  • 1. Data: 2012-08-18 15:11:40
    Temat: Mrugajace "zrowki" LED
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Tym razem 12V.

    Podmienilem halogeny, niestety ledy mrugaja i nie jest to mruganie katem
    oka, a normalne pulsowanie, co prawda nawet szybkie. To pewnie efekt
    transformatora elektronicznego i zbyt malego obciazenia. Jest na to jakas
    prosta rada?

  • 2. Data: 2012-08-18 15:49:32
    Temat: Re: Mrugajace "zrowki" LED
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

> [...]
    > oka, a normalne pulsowanie, co prawda nawet szybkie. To pewnie efekt
    > transformatora elektronicznego i zbyt malego obciazenia. Jest na to jakas

    Ja bym stawiał na nieodfiltrowane tętnienia. Rada jest prosta - po
    prostowniku dać kondensator gładzący, problemem może być jego umieszczenie w
    środku. Albo zasilić prądem o wyższej częstotliwości uważając na wielkość
    płynącego prądu - wtedy efekt stroboskopowy nie będzie tak dokuczliwy, a
    może nawet zupełnie niezauważalny?

  • 3. Data: 2012-08-18 16:00:35
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Anerys wrote:

> [...]
    > wielkość płynącego prądu - wtedy efekt stroboskopowy nie będzie tak
    > dokuczliwy, a może nawet zupełnie niezauważalny?

    Nie. Duch pisał o elektronicznym transformatorze. Te niestety reagują
    niezbyt kooperatywnie, jak obciążenie jest zbyt niskie. Obciążenie minimalne
    jest na ogół na obudowie.
    W tym przypadku pomaga niestety albo dociążenie (co jest niezbyt mądre, jak
    się chce oszczędzić), albo wymiana transformatora na normalny.

    Waldek

  • 4. Data: 2012-08-18 16:38:53
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:a99lg4Flo1U1@mid.uni-berlin.de...

> [...]
    > jak
    > się chce oszczędzić), albo wymiana transformatora na normalny.

    Czyli tak jak zem myslazem :-(
    Anyway dzienks.

  • 5. Data: 2012-08-18 16:54:09
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-08-18 15:11, Ghost pisze:
> [...]
    > oka, a normalne pulsowanie, co prawda nawet szybkie. To pewnie efekt
    > transformatora elektronicznego i zbyt malego obciazenia. Jest na to
    "transformator elektroniczny" nie nadaje się (w 99% przypadków i modeli)
    do zasilania ledowych "żarówek" - jest zaprojektowany tylko do
    obciążenia typu rezystancyjnego.
    A równocześnie "żarówki" ledowe - nie są przewidziane do zasilania
    wysoką częstotliwością, tylko 50Hz lub prąd stały. Zasilanie wysoką
    częstotliwością z zasilacza typu "transformator elektroniczny" (które
    nie mają na wyjściu filtrowania! wprost AC wysokiej częstotliwości) może
    spowodować ich uszkodzenie (a dokładnie mostka gretza, który przeważnie
    jest wolny i przy wysokiej częstotliwości grzeje się ponad miarę)

    Albo zastosuj "prawdziwy transformator", albo "zasilacz do ledów" - taki
    który daje prawdziwe napięcie stałe, albo (jeśli moc tych ledów pozwala)
    jakiś inny zasilacz dający 12V DC o odpowiednim prądzie (może od
    jakiegoś sprzętu typu router, czy telefon został ci zasilacz np 12V 1A?)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 6. Data: 2012-08-18 19:38:57
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

> [...]
    >
    > Nie. Duch pisał o elektronicznym transformatorze. Te niestety reagują
    > niezbyt kooperatywnie, jak obciążenie jest zbyt niskie. Obciążenie

    Ano tak, teraz załapałem, pardon...

    > jest na ogół na obudowie.
    > W tym przypadku pomaga niestety albo dociążenie (co jest niezbyt mądre,
    > jak

    Można dodać drugą/trzecią/kolejną "żarówkę"...?

    > się chce oszczędzić), albo wymiana transformatora na normalny.

    Lub dać inną przetwornicę... kojarzę tę wadę, że przetwornice niedociążone
    lubią być niestabilne. Zwłaszcza starsze konstrukcje.

  • 7. Data: 2012-08-18 19:46:07
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Anerys wrote:

    > Ano tak, teraz załapałem, pardon...

    Zdarza się.

    > Można dodać drugą/trzecią/kolejną "żarówkę"...?

    > Lub dać inną przetwornicę... kojarzę tę wadę, że przetwornice niedociążone
    > lubią być niestabilne. Zwłaszcza starsze konstrukcje.

    Te przetwornice są zrobione pod koszty. Jak masz takową na 100W, to na ogół
    pracuje ona stabilnie od 20-30W. Właściwie zawsze masz to opisane na
    obudowie. Ja miałem tak, że jak mi szlag trafił żarówkę, to miałem
    "dyskotekę" w pokoju. Trafa nie chciałem zmieniać, bo obudowa była fajnie
    dopasowana do szyny. W końcu dodałem trzecią lampkę, przy dwóch zawsze
    działało, było czas zmienić.

    Waldek

  • 8. Data: 2012-08-18 20:17:17
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Waldemar,

    Saturday, August 18, 2012, 7:46:07 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > "dyskotekę" w pokoju. Trafa nie chciałem zmieniać, bo obudowa była fajnie
    > dopasowana do szyny. W końcu dodałem trzecią lampkę, przy dwóch zawsze

    Ale to nie tak! Te zasilacze są robione w ten a nie inny sposób, bo
    tak wymuszają to normy. Nie ma żadnego technicznego problemu wykonać
    transformator sterujący zasilany napięciowo z dodatkowego uzwojenia na
    transformatorze głównym. Jednak to normy energooszczędności oraz
    porozumienia typu EnergyStar wymuszają, zeby nieobciązony zasilacz nie
    pobierał energii. I tak oto króluje prosta konstrukcja, w której
    warunkiem oscylacji jest obciążenie.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2012-08-20 04:47:31
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 18.08.2012 16:54, BartekK pisze:

> [...]
    > jakiś inny zasilacz dający 12V DC o odpowiednim prądzie (może od
    > jakiegoś sprzętu typu router, czy telefon został ci zasilacz np 12V 1A?)

    Inna opcja - jeśli na razie było tylko jakieś próbne oświetlenie i można
    je wymienić (np. jest "paragon") oraz okablowanie na to pozwala - może
    zainwestować w reflektorki na 230V? Lepsze mają bardzo dobrą
    stabilizację w zakresie 100-250V.