  • Data: 2020-04-07 22:30:43
    Temat: Re: [NTG]Potrzebna łączność radiowa.
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 07.04.2020 21:43, nadir wrote:

    > Widzę właśnie coś takiego:
    > http://sklep.autoradia.pl/pl/c/Pozwolenie-radiowe/12
    0
    > czy to rozwiązuje problem legalności?

    Wygląda na to, że pozwolenie jest przypisane do konkretnego egzemplarza
    radiotelefonu. Nie ma mowy o ograniczeniu mocy, wiec zakładam, że można
    nadawać z pełną dostępną w tych modelach (więc pięć lub osiem watów).
    Niestety najwyraźniej nie można legalnie zrobić innej, fajnej rzeczy -
    zaprogramować jakiejś taksówkarskiej Motoroli na tę częstotliwość,
    wystawić na dach antenę i nadawać z mocą 25W. :)

    Jak mówiłem - możliwości Baofenga na 5W zależą od warunków i
    ukształtowania terenu. Przy 5W stojąc na wzgórzu nieraz rozmawiałem z
    Krakowem z miejscowości oddalonej o 30 km. Innym razem udało mi się
    przeprowadzić z tego samego miejsca łączność z Makowem Podhalańskim.
    Dość często rozmawiałem przez przemienniki oddalone o dziesiątki
    kilometrów. Innym razem wystarczyło wejść w dolinę, a zasięg
    diametralnie się zmniejszał...

    > Na razie temat nowy, ale po całej akcji z kwarantanną jest pomysł żeby
    > wykorzystać te radia na grzyby, na ryby. A może mu się spodoba i
    > zostanie krótkofalowcem?

    Z tym pozwoleniem radio powinno się nadawać do takich zastosowań, o ile
    tylko będzie się trzymało tych częstotliwości. Krótkofalarstwo to już
    trochę bardziej skomplikowana sprawa dla kogoś, kto nigdy nie miał nic
    wspólnego z łącznością radiową.

    > No dobra, ale przy nadawaniu z mniejszą mocą, o ile da się to zrobić w
    > tych radiach, i bez odkręcania anteny, można tego w miarę bezproblemowo
    > używać?

    Najpopularniejsze Baofengi (takie jak UV-5R) mają tylko dwa ustawienia
    mocy: 1W i 5W. Tak więc nawet przy najniższym ustawieniu jest to dwa
    razy więcej, niż pozwala specyfikacja PMR. No i sam fakt posiadania
    odkręcanej anteny dyskwalifikuje takie radio jako radiotelefon PMR.
    Oczywiście są to wymogi prawne, bo od strony technicznej takie radio
    będzie mogło komunikować się z PMR-kami.
    Oczywiście Baofeng produkuje też radia spełniające wymogi potrzebne do
    legalnej pracy na PMR.

    > CB nie brałem pod uwagę, bo jak kiedyś używałem sporadycznie jakiegoś
    > ręcznego radia, to on tylko szumiał i trzaskał, generalnie jakość
    > dźwięku była ciulowa.

    Od niwelowania szumów jest squelch.
    Moim zdaniem nie ma jakiejś diametralnej różnicy pomiędzy jakością
    dźwięku w CB, PMR i tanich radiotelefonach w stylu Baofenga.
    Z ręcznymi radiotelefonami CB faktycznie bywa różnie, ale te stacjonarne
    i samochodowe faktycznie oferują lepszą jakość i wygodę korzystania,
    choćby z uwagi na lepsze filtry wejściowe.