  • 1. Data: 2014-10-15 11:07:58
    Temat: Op-amp, sztuczna masa, rezystory
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Cześć,

    Jest taki układ: http://i.stack.imgur.com/xhX5m.png

    Czy jeżeli chcę zasilić ten układ pojedynczym zasilaniem, to mogę zamiast
    R3 o wartości równej R4 dać dwa rezystory (jeden do plusa, drugi do masy)
    o dwukrotnej wartości R4 (czyli np. R4 = 47k, R3a = 100k, R3b = 100k)?
    Intuicja podpowiada, że tak, bo linie zasilające są dla AC zwarte, ale
    wolę się upewnić.

    Rozumiem że wejścia nieodwracające wzmacniaczy po lewej stronie też
    trzeba spolaryzować sztucznymi masami?

    --
    SELECT finger FROM hand WHERE id = 3;
    http://www.chmurka.net/

  • 2. Data: 2014-10-15 11:24:49
    Temat: Re: Op-amp, sztuczna masa, rezystory
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Gof,

    Wednesday, October 15, 2014, 11:07:58 AM, you wrote:

> [...]
    > o dwukrotnej wartości R4 (czyli np. R4 = 47k, R3a = 100k, R3b = 100k)?
    > Intuicja podpowiada, że tak, bo linie zasilające są dla AC zwarte, ale

    Intuicja robi Cię w bambuko. We wzmacniaczu różnicowym tolerancja
    rezystancji jest bardzo mała. Nie możesz tu użyć 5% rezystorów, bo to
    zupełnie sensu nie ma. Jedynie rezystor ustalający wzmocnienie (Rg)
    nie wpływa na symetrię.

    Podsumowując: jeśli chcesz mieć symetryczny wzmacniacz różnicowy o
    dobrym CMRR, to musisz stosować rezystory o bardzo małej tolerancji i
    równej wartości. A sztuczną masę tworzysz odrębnie, np. wolnym,
    czwarty opampem - o ile użyjesz kości z 4-ma.

    > Rozumiem że wejścia nieodwracające wzmacniaczy po lewej stronie też
    > trzeba spolaryzować sztucznymi masami?

    Koniecznie. I to poprzez 3 rezystory łącznie. Dwa rezystory tworzą
    obciążenie znamionowe wejścia a trzeci daje polaryzację ze sztucznej
    masy. Dla klasycznego mikrofonu 200? przyjmowało się zazwyczaj
    obciążenie 1k?, czyli dwa rezystory 499? szeregowo a ze środka 100k do
    sztucznej masy. Takie studyjne audiovoodoo ;)
    Pamiętaj o kondensatorach separujących składową stałą.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2014-10-15 12:18:37
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

> [...]
    > równej wartości. A sztuczną masę tworzysz odrębnie, np. wolnym,
    > czwarty opampem - o ile użyjesz kości z 4-ma.

    Pomysłowe z tym czwartym op-ampem, dzięki.

    Machnąłem taki schemat:

    http://www.chmurka.net/r/unbal.png

    Układ ma brać sygnał z wyjścia głośnikowego radia samochodowego (tam są
    prawdopodobnie dwa wzmacniacze w mostku) i produkować niesymetryczny
    sygnał dla dalszych torów (TDA7384, TA8275H, jakiś LPF + TDA7294 do
    subwoofera). To oczywiście tylko jeden kanał, drugi będzie identyczny.

    Obliczyłem tłumienie na 9.98x:

    - pierwszy etap (dzielnik na wejściu IC1A i IC1B): tłumi 11x
    - drugi etap (IC1A, IC1B): wzmacnia 1.94x
    - trzeci etap (IC1C): tłumi 2.136x

    Idealnie byłoby mniej tłumić na wejściu (tylko tyle, żeby 15V na wejściu
    nie przekroczyło 4.5V dozwolonego swingu przy zasilaniu 9V), ale nie wiem,
    jak przerobić stopień wejściowy tak, żeby był tam wzmacniacze odwracające
    i dalej to miało ręce i nogi.

    Zasilanie 9V, bo tyle wymaga TDA7384, więc można dać jeden stabilizator.

    Dlaczego nie podłączę się po prostu do jednego z wyjść głośnikowych, biorąc
    sygnał względem masy? Z kilku powodów:

    - nie chcę prowadzić dodatkowej masy do radia, żeby nie powstała pętla
    masy (chcę mieć tylko jeden punkt styku wszystkich mas w urządzeniu)

    - nie chcę brać sygnału względem masy zasilającej, bo będzie tam dużo
    syfu (głównie z przetwornicy na SG3525, robiącej symetryczne 40V dla
    wzmacniacza subwoofera)

    Chyba że błądzę gdzieś bardzo...

  • 4. Data: 2014-10-15 12:46:51
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-10-15 11:07, Gof pisze:
    > Cześć,
    >
    > Jest taki układ: http://i.stack.imgur.com/xhX5m.png

    Cześć,
    To piękny przykład czysto książkowego układu. Policz sobie CMRR dla
    oporników 1%, potem 0.1%, potem 0.01% (ciekawe, gdzie i za ile takie
    kupisz) a potem porównaj z dowolnym wzmacniaczem instrumentalnym Analog
    Devices czy Burr-Brown.
    Budowanie wzmacniacza instrumentalnego z trzech operacyjnych nie ma sensu.

    P.P.

  • 5. Data: 2014-10-15 12:48:26
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Gof,

    Wednesday, October 15, 2014, 12:18:37 PM, you wrote:

    > Pomysłowe z tym czwartym op-ampem, dzięki.

    Ale to nie mój pomysł - to stare jest...

> [...]
    > Obliczyłem tłumienie na 9.98x:
    > - pierwszy etap (dzielnik na wejściu IC1A i IC1B): tłumi 11x

    Tyle, że rezystorów 4k7 nie łączyłbym do sztucznej masy tylko dodałbym

    > - drugi etap (IC1A, IC1B): wzmacnia 1.94x

    Po co? Zrób dwa wtórniki, bez rezystorów.

    > - trzeci etap (IC1C): tłumi 2.136x

    I znów - po co? Daj 4 identyczne rezystory.

> [...]
    > jak przerobić stopień wejściowy tak, żeby był tam wzmacniacze odwracające

    Nie muszą być odwracające - mogą być po prostu wtórniki. Wzmacniaczem
    różnicowym jest IC1C

    > Zasilanie 9V, bo tyle wymaga TDA7384, więc można dać jeden stabilizator.

    Do czego TDA7384 potrzebuje 9V? Jesteś pewny, że chodzi o TDA7384?

> [...]
    > - nie chcę brać sygnału względem masy zasilającej, bo będzie tam dużo
    > syfu (głównie z przetwornicy na SG3525, robiącej symetryczne 40V dla

    Nie mogę pojąć, dlaczego w ogóle rozpatrujesz branie sygnału z wyjścia
    głośnikowego i tylko jednego. Chyba, że chcesz użyć dwóch takich
    separatorów i sygnał z nich zsumować.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2014-10-15 12:53:52
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Paweł,

    Wednesday, October 15, 2014, 12:46:51 PM, you wrote:

> [...]
    > Devices czy Burr-Brown.
    > Budowanie wzmacniacza instrumentalnego z trzech operacyjnych nie ma sensu.

    Dla układu separatora dla akustycznych - ma sens. Zawsze to lepiej niż
    zbierać zakłócenia z masy. Ale oczywiście na rezystorach co najmniej
    0.1% (CMRR rzędu 48dB dla najgorszego rozjechania rezystancji).

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2014-10-15 13:07:40
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    > Dla układu separatora dla akustycznych - ma sens. Zawsze to lepiej niż
    > zbierać zakłócenia z masy. Ale oczywiście na rezystorach co najmniej
    > 0.1% (CMRR rzędu 48dB dla najgorszego rozjechania rezystancji).

    Tak, ale przy cenie AD623 rzędu kilku złotych nie ma to sensu. A przy
    okazji, LM324 do audio to nienajlepszy pomysł.

    P.P.

  • 8. Data: 2014-10-15 13:09:33
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

    > Ale to nie mój pomysł - to stare jest...

    Jak tak sobie przypomnę, to fakt, że kojarzę coś takiego.

    > Tyle, że rezystorów 4k7 nie łączyłbym do sztucznej masy tylko dodałbym

    Chyba coś ucięło... co byś dodał?

    > Po co? Zrób dwa wtórniki, bez rezystorów.

    Też racja, dzięki. Wtedy R8 (Rg) też nie będzie potrzebny?

    > I znów - po co? Daj 4 identyczne rezystory.

    Jeżel IC1A / IC1B będą wtórnikami, to tak.

    > Nie muszą być odwracające - mogą być po prostu wtórniki.

    Fakt, pomyślałem o wzmocnieniu < 1.

    > Do czego TDA7384 potrzebuje 9V? Jesteś pewny, że chodzi o TDA7384?

    Nie jestem :) TDA7348.

    > Nie mogę pojąć, dlaczego w ogóle rozpatrujesz branie sygnału z wyjścia
    > głośnikowego i tylko jednego. Chyba, że chcesz użyć dwóch takich
    > separatorów i sygnał z nich zsumować.

    Chcę użyć dwóch identycznych separatorów. Sygnały z nich po przejściu
    przez TDA7348 pójdą na końcówkę mocy dla głośników (fabryczny wzmacniacz
    ma może z 5W, ja chcę użyć TA8275H), a oprócz tego będą zsumowane i przez
    LPF pójdą na końcówkę mocy subwoofera.

    Osobną kwestią jest zasilanie tej końcówki, kiedyś już o to pytałem, potem
    temat umarł, ale teraz w nowym samochodzie chcę go pociągnąć dalej. Zerknij
    jak możesz tutaj:

    http://sound.westhost.com/project89.htm

    Chcę się wzorować na układzie z Figure 9 (na dole strony). Tranzystory
    IRFZ44N, diody MBR20100CTP (będą OK, czy za wolne dla ok. 50kHz?),
    rdzeń... i tu pojawia się pytanie, czy rdzeń o średnicy ok. 25mm
    przeniesie ok. 200W?

  • 9. Data: 2014-10-15 13:11:11
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl> wrote:

    > Budowanie wzmacniacza instrumentalnego z trzech operacyjnych

    Słowo klucz - wzmacniacz instrumentalny, nie znałem go. Poczytam o nich,
    znalazłem coś takiego: http://ep.com.pl/files/1432.pdf

  • 10. Data: 2014-10-15 13:16:28
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Paweł,

    Wednesday, October 15, 2014, 1:07:40 PM, you wrote:

    > Tak, ale przy cenie AD623 rzędu kilku złotych nie ma to sensu.

    Ma sens o tyle, że to praktycznie tłumik a nie wzmacniacz.

    > A przy okazji, LM324 do audio to nienajlepszy pomysł.

    Bez przesady - patrz na kontekst - to ma być sterowane w wyjść
    głośnikowych.

    --
    Best regards,
    RoMan