  • Data: 2019-06-13 22:55:10
    Temat: Re: Muzyka na DVD lepsza?
    Od: Marek S <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2019-06-10 o 16:27, elmer radi radisson pisze:

    > Bo mieszasz dwie kwestie, o ktorych sam zaczales pisac - marginalne
    > znieksztalcenia rzekomo majace psujac odsluch muzyki (nie, nie psuja
    > tak jak napisal inzynier z Harmana) vs. sytuacja gdy np. ludzkie ucho
    > uchwyci zjawisko takie jak efekt Doppera,

    Ten efekt nie ma nic wspólnego z ludzkim uchem. To zjawisko jest czysto
    fizyczne i w pełni mierzalne choćby oscyloskopem. Każdy usłyszy różnicę
    między 1kHz i np. 1.5kHz. Nie bardzo zatem rozumiem skąd ten przypis.

    > czy lokalizuje zrodlo
    > pochodzenia sygnalu, bazujac na odbiorze z obu uszu i porownujac sile
    > dzwieku i i ew. przesuniecie w czasie na tyle regularne aby dostarczyc
    > wystarczajaco kompletnej informacji.

    Aby nadmiernie nie rozwijać zagadnienia: zrób eksperyment. Zmień w
    jednej kolumnie żyły kabla miejscami. Posłuchaj muzykę i szczerze
    odpowiedz: jest różnica, czy jej nie ma?

    Jeśli jednak ją dostrzeżesz, to odpowiedz, co się mogło zmienić innego
    niż różnica faz między kolumnami, co daje tak piorunujący skutek.

    > Wiesz, ogolnie to troche mysle ze zboczyles z tematu, albo
    > troche dla podtrzymania dyskusji

    Oczywiście, że daleko razem zboczyliśmy z dyskusji. Nie ma ona nic
    wspólnego z tematem wątku.

    > mieszasz teraz jedno z drugim, takze
    > pozwol ze juz krotko na koniec podsumuje ten watek, odnosnie ktorego
    > toczylo sie clou tematu, i co zostalo udowodnione:
    >
    > wlasciwej jakosci skompresowane audio nie powoduje strat w jakosci
    > dzwieku bedacych w stanie byc zauwazalnymi przez ludzkie ucho, wzgledem
    > nieskompresowanego materialu.

    Dyskusja była inna: mamy CD i DVD. Dokładnie ten sam materiał do
    zapisania na nich (24-bitowy FLAC). Na CD zapisujemy w PCM
    (bezstratnie), na DVD w AAC (stratnie). Powinno zatem być gorzej na DVD
    a jest lepiej.

    Tego nie pisałem lecz basy na CD mam prawie na max'a. Na DVD z 20% (w/g
    skali) tego, co na CD aby mieć podobne wrażenia. Wysokie tony na CD są
    zawsze na maxa, Na DVD muszę o jakieś 30% je ograniczyć bo dziwnie
    brzmiałaby muzyka z dominującymi w.cz. Ograniczając się nawet do tych
    trywialnych aspektów, bez analizowania subtelności takich jak jakość
    brzmienia instrumentów "metalicznych", dostrzegam, że zwyczajnie jest
    przepaść w jakości.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek