  • 31. Data: 2016-02-23 17:27:44
    Temat: Re: Oniwo Peltiera
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Tue, 23 Feb 2016 11:01:31 +0100, Waldemar
    <w...@z...fu-berlin.de> wrote:
    > Toż przecież piszę. Peltier zamienia energię cieplną na elektryczną
    i na
    > oborot. Bez przepływu energii cieplnej

    Pitolisz.

    To tak jakbyś pisał że prądnica bezpośrednio napędza koło zamachowe.

    W dodatku: nie ma czegoś takiego jak "energia cieplna" (jest energia
    wewnętrzna) ; przepływ ciepła jest w każdym zjawisku
    termoelektrycznym.

    No i drobiazg, Peltier to nazwisko (nie powstała jednostka tak jak to
    zaszło choćby z kiurem). Gość już dawno martwy, więc raczej niczego
    nie napędza. To co jest to ogniwo Peltiera. I tu myk: ogniwo
    niekoniecznie znaczy bateryjka. To akurat nie służy do zasilania.,
    ale dzięki pracy elektrycznej pozwala wymusić przepływ ciepła.

  • 32. Data: 2016-02-23 17:45:33
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 23.02.2016 um 17:27 schrieb slawek:
> [...]
    > znaczy bateryjka. To akurat nie służy do zasilania., ale dzięki pracy
    > elektrycznej pozwala wymusić przepływ ciepła.

    Chcesz laserem włos na czworo dzielić? Wiadomo, że chodzi o ogniwo
    Peltiera lub element Peltiera, jak go tam zwał. Ogniwo to część baterii,
    bateria nie jest ogniwem. To, że ogniwo Peltiera (albo w moim przypadku
    bateria ogniw Peltiera) normalnie nie służy do zasilania to wiem,
    budowałem urządzenia na tym, jedno z nich spaliło się nad oceanem
    indyjskim wraz ze stacją MIR.
    Z przepływem energii cieplnej to takie uproszczenie. Miałem pisać o
    braku równowagi termodynamicznej, czy jak?
    Moc cieplna i energia cieplna weszły do mowy potocznej i chyba można ich
    używać, choć nie są całkowicie prawidłowe.

    Waldek

  • 33. Data: 2016-02-23 17:51:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Irek.N." napisał w wiadomości grup
    >Chyba nie jest tak tragicznie z tymi energiami.
    >Termopara (blisko ogniwa) jest w stanie w płomieniu palącego się gazu
    >wytworzyć tyle, że malutki elektromagnes przyciągnie kotwiczkę i
    >otworzy przepływ gazu. Tak to działa w automatyce grzewczej opartej
    >na gazie, gdy nie ma zasilania z zewnątrz.

    >Zwojów mało, drut gruby, czyli co, jest prąd, ale małe napięcie?

    Przede wszystkim jest wysoka temperatura.
    Czyli napiecie jest male ... ale nie az tak male, mozna liczyc na
    kilkadziesiat mV.

    Takie napiecie w kawalku przewodu powoduje calkiem spory prad.
    Gdzies po starych uczelniach sa przyrzady demonstracyjne z jednym
    zwojem ... miedzianej sztaby.

    O sprawnosci trudno mowic, bo utrzymanie kotwiczki energii
    teoretycznie nie wymaga.
    A przyciagania ... chyba w tych rozwiazaniach nie ma, przycisnac
    trzeba recznie, prad tylko podtrzymuje.

    A nawet 5 A * 20mV = 0.1W
    Plomien ma sporo wiecej :-)

    J.

  • 34. Data: 2016-02-23 21:35:11
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

> [...]
    =czapka+z+wiatraczkiem

    > Ale nadal nie wiem p co to komu.

    Gadżety zbiera, lubi wzornictwo, jest fetyszystą, nie wiem, nie pytałem
    używających tych wynalazków.

    > Ten korkowy kapelusz, to kawałek historii. Lepszej, gorzej, ale
    > prawdziwej.
    > Różnym ludziom różnie może się kojarzyć. Wydawałoby się, że zaprojektowany
    > idealnie do stawianych przed nim niełatwych zadań. A tu siurpryza -- jeśli
    > dołożyć wiatraczek, może radzić sobie jeszcze lepiej. Całkiem inna klasa
    > zagadnień niż jakaś szmaciana czapeczka z wiatraczkiem zrobionym dla jaj.

    Ona naprawdę chłodziła. Tylko nieco inaczej wyglądała, niż te pod linkiem.

    to ja tego też nie powiem!
    (C) Tewje do Pana Boga.

  • 35. Data: 2016-02-23 23:09:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ACMM-033 napisało:

    > Ona naprawdę chłodziła. Tylko nieco inaczej wyglądała, niż te pod
    > linkiem.

    Więc ten korek, to w zasadzie też nie dla chłodzenia. Wiatraczek również
    nie po to. Z gorącem nie wygra nikt. Ale do wywiania tego, co z głowy
    dymi, może być pomocny.

    Jarek

    --
    W tropiku picie jest przymusem. Jeśli dwóch ludzi spotyka się w Europie,
    wymieniają najpierw: "Dzień dobry! Co słychać?". Dwóch ludzi w tropiku

  • 36. Data: 2016-02-24 08:03:44
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Tue, 23 Feb 2016 17:45:33 +0100, Waldemar
    <w...@z...fu-berlin.de> wrote:
    > używać, choć nie są całkowicie prawidłowe.

    Podobnie jak można pisać "amperaż" i słuchać disco-polo.