    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Sun, 8 Oct 2017 01:47:17 -0700 (PDT)
    <5...@g...com>
    <b...@g...com>
    <a...@g...com>
    <e...@g...com>
    <f...@g...com>
    <d...@g...com>
    Subject: Re: Optymalizacja struktur danych dla programów funkcyjnych
    From: g...@g...com

    W dniu sobota, 7 października 2017 23:22:55 UTC+2 użytkownik Maciej Sobczak napisał:

    > Słabe. Oba pojęcia to twory czysto teoretyczne, których nie ma nawet jak
    zaimplementować.

    Masz jakąś szerszą wiedzę na ten temat?
    Podobno owo rozstrzygnięcie jest największym otwartym problemem
    w informatyce, więc gdybyś wiedział coś więcej, koniecznie daj znać ;]

    Z punktu widzenia dyskusji istotna jest kwestia, czy pojęcie
    jest dobrze zdefiniowane.

    W przytaczanym przeze mnie przykładzie frameworku do optymalizacji
    genetycznej nie ma znaczenia, czy operator "random" jest zaimplementowany
    jako procedura pseudolosowa, czy jako odczyt z urządzenia generującego
    prawdziwie losowe liczby, czy też w taki sposób, że osoba, która interpretuje
    program, rzuca kością przy podstawieniu. Albo czy może wie skądinąd,
    jakie liczby najszybciej doprowadzą do znalezienia optymalnego rozwiązania.

    > No pewnie. Ale nie na naszych komputerach, co oznacza, że usiłując udowodnić swoją
    rację coraz bardziej oddalasz się od początkowego wątku.

    Czy pisząc "początkowy wątek" masz na myśli Twoją niezgodę
    na moje stwierdzenie, że "kompilator jest w istocie programem
    czysto funkcyjnym"?
    Jeśli tak, to nie oddalam się ani o jotę, bo w owym stwierdzeniu
    nie ma ABSOLUTNIE NIC o "naszych komputerach".
    Stwierdzenie owo jest równoważne powiedzeniu, że kompilator
    jest zasadniczo rodzajem deterministycznego przekształcenia,
    i nie wydaje mi się przesadnie kontrowersyjne.
    Tobie się ono nie spodobało -- jak zrozumiałem -- z tego wględu,
    że według Ciebie każdy program jest rodzajem deterministycznego
    przekształcenia, i że stwierdzenie, że "x jest w istocie
    programem czysto funkcyjnym" nie dodaje nic do stwierdzenia
    "x jest programem", na co ja wypunktowałem, że można też mówić
    z jednej strony o programach niedeterministycznych (które nie
    są czysto funkcyjne ze względu na swój niedeterminizm), a z drugiej
    o systemach interaktywnych, których istota nie wyczerpuje się
    w deterministycznym przekształceniu wejścia w wyjście (bo -- jak
    pozwolę sobie dopowiedzieć -- ISTOTNĄ rolę przy naszej konceptualizacji
    takich systemów odgrywa pojęcie "bieżącego stanu").