  • Data: 2018-11-14 12:02:42
    Temat: Re: Nadruk na obudowach DIY
    Od: q...@t...no1 (Queequeg) szukaj wiadomości tego autora

    Queequeg <q...@t...no1> wrote:

    > Pora jakieś kupić...

    Żelazko się kupiło, marker też się kupił. Jakieś efekty są (Lorem Ipsum w
    lustrzanym odbiciu). Jeszcze mnie nie zadowalają ale opiszę, jakby komuś
    miało się to przydać.

    http://www.chmurka.net/r/usenet/nadruk-na-obudowie/

    Przepis:

    1. Fotopolimer naniosłem na plastik przy pomocy żelazka przez kartkę i
    ręcznik papierowy (żeby docisk był równomierny), nie dociskając za
    mocno (inaczej się marszczył)
    2. Zrobiłem wydruk pozytywowy (litery czarne, tło białe) i naświetliłem.
    Wydruk powinien być w lustrzanym odbiciu (u mnie nie był, przez to na
    plastiku jest odbity)
    3. Bardzo ostrożnie zdjąłem wierzchnią warstwę folii ochronnej
    fotopolimeru (ostrożnie, bo odchodzi od plastiku) i wywołałem,
    "malując" pędzelkiem (metoda, którą stosuję przy PCB, inaczej nie
    wszystko się wywołuje)
    4. Pomalowałem markerem i poczekałem, aż zaschło
    5. Wywołałem resztę fotopolimeru w słabym roztworze wywołującym (to, że
    jest pomalowany markerem, nie przeszkadza)

    Obserwacje:

    1. Fotopolimer słabo przywiera do plastiku. Dużo słabiej niż do PCB
    2. Kupiłem zły marker (Toma TO-440) -- maluje raczej konsystencją grubej
    farby lub korektora, a nie cienkiego pisaka (jak np. do PCB czy płyt
    CD), przez to łatwo go zdrapać z plastiku
    3. Wywoływanie w zbyt silnym roztworze rozpuszcza także marker, lepiej
    jest wywoływać w słabszym, ale dłużej
    4. Jeśli obudowa jest biała, to lepiej sprawdza się termotransfer czarnego
    tonera, tylko mam do tego zły papier (kredowy -- kreda zostaje i ciężko
    jest ją zmyć nie zdrapując tonera, z PCB jest to łatwiejsze)

    Do sprawdzenia:

    1. Inny nośnik -- myślę że sprawdziłby się Positiv, ale nie mam go a nie
    chcę kupować puszki, której użyję tylko raz albo dwa razy, a po roku i
    tak będzie do wyrzucenia (słyszałem że Positiv ma krótki shelf life,
    ale sam nigdy go nie używałem, więc może to mit?)
    2. Inny marker (o innej konsystencji) -- tu poeksperymentuję
    3. Może marker bardzo cienki i po prostu malowanie samych liter w środku
    4. Może zamiast markera użyć lakieru w sprayu albo pistoletu lakierniczego
    (pistolet mam, tylko lakieru już nie mam -- do kupienia)
    5. Pokrycie całości lakierem bezbarwnym -- ciekawe jak to będzie
    wyglądało
    6. Inna metoda wyrównania docisku żelazka (ręcznik papierowy ma pory,
    które widać na fotopolimerze, jak się dociśnie)
    7. Eksperymenty z inną temperaturą żelazka (może większą, może mniejszą)