    From: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Op-amp, sztuczna masa, rezystory
    Date: Wed, 29 Oct 2014 14:48:42 +0100
    Sender: r...@n...agh.edu.pl
    <6...@p...pl.invalid>
    <g...@n...chmurka.net>
    <1...@p...pl.invalid>
    <g...@n...chmurka.net>
    <3...@p...pl.invalid>
    <g...@n...chmurka.net>
    <2...@p...pl.invalid>
    <g...@n...chmurka.net>

    Hello Gof,

    Wednesday, October 29, 2014, 2:35:39 PM, you wrote:

    >>> 1. Częstotliwość (mierzona na bramkach tranzystorów) zamiast założonego
    >>> 54kHz wynosi 60kHz, pewnie dlatego, że zamiast kondensatora 1n użyłem
    > No jakoś go wyliczyłeś, licząc pytałeś o częstotliwość, więc zakładam że
    > ona ma jakiś wpływ :) Idąc bardziej ekstremalnie - chyba inny będzie
    > transformator dla 5kHz a inny dla 500kHz? Czy nie?

    Nie pytałeś o różnicę pomiędzy 5 a 500 (100x) ale pomiędzy 54 a 60
    (1.11(1)x)...

    > Jest w zasilaczu - analogowy, wychyłowy.

    Nie powinien fałszować.

    > Na razie zamiast 10000u po stronie pierwotnej jest 6800u.
    > Wygląda na to, że to głównie to. Podpiąłem oscyloskop równolegle do
    > każdego z rezystorów w gasikach, zmierzyłem Vrms i wychodzi, że:
    > - rezystory na wejściu (6x 330R = 55R), Vrms na każdym = 11.4V,
    > czyli P = 2.37W na każdym

    Tyle na ten temat. Możesz spróbować wywalić kilka...

    > - rezystor na wyjściu (6x 39R = 234R), Vrms = 9.4V, czyli P = 0.378W
    > Ptotal = 5.2W, czyli 0.34A z zasilacza na same gasiki.
    > Przy okazji - najpierw zamiast 6x 39R (w gasiku na wyjściu) wlutowałem 1x
    > 330R (1/4W) i momentalnie zaczął się palić, ale nie mierzyłem, ile
    > dostał...
    > Ma jakieś znaczenie, jakich kondensatorów użyłem w gasikach?

    Dobre ceramiczne...

    > Rozumiem że te gasiki są po to, żeby zewrzeć dzwonienie, które pojawiałoby
    > się przy przełączaniu (i to dzwonienie ma dużo większą częstotliwość, niż
    > ta, z którą następuje przełączanie). Dobrze rozumiem?

    Dobrze. Dlatego warto podpiąć oscyloskop i pokombinować ze
    zmniejszaniem pojemności kondensatorów i zwiększaniem rezystancji.

    >>> 3. Obciążenie (130W - takie akurat miałem): Uwe=13.1V Iwe=11.12A Uwy=54.4V
    > Tzn. bez obciążenia nawet mając wypełnienie 10% napięcie na wyjściu byłoby
    > takie, jak na wejściu * przekładnia trafo,

    Nawet wyższe - szpilki trochę podbijają.

    > a pod obciążeniem zaczynałoby szybko (w funkcji obciążenia) maleć
    > (tym wolniej, im większe wypełnienie)?

    Napięcie spada dość szybko i stabilizuje się po osiągnięciu prądu
    krytycznego (wejścia dławika w tryb CCM), dalszy spadek napięcia to
    już straty w rezystancjach po drodze.

    > Tu wypełnienie mam prawie 50% (prawie, bo trzeba odjąć dead time).

    I właśnie to ,,prawie" daje różnicę.

    > Spróbuję tak. Chociaż wygląda na to, że to głównie gasiki, a z tym się
    > pewnie nic nie zrobi, bo - jeśli dobrze rozumiem - taka jest ich rola,
    > żeby zwierać to, co normalnie poszłoby na diody (prostownicze oraz te
    > w tranzystorach)...

    Nie tak - przy transformatorze o małej indukcyjności rozproszenia (a
    takiej można się spodziewać po ciasno nawiniętym toroidzie) można
    gasiki dać mniej żrące energii. Ale do tego trzeba oscyloskopu.

    --
    Best regards,
    RoMan