  • 1. Data: 2018-09-29 14:15:35
    Temat: Miernik DVB-T na stałe
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Usatwiam antenę DVB-T i mam zaskakujący problem:

    a) Aby użyć miernika DVB-T (taki wskazówkowy) to nie mogę miec
    zamontowanego wzmacniacza w antenie. Bo nie potrafi go zasilić.

    b) jak zasile mimo wszystko od strony kabla do wzmacniacza to przestaje
    pokazywać coklolwiek.

    c) mogę zastosoweać jekies separacje z kondensatorami, ale to już
    druciarstwo.

    Ustawianie anteny to obecnie mordęga, musze wyjąć wzmacniacz, wstawić
    symetryzator. Ale jak go wyjmuje to musze ruszyć antenę ;) Efektem czego
    nie mam jak skutecznie naprowadzać anteny.

    Pytanie: czy są mierniki sygnału DVBT które:

    a) można zamontować na stałe pomiedzy zasilaczem a anteną ze
    wzmacniaczem? Najlepiej pracujące permamentnie.

    b) Potrafiące przekazać w jedną stronę sygnał a w drugą zasilanie

    c) nie muszą być wodoszczelne, anetna pod dachem.

    Jeśli ktoś widział to prosiłbym o pokazanie palcem. Dwa
    najpopularniejsze typy z allegro sie nie nadają bez druciarstwa.

  • 2. Data: 2018-09-29 14:26:59
    Temat: Re: Miernik DVB-T na stałe
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 29 Sep 2018 14:15:35 +0200, Sebastian Biały napisał(a):

    > Ustawianie anteny to obecnie mordęga, musze wyjąć wzmacniacz, wstawić
    > symetryzator. Ale jak go wyjmuje to musze ruszyć antenę ;) Efektem czego
    > nie mam jak skutecznie naprowadzać anteny.

    No co ty. Serokości trzydecybelowe anten Yagi to najmarniej kilkanaście
    stopni kątowych. Możesz śmiało ruszać i ponownie ustawić na oko na ten
    sam punkt na horyzoncie. A poza tym sama idea wzmacniacza w antenie TV
    jakoś do mnie nie przemawia. Wciąż pokutuje pogląd że kiedy sygnał jest
    słaby, należy zastosować wzmacniacz. Otóż nie, należy zastosować lepszą
    antenę. Wzmacniacz stosuje się jedynie wtedy kiedy fider jest długi i
    wnosi zbyt duże straty.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2018-09-29 14:37:09
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 9/29/2018 2:26 PM, Jacek Maciejewski wrote:
    > No co ty. Serokości trzydecybelowe anten Yagi

    Mam siatkową. Ze zdziwnienem stwierdzam że 2-3 stopnie różnicy to 2x
    słabszy sygnał. Yagi kiedyś sprawdze, ale eksperyment drogi.

    > sam punkt na horyzoncie. A poza tym sama idea wzmacniacza w antenie TV
    > jakoś do mnie nie przemawia.

    Kabel do miejsca rodzielenia ma koło 30 metrów. Bez wzmacniacza nie bylo
    szans na uzyskanie stabilnego sygnału FHD nawet przy perfekcyjnym
    ustawieniu.

    > Wciąż pokutuje pogląd że kiedy sygnał jest
    > słaby, należy zastosować wzmacniacz. Otóż nie, należy zastosować lepszą
    > antenę.

    Zgadza się dlatego mam dużą siatkową.

    > Wzmacniacz stosuje się jedynie wtedy kiedy fider jest długi i
    > wnosi zbyt duże straty.

    No i trafiłeś.

  • 4. Data: 2018-09-29 15:49:32
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Mam siatkową. Ze zdziwnienem stwierdzam że 2-3 stopnie różnicy to 2x
    > słabszy sygnał. Yagi kiedyś sprawdze, ale eksperyment drogi.
    Niemożliwe, siatkowa jest dość szerokokątna i szerokopasmowa co oznacza
    marny zysk
    Anteny siatkowe to takie:
    https://www.dipol.com.pl/antena_asp-8w_lux_ze_wzmacn
    iaczem_lna-177_A0024.htm

    żeby była jasność bo są też yagi co mają siatkę z "tyłu" np:
    https://www.dipol.com.pl/antena_telewizyjna_uhf_dipo
    l_44-21-69_tri_digit_eco_dvb-t_uhf_A2660.htm

    i coś takiego bym Ci polecał.

    > Kabel do miejsca rodzielenia ma koło 30 metrów. Bez wzmacniacza nie bylo
    > szans na uzyskanie stabilnego sygnału FHD nawet przy perfekcyjnym
    > ustawieniu.
    Ale powinien być specjalny, mają mniejsze intermodulacje, czyli lepszą
    dynamikę bo zwykłe tak psują sygnał że stopa błędów przekracza poziom
    odbioru, do tego potrzebny jest zasilacz z reg napięcia aby precyzyjne
    doregulować wzmocnienie.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 5. Data: 2018-09-29 15:51:42
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 29 Sep 2018 14:37:09 +0200, Sebastian Biały napisał(a):

    > Mam siatkową. Ze zdziwnienem stwierdzam że 2-3 stopnie różnicy to 2x

    Znaleźć char. kierunkową anteny "siatkowej" to istny cud, niemniej
    jednak ze wzmianek na stronach producentów można sądzić że kąt "połowy
    mocy" czyli 3-decybelowy to dla tych anten jakieś 45 st. Dla typowych
    dla tego zakresu Yagi to ok. 15 st. Więc coś jest nie w porządku z
    twoimi metodami pomiarowymi.

    >Zgadza się dlatego mam dużą siatkową.

    Nie zgadza się bo antena "siatkowa" ma bardzo mały zysk w porównaniu do
    anteny Yagi o podobnej cenie i stopniu komplikacji budowy. Oczywiście,
    "zysków" podawanych przez producentów rządu kilkudziesięciu dB nie
    bierzemy pod uwagę bo to nie jest zysk anteny tylko wzmocnienie jej
    wzmacniacza.
    Ze stosowania "siatek" ze wzmacniaczami wynikają same kłopoty, jak
    zawsze kiedy usiłuje się marny zysk anteny nadrobić wzmacniaczem.
    Wynikają z faktu że szeroki kąt odbioru anteny siatkowej powoduje
    zbieranie zakłóceń interferujących potem na nieliniowościach wzmacniacza
    z sygnałem użytecznym w wyniku którego robi się sieczka nie trawiona
    przez dekodery. Mały zysk takiej anteny wymaga stosowania wzmacniaczy o
    dużym relatywnie (do anten Yagi) wzmocnieniu, co dodatkowo utrudnia
    liniową ich pracę.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 6. Data: 2018-09-29 15:55:45
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    >Zgadza się dlatego mam dużą siatkową.

    Współczesne kable koncentryczne potrafią mieć zaskakująco małe
    tłumienie. Ja tam najpierw bym policzył bilans energetyczny łącza w tym
    konkretnym przypadku zanim bym zastosował jakikolwiek wzmacniacz.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 7. Data: 2018-09-29 16:20:37
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 9/29/2018 3:49 PM, Janusz wrote:
    > Anteny siatkowe to takie:
    > https://www.dipol.com.pl/antena_asp-8w_lux_ze_wzmacn
    iaczem_lna-177_A0024.htm

    Taką mam. przpuszczam że te kilka stopni wcale nie wynika z pozycji
    anteny tylko z faktu że jest mało sztywna i siatka raz z jednej a raz z
    drugiej strony odkształca się i to wpływa na wrażenie że zmiana kierunku
    cośtam powoduje.

    > https://www.dipol.com.pl/antena_telewizyjna_uhf_dipo
    l_44-21-69_tri_digit_eco_dvb-t_uhf_A2660.htm
    > i coś takiego bym Ci polecał.

    Mam już dośc tej siatkowej i pomysle nad tym.

> [...]
    > dynamikę bo zwykłe tak psują sygnał że stopa błędów przekracza poziom
    > odbioru, do tego potrzebny jest zasilacz z reg napięcia aby precyzyjne

    Nie robiłem jakiejś masy eksperymentów ale wsadzenie wzmacniacza
    rozwiązalo wszelkie problemy. Sygnał stabilny, fullhd działa, brak
    arefaktów. bylo to tańsze niż 30 metrów magicznego kabla.

  • 8. Data: 2018-09-29 17:16:07
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 29.09.2018 o 15:49, Janusz pisze:

> [...]
    > https://www.dipol.com.pl/antena_telewizyjna_uhf_dipo
    l_44-21-69_tri_digit_eco_dvb-t_uhf_A2660.htm

    Mam taką. Wziąłem mapę, zmierzyłem kąt od północy do nadajnika, wziąłem
    kompas...

    P.P.

  • 9. Data: 2018-09-29 19:16:04
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Nie robiłem jakiejś masy eksperymentów ale wsadzenie wzmacniacza
    > rozwiązalo wszelkie problemy. Sygnał stabilny, fullhd działa, brak
    > arefaktów. bylo to tańsze niż 30 metrów magicznego kabla.
    Bo kabel i tak ma zawsze straty więc wzm potrzebny, pisałem tylko aby
    nie brać
    byle jakiego.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 10. Data: 2018-09-29 20:24:25
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 9/29/2018 5:16 PM, Paweł Pawłowicz wrote:
    > Mam taką. Wziąłem mapę, zmierzyłem kąt od północy do nadajnika, wziąłem
    > kompas...

    Jaka piękna teoria. Mieszkałem jakiś czas temu w blokowisku. Ponieważ z
    każdej strony blok albo drzewa to trzeba bylo antene ustawić w pozycji
    nie na wprost, tylko pod jakimś kątem. Jakim? Trudno uwierzyc, ale
    prawie 80 stopni od obliczonej na nadajnik i co interesujące w "dziurce
    między blokami" widziłem antenę nadajnika. Yagi to była. Wszyscy mówili
    że "odbicia" ale prawde mówić nie widziałem w okolicy niczego co
    powodowało by akuratnie lepszy odbiór pod katem 80 do właściwego. jakoś
    tak wyszło. Nie, nie pomyliłem nadajnika.

    Obecnie mieszkam w dołku. Na około mnie drzewa, niska zabudowa. Antena
    siatkowa skierowana w kierunku jednego z dwóch nadajników coś tam
    zbiera. Zbiera znacznie lepiej skręcona o nascie stopni względem pozycji
    wyliczonej. A wyliczona dobrze, sprawdzałem to wiele razy, talerz
    satelitary ustawiony na obliczenia trafił w 100% wiec to nie moje zwidy.

    Tak, to bardzo piekna teoria z tym kompasem i kątami.