  • Data: 2019-02-21 11:55:45
    Temat: Re: Opportunity się zepsuł ale wcześniej się zestarzał
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2019-02-20 o 19:43, J.F. pisze:

    > -te srodkowe dziurki tez mialy fototranzystor i robily za sygnal strobu.
    >
    > Czyli uproszczone do granic mozliwosci, kompletnie asynchroniczne ... do
    > czego to moglo byc podlaczane ?

    Czy obecność sygnału strobu nie oznacza, że jest to synchroniczne?
    Podłączane było do komputera.

    Pamiętam jak odpalaliśmy Merę 300.
    Najpierw kilka słów maszynowych wpisanych z przełączników (jeden z nich
    robił za sygnał strobu). Potem tasiemka.

    Nie przyglądałem się konstrukcji mechanicznej czytnika. Czy chodzi Ci o
    to, że ten opisany przez Ciebie uważasz za jakiś dziwaczny i dlatego
    pytasz do czego to mogło być podłączane. Zastanowiła mnie liczba pinów i
    z tym wiąże się skojarzenie.

    Na początku naszej działalności (okolice 89-90) zdarzyło nam się robić
    system odbierający z centrali Siemensa dane o połączeniach i zapisujący
    je na dysku IBM/XT.
    Otrzymaliśmy opis wyjścia i przebiegów z których mamy odtworzyć te dane.
    Nie wiedzieliśmy, że jest to wyjście do perforatora taśmy, a opis
    zawierał błędy (np. pin który miał być GND był nią tylko do momentu, gdy
    centrala zaczęła wypluwać dane o czasie).
    Wszystko przygotowaliśmy tu w ciemno i pojechaliśmy do RFN uruchamiać.
    Niestety błędy w opisie skutkowały tym, że nam nie działało i musieliśmy
    na miejscu przerabiać.
    Przy tej okazji dowiedzieliśmy się, że to jest wyjście do perforatora
    taśmy i że na niektórych pinach są sygnały sterujące wykonaniem jednego
    obrotu mechanizmu dziurkującego. Chyba była to jedna (a może dwie) linia
    sterująca do perforatora i 3 powrotne informujące w jakiej fazie obrotu
    jest mechanizm (może oryginalnie któryś z tych sygnałów pochodził ze
    środkowych dziurek). Musieliśmy te 3 sygnały wygenerować aby zadowolić
    centralę (wg tych sygnałów sterowała impulsami do dziurkaczy). W każdym
    razie to może tłumaczyć dużą liczbę pinów w złączu i być może czytnik i
    perforator miały kompatybilne złącza. Może dało się połączyć czytnik z
    perforatorem 1 do 1 i zrobić kopię tasiemki.
    P.G.