  • 41. Data: 2011-04-20 08:04:21
    Temat: Re: Moc bierna
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Tue, 19 Apr 2011 22:38:46 +0200, J.F. napisał(a):

    > Po pierwsze - odnosnie mocy czynnej - co to za wniosek ze moc czynna
    > pobieraja elementy rezystancyjne ? A co zrobic jak takiego w ukladzie
    > nie ma ?
    Jak nie ma to nie ma poboru mocy czynnej. Kazdy element odbierajacy z
    obwodu energie (emisja fal EM, odbior mocy mechanicznej z walu silnika
    itp.) objawia sie jako rezystancja zastepcza w obwodzie.

    > A odnosnie mocy biernej .. a jak np napiecie bedzie U0*sin(wt), a prad
    > I0*sin(2wt) ?
    Harmoniczne liczysz i tyle.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 42. Data: 2011-04-20 08:04:23
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości

    > \oint_{0}^(2 \cdot \pi}{dt*U*I}

    Całkowany jest okres 0 do 2pi czyli moc czynna.
    Mnie już wypomniano że w tytule jest pytanie o moc bierną :)

    Marek

  • 43. Data: 2011-04-20 08:27:24
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2011-04-19 16:13, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Elektrolot" <e...@N...pl> napisał

    > Obydwaj zmarli na dlugo przed wspolczesnymi przetwornicami.

    No i co z tego? Obaj badali moce w układach z przebiegami odkształconymi. Czy te
    przebiegi są
    powodowane przez diody, SCR, GTO, IGBT to nie ma znaczenia, bo te teorie są
    uniwersalne. O czym
    świadczą choćby współczesne publikacje, do których linki podano w tym wątku.

  • 44. Data: 2011-04-20 14:02:22
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

    > Tylko ze czynna latwo tak policzyc - tzn wiadomo jak to sie robi, a
    > zastanowilo mnie ze na bierna jakos nie ma podobnie prostego wzoru :-)
    Hm.
    Moc bierna dla okresowych:

    Q=-1/wT * całka(0-T) [i(t)*du(t)/dt * dt]

    Podejrzewam (ale pewien nie jestem) że dla nieokresowych tak jak dla czynnej
    całkować z limes przy T->nieskończoności

    Pozdr.

  • 45. Data: 2011-04-20 20:34:47
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 20 Apr 2011 09:59:30 +0200, 4CX250 wrote:

    >Więc wartośc mocy biernej będzie także losowa.

    ale bedzie miala swoj rozklad, wartosc srednia, wariancje, kwantyle ..

    J.

  • 46. Data: 2011-04-25 18:55:15
    Od: "PapaSmerf" <w...@...zł>

    Órzytkownik "J.F." napisał:
    > Tez tak sobie pomyslalem, ale to chyba nie jest takie proste.

    nie wim czy to jest proste, dlatego spytałem się czym jest ta moc bierna i
    jaki ona ma fizyczny sens, bo ja tego nie wiem:O)
    być może trzeba na bierząco wykonywać transformaty furiera prądu i napięcia
    i liczyć mocoe bierme i czynne dla każdej harmonicnej, ale może można to
    uprościć tak jak ja pisałem, nie wiem, pytaniem kluczowym jest czym jest ta
    moc bierna, dopiero po odpowiedzi na to pytanie można zacząć myśleć o
    rozwiazaniu problemu:O)

    > przy zwyklej sinusodzie - przeplyw pradu ktory nie przenosi mocy
    > czynnej. Czyli chwilowa moc raz w jedna, raz w druga.

    pszy zwykłej sinusoidzie moc bierna jest dokładnie ftedy gdy napięcie jest
    pszeciwne do prądu, niezależnie od okresu danej sinusoidy, być może pszy
    pszebiegach niesinusoidalnych jest podobnie:O)

  • 47. Data: 2011-05-04 20:02:10
    Od: bartekrrr <b...@g...pl>

    W dniu 19.04.2011 15:10, MiSter pisze:
    > Najbardziej znane s? definicje mocy biernej wed?ug: Fryzego, Budeanu,
    > Zakikhani'ego i Shepherda,
    > czy Kusters'a i Moore'a.
    > Sam bym obecnie si? dowiedzia? kt?ra definicja jest dzisiaj stosowana, bo
    > kilkana?cie lat nie zg??bia?em tematu.
    >
    > Pozdrawiam
    > MiSter

    Stan na około 4 lata temu:

    Nie ma teorii która w sposób pełny pozwalałaby na opisanie mocy w
    obwodach z przebiegami odkształconymi.

    Pozdrawiam
    Bartek

  • 48. Data: 2011-05-04 20:11:57
    Od: bartekrrr <b...@g...pl>

    W dniu 25.04.2011 20:55, PapaSmerf pisze:

> [...]
    > pszeciwne do prądu, niezależnie od okresu danej sinusoidy, być może pszy
    > pszebiegach niesinusoidalnych jest podobnie:O)

    Sens fizyczny mocy biernej to ilościowe określenie mocy która jest
    wymieniana między źródłem i obciążeniem (i z powrotem) bez wykonywania
    pracy.
    Sens praktyczny : przykładowo przekroje przewodów powinno dobierać się
    na moc symboliczną.

    Wszystko oczywiście w ograniczeniu do jednej harmonicznej :)

    Pozdrawiam
    Bartek

  • 49. Data: 2011-05-04 20:27:28
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 04 May 2011 22:11:57 +0200, bartekrrr wrote:
    >Sens fizyczny mocy biernej to ilościowe określenie mocy która jest
    >wymieniana między źródłem i obciążeniem (i z powrotem) bez wykonywania
    >pracy.

    Zebyz to bylo takie proste ... moc chwilowa wsteczna mozna policzyc
    latwo, usrednic tylko troche trudniej, ale co potem - zalozyc ze
    drugie tyle co wrocilo bylo niepotrzebnie wyslane i to jest moc bierna
    ? Chyba nie do konca pokrywa sie to z definicjami podawanymi.
    Tak sie zastanawiam czy mozliwe jest aby na ktorej harmonicznej byla
    moc bierna, ale w sumie nigdy cofki nie bylo ..

    >Sens praktyczny : przykładowo przekroje przewodów powinno dobierać się
    >na moc symboliczną.

    Na prad skuteczny. To sie akurat dosc prosto liczy.

    J.

  • 50. Data: 2011-05-05 10:53:54
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello bartekrrr,

    > Stan na około 4 lata temu:
    > Nie ma teorii która w sposób pełny pozwalałaby na opisanie mocy w
    > obwodach z przebiegami odkształconymi.

    Bez przesady - jakoś prąd skuteczny daje się łatwo policzyć i przy
    obciążeniach rezystancyjnych policzysz również moc.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl