    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Muzyka na DVD lepsza?
    Date: Fri, 24 May 2019 17:54:59 +0200

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2019-05-22 o 15:31, J.F. pisze:

    >Eeee... a CD to nie są pliki cyfrowe? PCM to kodowanie analogowe i
    >stratne? :-)

    Nie o to chodzi - format zapisu/kodowania taki, ze jak jakosc plyty
    bedzie nieco gorsza, to odtwarzacz CD sobie uzupelni
    brakujace/przeklamane bity.
    Najpierw zadzialaja kody korekcyjne, a potem dojdzie interpolacja.

    A sluchacz nawet nie zauwazy .. tylko przy wiekszej liczbie moze miec
    wrazenie, ze cos tu nie tak jak powinno.

    Jak masz dane typowo komputerowe, to niestety wszyskie bity musza sie
    zgadzac.

    >I pewnie żadnych nie znajdziesz. Chyba, że na totalnie zrypanej
    >płycie.

    Sa.

    >https://pl.wikipedia.org/wiki/Kodowanie_korekcyjne
    >Poziom redundancji zapisu na CD wynosi 20-30%.

    no i na CD-ROM jest tych danych korekcyjnych wiecej, bo nie mozna
    sobie interpolowac brakujacych danych.

    >Jitter w CD to już w ogóle zamierzchłe czasy. Od zarania dziejów
    >używa się buforów cyfrowych do eliminacji m.in. tego efektu.

    Nie wiem czy o tym samym mowimy.
    Dawno temu bylo tak, ze jak czytales plyte audio do komputera, to
    naped mial jakis losowy poczatek.
    Dane audio nie byly od poczatku sektora, tylko mogly byc nieco
    przesuniete.

    Dziwne to jakies dla mnie bylo, ale utrudnia porownanie, jak dane w
    dwoch plikach sa przesuniete o pare bajtow.

    Pozniejsze czytniki byly bardziej deterministyczne.

    J.