  • Data: 2018-09-12 14:34:15
    Temat: Re: Mikrofalówka wywala B10 -- czy powinna?
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Hello Paweł,

    Wednesday, September 12, 2018, 10:23:08 AM, you wrote:

    > Przekładnik może mieć mizerne pasmo. Podana przeze mnie zabawka ma
    > spokojnie 20 MHz.

    Sama zasada działania w podanym układzie pozostaje bez zmian - jest to
    nadal przekładnik prądowy - tyle, że z dodanym wzmacniaczem i
    obciążony idealnie - praktycznie zerową impedancją. Jest to
    rozwiązanie, które polecam moim klientom w szczególnych sytuacjach.
    Ma ono jednak jedną wadę - wejściowe napięcie niezrównoważenia jest
    bardzo silnie wzmacniane. Zazwyczaj rezystancja tych kilkudziesięciu
    zwojów drutu jest liczona w miliomach. przy sumarycznym przełożeniu
    1:1000 (tak, wiem - 1:1024) i ustalonej czułości 1V/A mamy rezystor
    sprzężenia zwrotnego o wartości 1 k?. Dla rezystancji uzwojenia
    wtórnego przekładnika na poziomie 0.1 ? wystarczy napięcie
    niezrównoważenia 0.1 mV, żeby na wyjściu wzmacniacza uzyskać 1 V.

    Teraz mamy dwa wyjścia:
    - zmniejszyć wzmocnienie układu dodając rezystancję szeregową,
    - odciąć składową stałą od wejścia kondensatorem.
    Kondensator wprowadzi przesunięcie fazowe, rezystor zmniejszy problem
    ale go całkowicie nie zniweluje. Ideałem wydaje się być szeregowe
    połączenie kondensatora i rezystora ale to ogranicza pasmo od dołu i
    zniekształci przebiegi niesymetryczne.

    Swego czasu jeden z moich klientów potrzebował separowanego pomiaru
    napięcia przemiennego i zaproponowałem to rozwiązanie z
    transformatorem 1:1 i rezystorem w sprzężeniu 10 k? (1V dla prądu 100
    uA). Jednak walka z niezrównoważeniem okazała się przegrana -
    kondensator wprowadzał za duże zniekształcenia fazowe a to wpływało na
    pomiar wartości mocy. Rezystor szeregowy nie mógł mieć wystarczającej
    wartości. Na dokładkę, w ostatecznym efekcie okazało się, że potrzebny
    był przetwornik, który miał środek zakresu na poziomie +2.5V a
    wymagana dokładność pomiaru była za duża.

    Jak miałem potrzebę mierzyć prądy w szerokim paśmie, to poszedłem na
    bezczelnego i użyłem przekładnika 1:50 obciążonego skalibrowaną sondą
    50 ? o dopuszczalnym poziomie sygnału 10V rms. Co dało mi zakresy 1A/V
    bezpośrednio i 10A/V z tłumikiem 20 dB. Nie byłem w stanie sprawdzić
    góry pasma, bo mój generator kończy się na 1.2 MHz a uzyskany wynik
    nie wskazał istotnych różnic poziomu napięcia mierzonego bezpośrednio
    i prądu wyjściowego (generator ma skalibrowane wyjście 600 ? +10 dBm).

    Do moich potrzeb - przede wszystkim przebiegi prądowe w przetwornicach
    - parametry był aż nadto wystarczające. Niestety, sondę 50 ? musiałem
    oddać a rezystor 49.9 ?, którym zastąpiłem sondę miał niewystarczającą
    moc i spłonął podczas któregoś pomiaru. Sam przekładnik zapewne gdzieś
    leży w rupieciach.

    --
    Best regards,
    RoMan