  • 1. Data: 2014-09-13 13:51:07
    Temat: Mycie płytek po montażu (ręcznym)
    Od: Bogdan Ryszkiewicz <b...@w...pl>

    Czy i jak myjecie płytki po montażu? Amatorskim, ręcznym (lutownica,
    spoiwo, topnik).

    Niby używam topnika typu "no clean" ale jednak nie wygląda to na koniec
    tak jakbym chciał, pewnie po części z powodu tej kalafonii (czy co to
    tam jest) co w spoiwie jest zawarta.

    Myślę o włożeniu zmontowanej płytki w myjkę ultradźwiękową tylko
    pytanie co do tej myjki nalać? Albo może macie lepsze sposoby?

  • 2. Data: 2014-09-13 15:10:15
    Temat: Re: Mycie płytek po montażu (ręcznym)
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    W izopropanol-u i nie koniecznie w myjce.

    pytajacy

  • 3. Data: 2014-09-13 17:20:12
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 13 Sep 2014 06:10:15 -0700 (PDT), pytajacy <r...@p...fm>
    wrote:
    > W izopropanol-u i nie koniecznie w myjce.

    Zauważyłem, że po izopropanolu pozostają czasami smugi, no i żeby
    dobrze umyć dużo niego się marnuje. Ja ostatnio myje silnym
    strumieniem gorącej wody. Później szybkie suszenie suszarką. Wychodzi
    tanio i szybko.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2014-09-13 17:30:57
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu sobota, 13 września 2014 17:20:12 UTC+2 użytkownik Marek napisał:

> [...]
    >
    > dobrze umyć dużo niego się marnuje. Ja ostatnio myje silnym
    >
    > strumieniem gorącej wody. Później szybkie suszenie suszarką. Wychodzi

    Na sitku z frytkownicy wkładałem do garnka z rozpuszczalnikiem nitro. Trochę
    potrząsałem i do wody z ludwikiem i do opłukania prysznicem. Schły same.Płytki były
    wielkości listka gumy do żucia. I było ich bardzo dużo. Metoda się sprawdziła.

  • 5. Data: 2014-09-13 17:55:23
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Marek pisze:

    > Zauważyłem, że po izopropanolu pozostają czasami smugi, no i żeby dobrze
    > umyć dużo niego się marnuje. Ja ostatnio myje silnym strumieniem gorącej
    > wody. Później szybkie suszenie suszarką. Wychodzi tanio i szybko.

    Izopropanol trzeba zdmuchnąć zanim odparuje.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 6. Data: 2014-09-13 18:27:26
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 13.09.2014 13:51, Bogdan Ryszkiewicz wrote:
> [...]
    >
    > Myślę o włożeniu zmontowanej płytki w myjkę ultradźwiękową tylko pytanie
    > co do tej myjki nalać? Albo może macie lepsze sposoby?

    Już kiedyś tu pisałem, ale powtórzę, metoda może się wydawać niezbyt
    bezpieczna dla elementów, ale jeszcze wszystko mi działa, znaczy, że nie
    jest źle: po wstępnym umyciu starą szczotką do zębów w gorącej wodzie i
    ludwiku wsadzam płytkę do silnego roztworu odplamiacza do tkanin (taki w
    proszku z biedrony) i dalej szoruje szczotką. Burzy się to dziadostwo,
    ale płytki są po tym idealnie czyste.

    Jakub Rakus

  • 7. Data: 2014-09-13 18:33:01
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-09-13 15:10, pytajacy pisze:
    > W izopropanol-u i nie koniecznie w myjce.

    równie dobrze można sobie przetrzeć płytkę wacikiem...

    Porządne mycie to myjka ultradźwiękowa , przynajmniej taka:

    http://allegro.pl/myjka-wanna-ultradzwiekowa-duza-17
    0-w-2-5l-i4562591856.html

    ale zdecydowanie polecam coś lepszego, ze spustem ze zbiornika - inaczej
    to jest męczarnia z wylewaniem, myciem (myjka powinna być utrzymana w
    czystości - a po porządnym myciu pozostaje zawsze syf na dnie).

    Do tego specjalny środek do mycia PCB : Aquanox firmy Kyzen
    (http://www.kyzen.pl/node/3)

    Płyn jest dość drogi (około 300zł za 5L), ale po pierwsze można poprosić
    o jakąś próbkę (nie jestem pewien - trzeba do nich zadzwonić) , po
    drugie to jest koncentrat - mocno się go rozcieńcza, i wystarcza na
    baardzo długo.
    Takie opakowanie 5L to przypuszczam, że dla amatora to na całe życie -
    sam kupiłem opakowanie 5L chyba z 2 lata temu, i mimo że myję sporo
    płytek (mała produkcja) mam jeszcze chyba z połowę.
    Oczywiście roztwór nie jest "jednorazowy" - można go używać całkiem długo.

    Takie mycie jest niezwykle skuteczne - płytka wygląda (i pachnie) jak z
    fabryki.

  • 8. Data: 2014-09-13 20:06:44
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 13 Sep 2014 18:33:01 +0200, sundayman
    <s...@p...onet.pl> wrote:
    > Porządne mycie to myjka ultradźwiękowa , przynajmniej taka:

    Jakie komponenty elektroniczne nie mogą być myte w takich myjkach? Są
    w ogóle jakieś przeciwskazania?

    --
    Marek

  • 9. Data: 2014-09-13 21:24:26
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-09-13 20:06, Marek pisze:

    > Jakie komponenty elektroniczne nie mogą być myte w takich myjkach? Są w
    > ogóle jakieś przeciwskazania?

    Nie należy myć - przetworników dźwięku (np. buzzery) - o ile nie są do
    tego przygotowane (zaklejone specjalną nalepką), przekaźników o ile nie
    są szczelne, nie myłbym także baterii i akumulatorów.

    W przypadku wątpliwości zawsze można sprawdzić w dokumentacji (np przy
    przekaźnikach), czy można je myć.

    Poza tymi paroma wyjątkami myję płytki z wlutowanymi elemenatmi THT i
    SMT. Buzzery dolutowuję po myciu (bo stosuję takie nieprzystosowane do
    mycia - taniej).

    Aha - trzeba się liczyć z tym, że z niektórych elementów mogą zejść
    nadruki - czasem mi się to zdarza z cewkami SMD w obudowie ceramicznej.
    Ale to jedyny taki przypadek, który miałem.

    Aha - oczywiście po umyciu w płynie płuczemy (czyli myjemy w myjce,
    tylko krócej) w wodzie destylowanej, a następnie DOKŁADNIE suszymy,
    najlepiej np. za pomocą dmuchawy w gorącym powietrzu (tak ok. 50 st. C).
    - to może trwać nawet kilka godzin.

    Uwaga - w przypadku płytek z bardzo wrażliwymi na ESD elementami należy
    je suszyć na stojaku z tworzywa ESD, uziemionym !

  • 10. Data: 2014-09-13 22:13:41
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 13.09.2014 21:24, sundayman wrote:

> [...]
    >
    > Poza tymi paroma wyjątkami myję płytki z wlutowanymi elemenatmi THT i
    > SMT. Buzzery dolutowuję po myciu (bo stosuję takie nieprzystosowane do

    Trzeba jeszcze dodać elementy MEMS takie jak mikrofony, czujniki
    ciśnienia, akcelerometry.

    Jakub Rakus