  • 11. Data: 2016-02-15 19:06:47
    Temat: Re: Modernizacja Athlon 64-bit za 500zł pod Linuksa
    Od: Marcin Kocur <m...@y...com>

    W dniu 14.02.2016 o 18:25, Poldek pisze:

    > Sprawdzałeś, że chodzi dwa razy wolniej, czy tylko tak zakładasz?
    > Z płytą AHCI wcale nie działa automatycznie z taką przepustowością, jak
    > w ulotce producenta.
    > Nowe dyski same robią sobie trima, bez powiadamiania o tym OSa.

    Przyznam szczerze, że nie włożyłem nawet tego dysku. Robiłem za to
    wymianę u ojca na SSD 850 evo, tylko że 250GB. Po instalacji chodził
    szybko, ale jakoś bez szału, miałem wrażenie że SSD to jednak wyrzucone
    pieniądze. Zacząłem wtedy czytać co należy zrobić po zakupie SSD, jednym
    z punktów było włączenie HCI. No i w tym momencie nagle wszystko zaczęło
    pięknie śmigać.

    Stwierdziłem zatem, że zamiast katować dysk w płycie bez trima, wymienię
    przy okazji resztę.

    Być może macie rację, że ten TRIM jest niepotrzebny lub że dysk obejdzie
    się bez, ale na mojej płycie tak czy inaczej jest SATA II i nie ma HCI,
    więc to wszystko działałoby na pół gwizdka. No i stać mnie na
    modernizację, ten komputer ma już swoje lata, a filmy w x265 odtwarzają
    się płynnie, o ile nic nie działa w tle.

    > Moim zdaniem, to zainstaluj ten SSD bez obaw, dołóż RAM do 8GB i będzie
    > klawo.
    > Za jakiś czas pojawią się mocniejsze karty graficzne na ten wymiar, to
    > sobie wymienisz, czyli masz furtkę do dalszej modernizacji i
    > przyspieszania kompa.

    W sumie miałbyś rację, tylko opierasz się na błędnych założeniach:
    1. więcej RAM-u - otóż wąskim gardłem na moim systemie nie jest RAM:

    [mk@linux ~]$ free -h
    razem użyte wolne dzielone
    Pamięć: 3,9G 516M 2,8G 34M
    Wymiana: 2,0G 0B 2,0G

    2. Nowa grafika przyspieszy kompa - niestety z linuksowymi sterownikami
    w operacjach 2D będzie to prawda, jeśli tym razem nie kupię Nvidii,
    tylko jakiegoś Radeona lub Intela - przynajmniej tak mi się wydaje z
    moich obserwacji. Niestety 2D na binarnych sterownikach nvidii jak dla
    mnie się nie sprawdza. Nawet nouveau działa lepiej, a to nie jest jakiś
    super dopracowany sterownik.

    Stwierdziłem więc, że wymienię przy okazji resztę zamiast inwestować w
    osobną grafikę, która i tak głównie służy do gier, co mi nie jest aż
    takie znowu potrzebne.

    Wymyśliłem więc sobie ostatecznie taki zestaw:

    89zł 4GB RAM http://proline.pl/?p=BLS4G3D1609DS1S00CEU
    235zł MOBO Gigabyte GA-F2A88XM-HD3 A88X s.FM2
    http://proline.pl/?p=GA-F2A88XM-HD3
    165złzł AMD A4-6300 s.FM2 BOX http://proline.pl/?p=AMD+A4-6300

    Mieści się w 500zł. Proszę o uwagi.

    Marcin Kocur
    http://linux-porady.info- Linux od A do B :]

  • 12. Data: 2016-02-16 11:18:57
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    Marcin Kocur wrote:

> [...]
    > modernizację, ten komputer ma już swoje lata, a filmy w x265 odtwarzają
    > się płynnie, o ile nic nie działa w tle.

    Mam tu SSD na SATAII bez AHCI, zresztą też z Athlonem 64x2, tylko że ja
    mam 5200+. Do tego mam grafikę GT210 silent oraz 8 GB RAM w dualu.
    System Win 7 64 bit. Wszystko razem działa bardzo sprawnie do internetu
    itp. Może to linux spowalnia ci system?

  • 13. Data: 2016-02-16 13:27:43
    Od: s...@g...com

    > 89zł 4GB RAM http://proline.pl/?p=BLS4G3D1609DS1S00CEU
    > 235zł MOBO Gigabyte GA-F2A88XM-HD3 A88X s.FM2
> [...]

    nie daloby dolozyc zeby wziac cos lepszego w sensie- procka?
    to nie jest dwurdzeniowy procek, tylko jedno-modulowy. nie lepiej wziac cos
    dwumodulowego? rowniez wzialbym szybsza pamiec (i wzialbym 8 gb, ale jesli tobie 4
    wystarcza to ok).

  • 14. Data: 2016-02-16 14:14:59
    Od: Marcin Kocur <m...@y...com>

    W dniu 16.02.2016 o 13:27, s...@g...com pisze:

> [...]
    dwumodulowego? rowniez wzialbym szybsza pamiec (i wzialbym 8 gb, ale jesli tobie 4

    Ha, faktycznie. Nie miałem o tym pojęcia. Zaproponujesz coś?

  • 15. Data: 2016-02-16 14:22:34
    Od: Marcin Kocur <m...@y...com>

    W dniu 16.02.2016 o 11:18, Poldek pisze:

> [...]
    > mam 5200+. Do tego mam grafikę GT210 silent oraz 8 GB RAM w dualu.
    > System Win 7 64 bit. Wszystko razem działa bardzo sprawnie do internetu

    Nie. To nie jest kwestia tego, że coś mi źle działa, bo komputer jest
    bardzo szybki i nawet Firefox, który pod Linuksem niewydajnie renderuje
    wszelkie poruszające się obiekty łącznie z filmami, działa tu jako tako
    (Chome działa o niebo lepiej, ale FF jest bardziej podatny na
    dostosowywanie przez użytkownika, dlatego chcę FF). Gdybym włożył tego
    SSD, to zapewne wszystko by działało jeszcze szybciej.

    Mam mimo to 500zł na modernizację, więc próbuję zrobić komputer jeszcze
    szybszym, bo taki mam po prostu kaprys ;)

  • 16. Data: 2016-02-16 14:30:14
    Od: Marcin Kocur <m...@y...com>

    W dniu 16.02.2016 o 14:14, Marcin Kocur pisze:
    >>> 235zł MOBO Gigabyte GA-F2A88XM-HD3 A88X s.FM2
    >>> http://proline.pl/?p=GA-F2A88XM-HD3

    > Ha, faktycznie. Nie miałem o tym pojęcia. Zaproponujesz coś?

    Tylko jeszcze tak, żeby nie przekraczało tych 65W ;]

  • 17. Data: 2016-02-17 11:45:25
    Od: s...@g...com

    > Tylko jeszcze tak, żeby nie przekraczało tych 65W ;]

    A8 7600 ma tdp rowne 65 watom- z tym ze kosztuje wiecej niz ten procek ktory
    chciales. moze kupic uzywkę?
    no i w tym przypadku (tak jak w poprzednim) lepiej jest dolozyc do szybszej pamieci.
    z tym ze budzet musialby byc nieco wiekszy :/

    simon

  • 18. Data: 2016-02-18 16:30:03
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    Marcin Kocur wrote:

> [...]
    >
    > Mam mimo to 500zł na modernizację, więc próbuję zrobić komputer jeszcze
    > szybszym, bo taki mam po prostu kaprys ;)

    500 to za dużo na to, żeby zauważalnie przyspieszyć (SSD już masz więc
    RAM i grafika) i zarazem za mało, żeby sensownie przeskoczyć na wyższy
    poziom - musiałbyś wymienić płytę główną, CPU, RAM i ew. też grafikę,
    być może też zasilacz, a jak zasilacz, to i obudowę, czyli cały komp do
    wymiany :-)

  • 19. Data: 2016-02-21 18:26:06
    Od: Smok Eustachy <s...@w...pl>

    W dniu 13.02.2016 o 14:53, Marcin Kocur pisze:
    /..../
    > 2. Grafika integra z dobrym wsparciem na Linuksa (dobre 2D dla
    > przeglądarki WWW, bajery typu webgl, wsparcie dla dekodowania wideo Full
    > HD lub 4k z najnowszymi kodekami x265, wiele monitorów (docelowo 2 +
    > telewizor / projektor), czasem jakieś niszowe niewymagające gry 3D)
    > 3. Chociaż jedno gniazdo PCI dla karty dźwiękowej, która swego czasu
    > kosztowała 400zł

    AMD ma słabe wsparcie do Linuksa. Spytaj się konkretnie na forum Twojej
    ulubionej dystrybucji jak to wyglada.

  • 20. Data: 2016-02-25 13:36:07
    Od: Marcin Kocur <m...@y...com>

    W dniu 18.02.2016 o 16:30, Poldek pisze:

> [...]
    > poziom - musiałbyś wymienić płytę główną, CPU, RAM i ew. też grafikę,
    > być może też zasilacz, a jak zasilacz, to i obudowę, czyli cały komp do

    Przyglądałem się rynkowi dzisiaj intensywnie od 4 rano ;)

    Ostatecznie macie rację i postanowiłem trochę zwiększyć budżet i kupić
    proponowany procesor, którego zresztą sam odnalazłem w czeluściach
    Internetu, a później zobaczyłem, że simon proponuje mi ten sam model ;)

    Zatem:

    Procesor AMD APU A8-7600 3.8GHz BOX, 332zł z wysyłką:
    http://www.elektronicznyswiat.pl/p/337959-procesor-a
    md-apu-a8-7600-38ghz-box-fm2-ad7600ybjabox.html

    Asrock A88M-G/3.1 za 319zł w komputroniku z odbiorem osobistym (płyta ma
    M.2, USB 3.1, 4 gniazda na DDR 3 2400Mhz, 8 SATA III i polimerowe
    kondensatory:
    http://www.komputronik.pl/product/308745/Elektronika
    /Cz%C4%99%C5%9Bci_PC/Asrock_A88M_G_3_1.html
    (komputronik z uwagi na dużą sieć, gdzie można w razie czego oddać jak
    się zepsuje)

    RAM Kingston HyperX 4GB DDR3-2400 Non-ECC CL11 za 124zł w proline z
    odbiorem w kiosku: http://proline.pl/?p=HX324C11SR%2F4
    (jak stanieje za 2 lata, to kupię jeszcze jedną)

    == 775zł

    Czekam jeszcze na sugestie, wkrótce się przeprowadzam, więc przez
    najbliższy tydzień i tak nie wezmę się za modernizację :)