    From: " lukaszPK" <l...@g...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Naprężenia spawalnicze - programy
    Date: Mon, 24 Oct 2011 09:31:18 +0000 (UTC)

    AMX <r...@b...cy> napisał(a):

    > Objaśnij mnie, bom głupi. Ja rozumiem, w budownictwie, gdzie dużo
    > rzeczy robi się na oko, o precyzyjnym kontrolowaniu czegokolwiek
    > nie ma mowy. Rozrzut parametrów betonu bywa ogromny, wyobraź
    > sobie jakbyś miał kawałek części ze stali, kawałek z ołowiu a
    > kawałek z tytanu. Coś się pospawa, jak wyjdzie krzywo, to się
    > dognie na budowie i będzie stało. Globalny współczynnik
    > bezpieczeństwa jest powyżej 2, więc trzeba się postarać aby nie
    > wytrzymało.
    >
    > Poza budownictwem, wiele konstrukcji musi być projektowane z
> [...]

    Chmmm... ale czy w budowlance jak i w urządzeniach ciśnieniowych nie trzeba
    kierować się ściśle określonymi wytycznymi dotyczącymi projektowania? Bo jeśli
    tak, to jeśli mnie pamięć nie myli to spawanie da się załatwić współczynnikami
    zawartymi w normach. Zaś analizy MES konstrukcji budowlanych można wykonywać
    odpowiednim programem (czyt. dowolnym) przy spełnieniu warunków zawartych w
    Eurocode. Co do spawania to chyba ciężka sprawa, zwłaszcza, że jeszcze w
    starych przepisach UDT współczynnik spawania zależał nie tylko od procentu
    badanych spoin, ale również od spawacza (jak wspomniał Konrad).