  • 1. Data: 2009-01-01 14:07:25
    Temat: Re: Nokia e51, a regulacja i wzmacnianie sygnału Wi-Fi
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 31 Dec 2008 18:53:35 +0100, Andrzej Libiszewski napisał(a):

    > Napisałem że przykład z dupy i podałem najbardziej oczywisty powód, dla
    > którego brak jakiejkolwiek analogii.

    Twój wykręt był nietrafny, ponieważ przy pajęczarstwie "zwykłym" nie
    ponosisz odpowiedzialności za uszkodzenie kabla. Więc analogia jest w
    sumie nietrafna -- ale to Twój pomysł był.

    > Ależ to tobie się chyba kojarzy - cały czas podajesz przykłady oparte o
    > materialne przedmioty. Kabel, drzewo, etc. A o różnicy którą teraz
    > łaskawie zauważyłeś piszę już od paru(nastu) postów.

    Pisałem także o nielegalnym wyrębie drewna w lesie, a nawet zbieraniu
    połamanego drewna.

    > No właśnie, znowu przykłady oparte o konkretne, policzalne, materialne
    > przedmioty.

    Widzisz, są przestępstwa, które polegają na ingerencji w dobra, które są
    niepoliczalne i niekonkretne. Ba, nawet takie, przy których nie jest
    niezbędna szkoda.

    > Ależ kwestia właśnie w uznaniu że jest to dostęp nieuprawniony. Skoro
    > sieć jest otwarta, niezabezpieczona i się ogłasza w eterze (broadcast
    > SSID), to jak określisz zbiór osób nieuprawnionych?

    Wreszcie odnosisz się do meritum, bez wykrętów.
    Ale: jeśli uważasz, że "brak zabezpieczenia" oznacza "uprawnienie", to
    jak wyjaśnisz, że różne te pojęcia pojawiają się jednak obok siebie (art.
    267 par. 1 i par. 2 kk)? Nie uważasz, że gdyby ustawodawca poszedł tym
    tropem, w par. 2 użyłby takiego samego sformułowania jak w par. 1?

    Odpowiedź na Twoje pytanie jest -- moim zdaniem -- prosta: do zbioru osób
    nieuprawnionych należą osoby, które nie są uprawnione do korzystania z
    danego systemu informatycznego. Istnienie haseł, otwartość itd. nic nie
    ma do rzeczy.

    > Zważ, że nie mówię o
    > dostępie do informacji na komputerze innego użytkownika takiej sieci,
    > lecz o samej sieci.

    Oczywiście, bo w moim przekonaniu przepis ten m.in. odpowiada na niedawne
    orzecznictwo sądów, zgodnie z którym kiepskie zabezpieczenie jest jak
    brak zabezpieczenia.

    Nie każdy jest informatykiem, nie każdy musi znać się na kryptografii.
    Nie może to jednak oznaczać, żeby ich dane, sieci itd. nie mogły podlegać
    ochronie.

    > Już ci pisałem, że w artykule tym nie ma nic na temat sytuacji w której
    > sieć jest otwarta, niezabezpieczona i się ogłasza w eterze.

    Tak się przepisy pisało 1000 lat temu. Zapomnij, tak już nie będzie.

    > Jeśli system bankowy nie będzie wymagał logowania i zabezpieczeń to
    > twoja analogia nawet bedzie jako tako pasowała.

    Hmm a sieć wifi może nie wymagać logowania????
    Nie, mówię o normalnej sytuacji: konto w banku, doszło do wycieku danych
    niezbędnych do logowania. Wchodzę w posiadanie tych danych (nawet nie w
    drodze przestępstwa) i się loguję, nie mając uprawnienia od
    zainteresowanego. Wypisz-wymaluj art. 267 par. 2 kk.

    > Co oznacza że ustawodawca dał ciała, niedostatecznie określając czyn
    > zabroniony.

    Jak to? Zabronione jest uzyskanie dostępu do systemu informatycznego
    przez osobę nieuprawnioną.

    > Zważ też, że jeśli czyn nie jest explicite zabroniony to obowiązuje
    > domniemanie, że jest dozwolony.

    Oczywiście.
    Nie jest dozwolone uzyskanie dostępu do systemu informatycznego przez
    osobę nieuprawnioną ;-)

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 2. Data: 2009-01-01 14:39:46
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>

    Dnia Thu, 1 Jan 2009 14:07:25 +0000 (UTC), Olgierd napisał(a):

    > Twój wykręt był nietrafny, ponieważ przy pajęczarstwie "zwykłym" nie
    > ponosisz odpowiedzialności za uszkodzenie kabla. Więc analogia jest w
    > sumie nietrafna -- ale to Twój pomysł był.

    Najlepszy nie był, ale mimo to analogii mimo wszystko między użyciem
    sygnału wi-fi a pajęczarstwem brak.

    > Pisałem także o nielegalnym wyrębie drewna w lesie, a nawet zbieraniu
    > połamanego drewna.

    No ale to dalej są rzeczy materialne i policzalne.

    > Widzisz, są przestępstwa, które polegają na ingerencji w dobra, które są
    > niepoliczalne i niekonkretne. Ba, nawet takie, przy których nie jest
    > niezbędna szkoda.

    Zdaję sobie z tego sprawę. Ale w przypadku sieci bezprzewodowej mamy IMHO
    sytuację w której przestępstwa nie ma, bo czyn nie został explicite
    zabroniony w ustawie. A jak wiesz, nie można tu użyć interpretacji
    rozszerzającej dla normy prawnej.

> [...]
    > 267 par. 1 i par. 2 kk)? Nie uważasz, że gdyby ustawodawca poszedł tym
    > tropem, w par. 2 użyłby takiego samego sformułowania jak w par. 1?

    Uważam że brak zabezpiczeń i publicznie dostępny sygnał dają podstawę do
    domniemania, że istnieje uprawnienie do skorzystania z sygnału. Przy czym w
    przypadku artykułu 267 sytuacja IMO nie jest jasna jaki katalog czynów
    obejmuje penalizacją.

> [...]
    > nieuprawnionych należą osoby, które nie są uprawnione do korzystania z
    > danego systemu informatycznego. Istnienie haseł, otwartość itd. nic nie

    Ale sieć bezprzewodowa nie jest IMHO tożsama z systemem informatycznym.
    Przecież we wcześniejszych postach wyraźnie pisałem, że dostęp do
    informacji przechowywanej na maszynach pracujących w niezabezpieczonej
    sieci radiowej to inna sprawa i nie twierdzę, że brak zabezpieczeń wi-fi
    nie daje prawa dostępu do informacji z tych maszyn. To te maszyny stanowią
    systemy informatyczne, a nie punkt dostępowy.

    > Oczywiście, bo w moim przekonaniu przepis ten m.in. odpowiada na niedawne
    > orzecznictwo sądów, zgodnie z którym kiepskie zabezpieczenie jest jak
    > brak zabezpieczenia.

    Konkretniej o co ci chodzi?

    > Nie każdy jest informatykiem, nie każdy musi znać się na kryptografii.
    > Nie może to jednak oznaczać, żeby ich dane, sieci itd. nie mogły podlegać
    > ochronie.

    Jak nie znam się na medycynie, to nie leczę się sam tylko idę do lekarza.
    Jeśli nie znałbym się na sieciach bezprzewodowych, to uruchomienie takiej
    też bym zlecił komuś kto ma o tym pojęcie.

    > Tak się przepisy pisało 1000 lat temu. Zapomnij, tak już nie będzie.

    A to rozumiem że przepisy będą tak niejasne, że sąd w ramach interetacji
    przepisu będzie mógł na potrzeby orzekania ustalić cokolwiek mu się
    spodoba? Coś mi się wydaje, że interpretacja rozszerzająca normy karne nie
    jest zresztą dozwolona w prawie polskim.

    > Hmm a sieć wifi może nie wymagać logowania????

    Może nie wymagać. Na tym bazują publiczne hotspoty.

> [...]
    > drodze przestępstwa) i się loguję, nie mając uprawnienia od
    > zainteresowanego. Wypisz-wymaluj art. 267 par. 2 kk.

    Nijak nie pasuje, żaden bank nie rozpowszechnia w radiu danych potrzebnych
    do dostępu do kont klientów, żaden bank nie pozwoli też na użycie pustego
    hasła do konta. Zresztą mimo tego banki inaczej traktują szkodę powstałą
    przez udostępnienie kodu PIN osobie nieuprawnionej niż w momencie kiedy
    takiego udostępnienia nie było.

    > Jak to? Zabronione jest uzyskanie dostępu do systemu informatycznego
    > przez osobę nieuprawnioną.

    Ale w przypadku publicznie dostępnego wi-fi nie można określić jasno KTO
    jest osobą nieuprawnioną.

    > Oczywiście.
    > Nie jest dozwolone uzyskanie dostępu do systemu informatycznego przez
    > osobę nieuprawnioną ;-)

    Oczywiście. W przypadku publicznie dostępnego wi-fi nie można określić
    jasno KTO jest osobą nieuprawnioną. :P

    "Only one human captain has ever survived battle with a Minbari fleet.
    He is behind me. You are in front of me. If you value your lives,
    be somewhere else."

  • 3. Data: 2009-01-01 15:03:51
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Thu, 01 Jan 2009 15:39:46 +0100, Andrzej Libiszewski napisał(a):

> [...]
    > IMHO sytuację w której przestępstwa nie ma, bo czyn nie został explicite
    > zabroniony w ustawie. A jak wiesz, nie można tu użyć interpretacji

    Nie będzie, jeśli sieć wifi nie jest systemem informatycznym.
    Kodeks karny nie definiuje tego pojęcia. Jest definicja systemu
    teleinformatycznego w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną
    (art. 3 pkt 5 bodajże -- z pamięci piszę).

    Wyobraźmy sobie, że jesteś biegłym sądowym z zakresu informatyki i sąd
    Cię pyta: czy Pańskim zdaniem sieć wifi odpowiada pojęciu systemu
    informatycznego?

> [...]
    > domniemania, że istnieje uprawnienie do skorzystania z sygnału. Przy
    > czym w przypadku artykułu 267 sytuacja IMO nie jest jasna jaki katalog

    Uprawnienia nie można domniemywać ;-)
    Ale może i takie będzie orzecznictwo, zobaczymy. Chociaż de facto nie
    powinno być, ponieważ oznaczałoby to zrównanie pojęć "bez uprawnienia" i
    "przełamania", a nie taka była intencja ustawodawcy.

    > Ale sieć bezprzewodowa nie jest IMHO tożsama z systemem informatycznym.

    Aha, no to jakoś nie wyłapałem wcześniej.
    Moim zdaniem jest (vide ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną).

> [...]
    > nie daje prawa dostępu do informacji z tych maszyn. To te maszyny
    > stanowią systemy informatyczne, a nie punkt dostępowy.

    Ale to nie jest przepis o dostępie do informacji ;-) To jest zagęszczenie
    przedpola przez ustawodawcę.

    http://prawo.vagla.pl/node/8154

    > Jak nie znam się na medycynie, to nie leczę się sam tylko idę do
    > lekarza. Jeśli nie znałbym się na sieciach bezprzewodowych, to
    > uruchomienie takiej też bym zlecił komuś kto ma o tym pojęcie.

    Ale włączenie komputera i jakiejś skrzyneczki nie wymaga przecież 5 lat
    studiów!

    Rozumiem, że Twoim zdaniem ochronie powinny podlegać tylko systemy, które
    mają adminów? Czyli: "jeśli mnie przechytrzysz, to marsz do więzienia.
    Ale jeśli przechytrzysz gościa, który nie wynajął informatyka -- to luz"?

    Jesteś informatykiem? Bo ja tu widzę zalążek jakiegoś jakby myślenia
    korporacyjnego ;-)

    > A to rozumiem że przepisy będą tak niejasne, że sąd w ramach interetacji
    > przepisu będzie mógł na potrzeby orzekania ustalić cokolwiek mu się
    > spodoba?

    Nie, oczywiście, że w ramach dyspozycji.
    Po prostu nie będzie osobnego przepisu na sieci wifi, jest ogólny -- na
    systemy informatyczne (chyba że sieć wifi albo ogólnie WLAN/LAN nie są
    systemami informatycznymi).
    1000 lat temu się pisało "kto kurę ukradnie, ten baty dostanie, a kto
    wołu, tego na pal wbić trzeba". A złodziej kradł wydrę i się okazywało,
    że nie ma kary za kradzież wydry.

    > Coś mi się wydaje, że interpretacja rozszerzająca normy karne
    > nie jest zresztą dozwolona w prawie polskim.

    To się nazywa "norma ogólna i generalna", nie interpretacja
    rozszerzająca ;-)

    > Może nie wymagać. Na tym bazują publiczne hotspoty.

    Może nie wymagać uwierzytelnienia w sensie podania loginu i hasła.
    Zalogować się trzeba, żeby korzystać, prawda?

    > Nijak nie pasuje, żaden bank nie rozpowszechnia w radiu danych
    > potrzebnych do dostępu do kont klientów, żaden bank nie pozwoli też na
    > użycie pustego hasła do konta.

    Bank nie rozpowszechnia, ale ja mogę np. przez przypadek takie dane
    rozpowszechnić w usenecie.

    > Zresztą mimo tego banki inaczej traktują
    > szkodę powstałą przez udostępnienie kodu PIN osobie nieuprawnionej niż w
    > momencie kiedy takiego udostępnienia nie było.

    To w odniesieniu do kart płatniczych.

  • 4. Data: 2009-01-01 17:53:22
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>

    Dnia Thu, 1 Jan 2009 15:03:51 +0000 (UTC), Olgierd napisał(a):

> [...]
    > teleinformatycznego w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną
    > (art. 3 pkt 5 bodajże -- z pamięci piszę).

    Czy to nie jest aby ten przepis, który był krytykowany ze względu na brak
    precyzji? Nie pamiętam tego, ale coś mi się wydaje...

    > Wyobraźmy sobie, że jesteś biegłym sądowym z zakresu informatyki i sąd
    > Cię pyta: czy Pańskim zdaniem sieć wifi odpowiada pojęciu systemu
    > informatycznego?

    I odpowiadiam: punkt dostępowy IMO nie jest systemem informatycznym w
    rozumieniu ustawy. Ale to IMO.

    > Uprawnienia nie można domniemywać ;-)

    Może, studia dawno były :)

    > Ale może i takie będzie orzecznictwo, zobaczymy. Chociaż de facto nie
    > powinno być, ponieważ oznaczałoby to zrównanie pojęć "bez uprawnienia" i
    > "przełamania", a nie taka była intencja ustawodawcy.

    Trudno powiedzieć.

    > Aha, no to jakoś nie wyłapałem wcześniej.
    > Moim zdaniem jest (vide ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną).

    Nie mogę się z tym zgodzić, ale zobaczymy w jakim kierunku pójdzie
    orzecznistwo.

    > Ale to nie jest przepis o dostępie do informacji ;-) To jest zagęszczenie
    > przedpola przez ustawodawcę.

    ??

    > http://prawo.vagla.pl/node/8154

    Ale z tego właśnie wynika to, co cały czas twierdzę.

    > Ale włączenie komputera i jakiejś skrzyneczki nie wymaga przecież 5 lat
    > studiów!

    A efekty są takie, jakie są.

    > Rozumiem, że Twoim zdaniem ochronie powinny podlegać tylko systemy, które
    > mają adminów? Czyli: "jeśli mnie przechytrzysz, to marsz do więzienia.
    > Ale jeśli przechytrzysz gościa, który nie wynajął informatyka -- to luz"?

    Tylko systemy zabezpieczone. Nieważne jak prymitywne zabezpieczenie, byle
    było. Choćby coś takiego jak WEP w Liveboxie, domyślnie aktywny i ustawiony
    przez operatora.

    > Jesteś informatykiem? Bo ja tu widzę zalążek jakiegoś jakby myślenia
    > korporacyjnego ;-)

    Nie, nie jestem informatykiem.

> [...]
    > że nie ma kary za kradzież wydry.

    > To się nazywa "norma ogólna i generalna", nie interpretacja

    A czy norma KK nie ma konstrukcji "Kto popełnia X podlega karze Y"? Gdzie
    tu masz miejsce na normę generalną? :) O ile pamiętam nie można takiej
    normy interpretować rozszerzająco, stosować analogii i tak dalej. Krótko
    mówiąc zmieniać jej tak, by pogorszyć sytuację odpowiadającego przed sądem.

    > Może nie wymagać uwierzytelnienia w sensie podania loginu i hasła.
    > Zalogować się trzeba, żeby korzystać, prawda?

    Wiesz, w pewnej klasycznej powieści fantasy nad wrotami jest napisane
    "powiedz przyjacielu i wejdź". Pisząc wcześniej o logowaniu miałem na myśli
    sytuację użycia określonego niejawnego hasła.

    > Bank nie rozpowszechnia, ale ja mogę np. przez przypadek takie dane
    > rozpowszechnić w usenecie.

    Ale to co innego.

    > To w odniesieniu do kart płatniczych.

    Ujawnienie hasła do konta też jest zdaje się traktowane podobnie.

    "Well, certainly there are those more responsible than others,
    and they will be held accountable, but again, truth be told, if you're
    looking for the guilty, you need only look into a mirror."