  • Data: 2018-06-22 04:06:38
    Temat: Re: Off topic samochód elektryczny
    Od: Iguan_007 <i...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Myjk

    >Dlatego prosiłem o cenę 1kWp PV w Australii żeby sobie trochę porównać.

    System 5kW to koszt okolo $5000. Z tym, ze czesto trafiaja sie jakies dobre oferty
    doplat czy splat bezodsetkowych. Kiedy ja instalowalem swoj system, moj dostawca
    zaproponowal rozlozenie platnosci (bez odsetek) na kilka lat. I przy moim uzytkowaniu
    energii wyszlo na to, ze placac razem za system PV i prad placilem mniej niz za sam
    prad przed instalacja PV.

    >Ale pokrywa dzienne zapotrzebowanie, które zawsze jest najwyższe i zawsze więcej
    kłopotów przy produkcji (szczeólnie w lato, bo upał, a tu trzeba chłodzić).

    Wlasnie przy duzym udziale OZE mamy spadek w popycie i cenie energii w ciagu dnia a
    wzrost po poludniu - zobacz: http://www.aemo.com.au/Electricity/National-Electric
    ity-Market-NEM/Data-dashboard
    Ekstremalnym przypadkiem bylo gorace lato 2017 (Q117). Srednie ceny spot na godzine 5
    po poludniu wyniosly prawie $1000/MWh podczas gdy spot na srodek dnia byl w okolicy
    $130/MWh

    Firmy albo zamykaja elektrownie bazowe bo nie sa w stanie konkurowac z OZE, albo
    podnosza ceny w momentach kiedy producja z OZE spada zeby odrobic straty ze srodka
    dnia.

    >Dzięki temu nie trzeba tak mocno rozwijać elektrowni konwencjonalnych. Zresztą i
    nadwyżkę OZE w dzień można wykorzystać, np.
    stosując przepompownie.

    Tutaj juz nawet nie mowimy o rozwijaniu elektrowni konwencjonalnych bo nie ma to
    jakiegokolwiek ekonomicznego uzasadnienia, szczegolnie w rejonach gdzie PV bardzo
    duzo generuja. Mowimy zeby je wolniej zamykac i zastepowac czyms co moze generowac
    24godz/dobe, chocby PV+pompy/baterie.
    https://about.bnef.com/blog/tumbling-costs-wind-sola
    r-batteries-squeezing-fossil-fuels/

    Tak dla zobrazowania roznicy na rynku instytucjonalnym: w tym miesiacu slyszalem o
    podpisaniu dlugoterminowego PPA (power purchase agreement) na dostawe energii z farmy
    PV z dwojka z przodu ($23/MWh o ile mnie pamiec nie myli). Kontrakty na energie na
    gieldzie na rok finansowy 2019 sa dzisiaj powyzej $70.00/MWh