nie jest zysk anteny tylko wzmocnienie jej
    wzmacniacza.
    Ze stosowania "siatek" ze wzmacniaczami wynikają same kłopoty, jak
    zawsze kiedy usiłuje się marny zysk anteny nadrobić wzmacniaczem.
    Wynikają z faktu że szeroki kąt odbioru anteny siatkowej powoduje
    zbieranie zakłóceń interferujących potem na nieliniowościach wzmacniacza
    z sygnałem użytecznym w wyniku którego robi się sieczka nie trawiona
    przez dekodery. Mały zysk takiej anteny wymaga stosowania wzmacniaczy o
    dużym relatywnie (do anten Yagi) wzmocnieniu, co dodatkowo utrudnia
    liniową ich pracę.

    --
    Jacek
    I hate haters.