    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Mon, 9 Oct 2017 10:47:01 -0700 (PDT)
    <5...@g...com>
    <b...@g...com>
    <a...@g...com>
    <e...@g...com>
    <f...@g...com>
    <d...@g...com>
    <c...@g...com>
    <0...@g...com>
    <6...@g...com>
    Subject: Re: Optymalizacja struktur danych dla programów funkcyjnych
    From: g...@g...com

    W dniu poniedziałek, 9 października 2017 14:25:28 UTC+2 użytkownik Maciej Sobczak
    napisał:
    > [...]
    >
    > Nadal mamy deterministyczne strategie. Zwłaszcza ta z tworzeniem wielu kopii i
    udawaniem, że jesteśmy w jednej z nich. Strategia ze zgadywaniem nie opisuje, na czym
    ma zgadywanie polegać. Na domniemanym współczesnym komputerze to zgadywanie będzie
    deterministyczne. Czyli wracamy do początku - a wynika to z tego, że kredą na tablicy
    można sobie różne rzeczy napisać, ale krzem nie wszystko przyjmie tak samo łatwo.

    Tak. Przy czym nie ma wymagania, żeby dyskutować tylko o rzeczach,
    które można implementować na "domniemanym współczesnym komputerze"

    > Bo sobie włączyłeś tą losowość w ramy działania programu. Dla mnie to jest
    zewnętrzne I/O.

    Zewnętrzne I/O to jest coś zasadniczo innego od losowości.

    > Co to jest "istota pojęcia"? Czy "istota programu" już nie wystarcza?

    Możesz sobie poczytać np. tutaj
    http://ebuw.uw.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=122191

    > Domniemując implementowalność na współczesnym komputerze, tak, pewne pojęcia mogą
    mieć lub nie mieć sensu.

    To, czy pojęcie ma sens, jest zagadnieniem różnym od tego,
    czy da się je zaimplementować na współczesnym komputerze.

    > Chcemy, żeby efekty uboczne były takie, jak mówi definicja języka. Reszta nas
    zwykle nie interesuje i często nawet celowo jej nie dookreślamy. Np. mało kogo
    interesuje stan swapa na dysku po wykonaniu programu - ta niedookreśloność pozwala
    kompilatorom (czy ogólniej: systemowi uruchomieniowemu) na własną rękę podejmować
    różne decyzje.

    Tak. Bo stan swapa na dysku przed wykonaniem programu nie należy
    w żadnej mierze do istoty kompilacji.

    > Zwykle jest celowo niedookreślona.

    Poprawność kompilatora jest zazwyczaj określona przez semantykę języka
    programowania (najczęściej semantykę operacyjną). Można oczywiście
    stosować różne kryteria, np. obserwowalną równoważność zachowania
    programu wyprodukowanego przez kompilator z tym samym programem
    wykonanym przez interpreter języka. Kwestia dowodzenia poprawności
    kompilatora jest interesująca i rozległa, ale samo pojęcie poprawności
    kompilatora jest zupełnie jasne. Jasne jest np., że jeżeli rozważymy
    wcześniej przytaczany przeze mnie program do wypisywania kwadratów liczb,
    a ten program będzie po skompilowaniu wypisywał obraźliwe komunikaty
    i podnosił liczby do sześcianu, to kompilator skompilował go niepoprawnie
    (w świetle specyfikacji języka C).

    > Właśnie dla tych osób jest ważne, żeby użytkownicy pozostawili im swobodę w różnych
    obszarach. Dzięki temu te osoby mogą między sobą konkurować.

    Tzn. mówisz o tym, że dany fragment programu źródłowego można przekształcić
    do różnych, ale równoważnych sobie (w sensie zachowania) programów. Owszem,
    to jest prawda. Ale każdy kompilator jest deterministyczny (w takim sensie,
    że jak kilka razy skompilujesz ten sam program źródłowy, to dostaniesz
    ten sam program wynikowy)

    > Interesujące. Ale po co takiemu bezkomputerowemu programowi kompilator? Czy
    rozważania o deterministycznych kompilatorach dla programów bez komputerów nie są
    trochę... przeteoretyzowaniem problemu?

    Jak wspominałem, w swojej pracy proponuję model maszyny wirtualnej, który
    co prawda jest działającym programem w języku Scheme, ale który można studiować
    bez uruchamiania komputera -- tak naprawdę, jego wykonywalność
    i implementowalność służą przede wszystkim temu, żeby zapewnić, że
    w pracy nie ma błędów, i że używane w niej pojęcia są sensowne. Podobnie
    kompilator nie ma znamion praktycznych, tylko ma wyjaśniać pewne ogólne
    zasady, w oparciu o które funkcjonują kompilatory. Innymi słowy,
    programy, które napisałem w swojej pracy, mają raczej charakter poznawczo
    -dydaktyczny, niż praktyczny.