    From: Konop <k...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Norma EN 60601 i urządzenie zasilane z kompa...
    Date: Mon, 23 Nov 2009 21:33:37 +0100

    > Tak, to jest jedno urzadzenie, ale musisz je kompletnie przetestowac.

    No tak, ale testy to drugi etap, najpierw konstrukcja musi być OK.
    Urządzenie z pojedynczą izolacją bez uziemienia też mogą przejść
    pomiary, choć nie będą zgodne z normą...

    > Polaczenie z uziemieniem moze byc rozlaczalne, ale tylko tam pracowac, gdzie
    > jest gniazdo uziemienia (zoltozielone)

    Ale gdzie ma być to gniazdo? Na urządzeniu, w pomieszczeniu??

    > Musi miec zwiekszona izolacje. Normalne sa na 2.5kV. Dodatkowo musisz uwazac
    > na pojemnosci miedzy siecia, a reszta urzadzenia. Na tym wykladaja sie
    > wszystkie normalne zasilacze PCtow. O ile mnie skleroza nie myli, to ma byc
    > nie wiecej, niz 1.5pF. To samo miedzy kazda faza i masa.

    No wiec ten problem rozwiązałoby zakupienie zasilacza EN 60601...
    wiadomo, przetestować trzeba całość, ale jeśli to będzie jedyny punkt
    podłączenia do sieci, to jego parametry nie powinny zależeć od
    urządzenia podłączonego pod USB ;)...

    > My idziemy inna droga: urzadzenie ma byc podlaczalne do dowolnego komputera
    > (na ogol laptop), dlatego przelozylem izolacje na strone za konwerterem. USB
    > jest po "goracej stronie", cala reszta jest izolowana. Ale moj dingens jest
    > tez podlaczony galwanicznie do pacjenta, wiec i tak wiekszy problem.

    Szczerze mówiąc, to nie wiem czy aż tak bardzo się to różni ;)... W
    kwestia świadomości i odpowiedzialności na pewno.. ale według normy?? Do
    jakiś szczególnych różnic jeszcze nie dotarłem ;)... u Ciebie elektroda
    dotyka ciała pacjenta. U mnie obudowa może dotykać ciała pacjenta (choć
    na 99% tak się nie stanie ;P)... .
    Co do "dowolnego komputera"... jak to z tym jest?? Sam pisałeś, że
    trzeba kompletne urządzenie przetestować... To jak Wy testujecie Wasze
    bez komputera?? Nie wiem, jak u Was jest z zasilaniem (macie zewnętrzny
    zasilacz, czy z USB bierzecie prąd?). Ale normalnie każą testować z
    docelowym zasilaczem :/... nie można potem sprzedawać z innym zasilaczem
    :(... u mnie komputer będzie zasilał całość, to jak mógłbym testować to
    osobno?? Chyba,że Wasze urządzenie ogólnie rzecz biorąc może pracować
    bez PCta, to co innego ;)...

    Pozdrawiam
    Konop