  • 1. Data: 2019-02-17 21:58:45
    Temat: Opportunity się zepsuł ale wcześniej się zestarzał
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    Stracili łączność z łazikiem, ale co ciekawe zaczęła mu szwankować pamięć
    flash już w 2014 a potem musieli ją całkiem wyłączyć,
    jak to nazwali łazik się "zestarzał" :)
    Wg mnie promieniowanie kosmiczne zrobiło swoje, na marsie nie ma
    prawie pola magnetycznego które by chroniło przed nim.

    https://www.purepc.pl/technologia/mars_opportunity_r
    over_nasa_oglosila_koniec_misji_lazika

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 2. Data: 2019-02-17 22:06:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 17 Feb 2019 21:58:45 +0100, Janusz napisał(a):
> [...]
    > Wg mnie promieniowanie kosmiczne zrobiło swoje, na marsie nie ma
    > prawie pola magnetycznego które by chroniło przed nim.

    Mozliwe, ale przeciez o tym wiedzieli i pewnie jakos zabezpieczyli.

    Natomiast wiadomo, ze pamieci flash maja ograniczona ilosc zapisow,
    wiec pytanie co to za pamiec - robocza od zdjec, czy programu, ktora
    byla zapisana gora pare razy ...

    A swoja droga ciekawe jak zrobili, zeby jeden przeklamany bit nie
    zatrzymal im systemu ...

    J.

  • 3. Data: 2019-02-18 06:25:50
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

> [...]
    > byla zapisana gora pare razy ...
    >
    > A swoja droga ciekawe jak zrobili, zeby jeden przeklamany bit nie

    Może matryca RSC i dane naprawcze?

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 4. Data: 2019-02-18 11:13:30
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-02-17 o 22:06, J.F. pisze:

    over_nasa_oglosila_koniec_misji_lazika

    > Mozliwe, ale przeciez o tym wiedzieli i pewnie jakos zabezpieczyli.
    Pewnie tak, ale jak widać to nadal musiało "przeciekać" i stopniowo
    uszkodziło te flashe.

    > Natomiast wiadomo, ze pamieci flash maja ograniczona ilosc zapisow,
    > wiec pytanie co to za pamiec - robocza od zdjec, czy programu, ktora
    > byla zapisana gora pare razy ...
    Chyba a jednak na zdjęcia i dane, bo piszą że przestawili na zapis tylko
    do ram-u.
    Te flashe były chyba buforem przy wysyłaniu bo z tego co gdzieś
    przeczytałem, to łącze tam mieli tylko 6Mb.

    > A swoja droga ciekawe jak zrobili, zeby jeden przeklamany bit nie
    > zatrzymal im systemu ...
    Mogli mieć dwa albo trzy banki pamięci i układ logiczny, albo rozbudowane
    sumy kontrolne, nadmiarowy kod i autokorekta.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 5. Data: 2019-02-18 12:16:33
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Mon, 18 Feb 2019 11:13:30 +0100, Janusz wrote:
    > Te flashe były chyba buforem przy wysyłaniu bo z tego co gdzieś
    > przeczytałem, to łącze tam mieli tylko 6Mb.

    "Tylko" jak "tylko". Ja w domu mam 1 Mbps. I to pod warunkiem, że nie
    wieje.

    > Mogli mieć dwa albo trzy banki pamięci i układ logiczny, albo
    > rozbudowane sumy kontrolne, nadmiarowy kod i autokorekta.

    Albo po prostu sam program trzymają w jakimś ROMie.

    Mateusz

  • 6. Data: 2019-02-18 12:17:42
    Od: cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 17/02/2019 20:58, Janusz wrote:> Stracili łączność z łazikiem, ale co
> [...]
    > Wg mnie promieniowanie kosmiczne zrobiło swoje, na marsie nie ma
    > prawie pola magnetycznego które by chroniło przed nim.

    Pół flasha padło w jednym z komputerów Curiosity który ma ich 2.

    Polecam obejrzec cały filmik na temat jego komputerów:

    https://www.youtube.com/watch?v=OTys3VzCe7o

    Opportunity miał działać tylko przez 90 dni bo zasilany jest jest tylko
    z baterii słonecznych (curiosity ma mały reaktor o mocy kilkuset W)
    Jego Flash też padł i wszystkie jego operacje są 'In RAM only' więc
    obrazy i inne były wysyłane od razu bez zapisywania do flasha.

    c.

  • 7. Data: 2019-02-18 18:48:20
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    W dniu 2019-02-17 o 21:58, Janusz pisze:
    > zaczęła mu szwankować pamięć
    > flash
    A mówiłem - taśmę perforowaną wysłać, to nie słuchali;-)

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 8. Data: 2019-02-18 21:51:26
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" <o...@g...pl> napisał w wiadomości
    > A mówiłem - taśmę perforowaną wysłać, to nie słuchali;-)

    Powstanie problem, gdy taśma się urwie...

  • 9. Data: 2019-02-19 09:54:57
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Mon, 18 Feb 2019 21:51:26 +0100, HF5BS wrote:

    > Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" <o...@g...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Powstanie problem, gdy taśma się urwie...

    No i ta gęstość zapisu... Ile km taśmy potrzeba, żeby zapisać jedno
    zdjęcie 4K?

    Mateusz

  • 10. Data: 2019-02-19 11:51:04
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > No i ta gęstość zapisu... Ile km taśmy potrzeba, żeby zapisać jedno
    > zdjęcie 4K?

    Pewnie tyle, że już lepiej było by kabelek pociągnąć od satelity do
    Ziemi ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam