  • Data: 2017-12-30 11:51:29
    Temat: Re: [OT] Szerokie horyzonty
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Sebastian Biały pisze:

    > Przecież filtry polaryzacyjne stosuje się od wieków w fotografii. Tylko
    > że zupełnie po co innego niż leczenie skóry. One tam działają bo służa
    > do konkretnych celow opisanych fizyką i służa do *usuwania* a nie
    > oświetlania światłem spolaryzowanym. Nie posiadamy nigdzie w organiźmie
    > detektorów światła spolaryzowanego. Jest nieodróżnialne w naszej
    > biologii od niespolaryzowanego. To potrafi np. Rawka Błazen, ale nie ludzie.

    Tu akurat nie do końca masz rację. Człowiek posiadający zdrowe oczy,
    przy absolutnie czystym niebie i przejrzystej atmosferze, jest w stanie
    (po odpowiednim treningu) określić z grubsza położenie Słońca nie widząc
    go - właśnie na podstawie różnic w polaryzacji światła z czystego nieba.

    Na tej samej zasadzie śmieszy mnie zdziwienie, że ptaki posiadają zmysł
    magnetyczny. Będąc w ciągłym treningu chodzenia na orientację z busolą,
    też potrafiłem, z dokładnością tak coś plus - minus rumb, północ
    wskazać. Duży trening, średnia dokładność i rzadki w populacji przypadek
    szczątkowego zadziałania atawistycznych zmysłów - czyli nie można
    powiedzieć że nie istnieje, ale to nie pod statystykę a pod
    fenomenologię raczej podpada.

    Jak noworodek z ogonem...

    --
    Darek