  • 1. Data: 2018-10-29 11:22:23
    Temat: Nadruk na obudowach DIY
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Czasem zachodzi potrzeba wykonania panelu do budowanego urządzenia
    z czarną, plastikową obudową. Zawsze radziłem sobie naklejkami lub
    robieniem kanapki z kartki i folii lub plexi, ale nie podoba mi się
    to rozwiązanie.

    Zastanawiam się, jak ugryźć temat nadruku na takiej obudowie. Macie
    jakieś pomysły lub doświadczenia?

    Chodzi mi po głowie (i chcę przetestować w pierwszej kolejności):

    1. Folia fotopolimerowa

    - nanieść folię fotopolimerową na obudowę
    - naświetlić, wywołać
    - pomalować miejsca bez folii sprayem / farbą / markerem / korektorem
    - zerwać jakoś resztę (dłużej w wywoływaczu?)

    Problem: jak przykleić fotopolimer do plastiku? Próbowałem docisnąć
    szklanką z wrzątkiem, nie udało się. Boję się wyższych temperatur, żeby
    nie nadtopić plastiku. Chcę jeszcze poeksperymentować z polaniem całości
    wrzątkiem i dociśnięciem jakąś szmatką.

    Drugi problem: jak zdjąć potem folię, która zostanie? Zdrapać? Aceton
    przecież odpada.

    2. Positiv

    - nanieść positiv
    - naświetlić, wywołać
    - i... co dalej?

    3. Sitodruk

    Czytam o tej metodzie i wydaje się obiecująca, choć nadal nie są dla mnie
    jasne kolejne etapy. Jest jakaś emulsja światłoczuła, którą można nałożyć
    na sito, naświetlić sito, potem pomalować obudowę przez to sito (farbą i
    raklą, ale może można i sprayem?), a na końcu użyć odwarstwiacza i umyć
    sito (usunąć emulsję i farbę)?

    4. CNC -- też dobra metoda, ale nie mam CNC, a zależy mi na cenie, żeby
    nie wyniosło to miliona eurogąbek.

  • 2. Data: 2018-10-29 11:45:45
    Temat: Re: Nadruk na obudowach DIY
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 29 Oct 2018 10:22:23 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):

> [...]
    > na sito, naświetlić sito, potem pomalować obudowę przez to sito (farbą i
    > raklą, ale może można i sprayem?), a na końcu użyć odwarstwiacza i umyć

    Dokładnie tak się to robi. Choć o spraju to nie słyszałem :) Tylko o
    rakli.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2018-10-29 11:46:23
    Od: "M.L" <a...@o...pl>

> [...]
    > wrzątkiem i dociśnięciem jakąś szmatką.
    >
    > Drugi problem: jak zdjąć potem folię, która zostanie? Zdrapać? Aceton

    Folia (nawet naświetlona) bardzo ładnie schodzi w sodzie kaustycznej,
    zrób tylko bardziej stężony roztwór niż do wywoływania. Możesz także
    troszkę to podgrzać by przyśpieszyć reakcję.

    Pytanie tylko czy to nie zeżre plastiku

    --
    Mariusz

  • 4. Data: 2018-10-29 12:40:02
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Niedaleko mnie jest drukarnia. Drukuja na tworzywach. Wystarczy zaniesc projekt w
    formacie ktory lykna drukarki i wydrukuja na pudelku, kawalku tworzywa, blasze itp.

  • 5. Data: 2018-10-29 16:11:57
    Od: cezar <c...@t...pl.nospam>

    Może tak?

    https://www.youtube.com/watch?v=Yj0Bv4UEFSs

    c.

  • 6. Data: 2018-10-29 19:27:44
    Od: wowa <w...@g...pl>

> [...]
    > szklanką z wrzątkiem, nie udało się. Boję się wyższych temperatur, żeby
    > nie nadtopić plastiku. Chcę jeszcze poeksperymentować z polaniem całości

    https://www.youtube.com/watch?v=rvjATd4e0IY gość prasuje plastik
    żelazkiem. Może trzeba zrobić doświadczenie?
    Wojtek

  • 7. Data: 2018-10-30 11:58:17
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    M.L <a...@o...pl> wrote:

> [...]
    > zrób tylko bardziej stężony roztwór niż do wywoływania. Możesz także
    > troszkę to podgrzać by przyśpieszyć reakcję.

    Plastik plastikiem, ale czy nie zeżre mi farby...?

    Pokombinuję...

  • 8. Data: 2018-10-30 11:58:46
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Zenek Kapelinder <4...@g...com> wrote:

    > Niedaleko mnie jest drukarnia. Drukuja na tworzywach. Wystarczy zaniesc
    > projekt w formacie ktory lykna drukarki i wydrukuja na pudelku, kawalku
    > tworzywa, blasze itp.

    Orientujesz się, ile to mniej więcej kosztuje i ile się czeka?

  • 9. Data: 2018-10-30 12:02:03
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    wowa <w...@g...pl> wrote:

    > https://www.youtube.com/watch?v=rvjATd4e0IY gość prasuje plastik
    > żelazkiem. Może trzeba zrobić doświadczenie?

    Sama metoda z termotransferem sprytna, tylko mam czarny plastik (sam
    termotransfer na PCB mam opanowany, ale robię to w laminatorze, ten
    plastik do niego nie wejdzie). Można spróbować wprasować fotopolimer,
    tylko... wstyd się przyznać, nie mam żelazka :) Tzn. mam ale tylko
    steamer (takie parowe), do ubrań jest świetny ale do tego się nie
    nada.

    Pora jakieś kupić...

  • 10. Data: 2018-10-30 15:02:33
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Pewno tyle sie czeka ile maja akurat klientow. Nie wiem ile kosztuje ale drozsze od
    pieniedzy nie bedzie.