  • Data: 2021-03-31 11:13:22
    Temat: Re: [OT] Re: Pytanie NTG niestety - Notebook wielosystemowy.
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 31/03/2021 10:43, Marek wrote:
    > funkcję reinkarnacji). Nie wszedłem jeszcze głęboko ale wygląda na to,
    > że taki 'user space' driver musi w jakiś sposób zgłosić do czego może
    > mieć dostęp. Oczywiście jądro i tak mu nie pozwoli na dostęp do zasobów
    > zastrzeżonych przez inne drivery ale nadal krótkowzrocznie widzę "moment
    > rejestracji i ustalenia zasobów" jako potencjalną dziurę.

    To chyba działa tak: hardware PCI[e] określa zakres IO/DMA. Kernel
    bierze ten zakres i taktuje jako ograniczenie dla sterownika.
    Sterownik, jesli chce coś wiecej, to prosi kernel o udostepnienie, np.
    na jakiś bufor w pamieci. Ale ogólnie to kernel musi się na to zgodzić.

    Ostatnio z ciekawostek, to np. włamano się do PS4 poprzez fake
    urządzenie PCI. Kernel nie sprawdzał czy hardware jest oryginalne i
    udało się zrobić hardwareowy atak MItM. Wiec mikrokernel nie chroni
    przez takimi rzeczami, podobnie jak bugami w CPU, ale i tak ładowanie
    takiego sterowanika nVidi w działajacy kernel uważam za grube
    przegięcie, nie wiadomo co w nim jest, więc lepiej coby był ograniczony
    do określonego zakresu IO i shared memory z jakimś procesem po stronie
    usera.

    > Ale widzę, że szybciej  możnaby z tego
    > zrobić  w pełni sprawny mikrokernel niż monolit....

    Może nie warto robić...

    https://en.wikipedia.org/wiki/L4_microkernel_family