    From: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Norma EN 60601 i urządzenie zasilane z kompa...
    Date: Mon, 23 Nov 2009 20:57:06 +0100

    Konop wrote:

    > OK, a jeśli zasilacz zgodny z EN60601, klasa I, to czy można uznać 5V z
    > USB za bezpieczne i się już niczym innym nie przejmować?? Moim zdaniem
    > tak - traktujemy układ i komputer jako jedno urządzenie, które składa
    > się m.in. z kabla ;)...

    Tak, to jest jedno urzadzenie, ale musisz je kompletnie przetestowac.

    > Sądzę, że sprzęg na USB będzie dużo droższy, a taki FT232 mi wystarczy
    > ;)... A o co chodzi z tymi odpowiednimi gniazdami?? Chodzi o to, że nie
    > mogę wykorzystać kompa jako uziemienie, tylko muszę wprost połączyć
    > obudowę z uziemieniem instalacji elektrycznej, tak?? A są jakieś
    > konkretne złącza do tego?? Z tego, co wyczytałem, takie połączenie
    > powinno być zrobione "na stałe", czyli pewnie nikt nieuprawniony nie
    > powinien tego odłączać, przez to urządzenie staje się nieprzenośne :(...

    Mam probki tych sprzegow, ale jeszcze nie probowalem. Kosztuja cos kolo 5EUR
    za sztuke/1000, porownywalne do FT232 + sprzegi. Ale osobiscie tez wole
    klasyke :-).
    Polaczenie z uziemieniem moze byc rozlaczalne, ale tylko tam pracowac, gdzie
    jest gniazdo uziemienia (zoltozielone)

    > PS Te bariery na 4kV to spełniają wymogi pojedynczej czy też
    > podwójnej/wzmocnionej izolacji?? Pytam, bo konkretnych wartości jeszcze
    > nie wyczytałem... Trzeba kupować jakieś specjalne układy zgodne z
    > EN60601, czy dowolne, które spełniają wymagania??

    Musi miec zwiekszona izolacje. Normalne sa na 2.5kV. Dodatkowo musisz uwazac
    na pojemnosci miedzy siecia, a reszta urzadzenia. Na tym wykladaja sie
    wszystkie normalne zasilacze PCtow. O ile mnie skleroza nie myli, to ma byc
    nie wiecej, niz 1.5pF. To samo miedzy kazda faza i masa.

    My idziemy inna droga: urzadzenie ma byc podlaczalne do dowolnego komputera
    (na ogol laptop), dlatego przelozylem izolacje na strone za konwerterem. USB
    jest po "goracej stronie", cala reszta jest izolowana. Ale moj dingens jest
    tez podlaczony galwanicznie do pacjenta, wiec i tak wiekszy problem.

    Waldek