  • 1. Data: 2016-02-11 09:02:32
    Temat: Lenovo ThinkCentre M58p - wentylator na full
    Od: "Marek" <t...@f...kuku.pl>

    Witajcie.

    Mam problem z kompem jak w temacie, tzn. przez 2 lata używania wszystko było OK, aż
    tu pewnego dnia
    od chwili włączenia kompa, wentylator śmiga na pełnych obrotach i tak mu zostaje.
    Czytałem w necie, że
    przyczyną może być jakaś przypadkowa samowolna zmiana ustawień w BIOS-ie, więc
    napierw przywróciłem
    mu ustawienia domyślne, nic to nie nie dało. Potem wymieniłem bateryjkę podtrzymującą
    ustawienia BIOS-u
    (przed założeniem nowej odczekałem z 5 minut). Bez efektu. Sprawdzałem w programie
    Everest temperaturę
    procesora i wynosi około 41*C, więc jest OK. Reinstalacja sterowników też nie
    pomogła.
    Co może być przyczyną takiego zachowania wentylatora?

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 2. Data: 2016-02-11 10:35:09
    Temat: Re: Lenovo ThinkCentre M58p - wentylator na full
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2016-02-11 09:02, Marek wrote:
> [...]
    > też nie pomogła.
    > Co może być przyczyną takiego zachowania wentylatora?

    Czy dzieje sie to niezaleznie od uruchomionego systemu i stanu komputera
    (czyli czy dmucha na maksa nawet jak wejdziesz do biosu albo np.
    przytrzymasz ekran startowy klawiszem Pause i system nie rozpoczyna
    bootowania)? Moze warto sprawdzic na jakims live CD z linuksem czy
    dzieje sie tak samo. A na Windows z kolei mozesz zainstalowac speedfan,
    zobaczyc jakie daje odczyty oraz zobaczyc czy zawarta w nim opcja do
    zaptaszkowania z automatyczna regulacja predkosci wiatrakow cos zmienia.

    Co do przyczyn to mysle ze jedna z kilku mozliwych moze byc to
    uszkodzenie czujnika obrotow w wentylatorze i wiatrak dostaje z plyty
    stale wyzsze napiecie, albo jakis inny z czujnikow temperatury
    istniejacych w systemie daje przeklamany wyzszy odczyt i to wymusza
    wiekszy airflow.

    --

    memento lorem ipsum